Haller Kopsland: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter '''Haller, Kopsland & Co''' Firmaet Haller, Kopsland & C…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:1919 Haller Kopsland Nedre Slottsgate 1.png|alt=Haller, Kopsland & Co Nedre Slottsgate 1|miniatyr|Haller, Kopsland & Co Nedre Slottsgate 1]] | |||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
'''Haller, Kopsland & Co''' | '''Haller, Kopsland & Co''' | ||
Firmaet Haller, Kopsland & Co ble stiftet i 1917 | Firmaet Haller, Kopsland & Co ble stiftet i november 1916 av Georg Haller og Fritz Kopsland. Aksjekapitalen var 150 000 kr, som i 1918 ble utvidet til 300 000 kr. | ||
I desember 1917 flyttet de inn i Nedre Slottsgate 1, der de hadde kontor og utstillingslokaler. Verkstedet og oppstillingplass for biler var i Tullins gate 2, der etter all formodning også motorene ble produsert. | |||
Før de startet firmaet sammen jobbet Georg Haller med bank og finans, og Fritz Kopsland var regnskapsfører i Kunst & Metallstøperiet i Oslo, og regnskapsfører og senere uteselger i A/S Auto. | |||
== Import == | |||
Firmaet var eneimportør for luksusbilmerket "'''Sterns Knight'''" og for lastebilmerket '''Hurlburt''', samt motorsykkelmerket '''Reading Standard'''. | |||
== Funtus == | |||
Haller Kopsland & Co. A/S produserte en egenutviklet båtmotor. | |||
Firmaet gikk konkurs i 1922. Geo. Haller startet Geo. Haller & Co A/S som representant for MAN, Rainier og Saurer. De holdt til i samme lokalene i Nedre Slottsgate 1 som Haller, Kopsland & Co A/S. | |||
Parmann og Kopsland var en periode under første verdenskrig i USA og besøkte forskjellige bedrifter iknnenfor motor og bil, og det er ikke umulig at Parmann under besøket ble inspirert til å designe Funtus-motoren etter å ha fått innblikk i motorproduksjonen i midtvesten. | |||
[[Fil:1919 Funtus.jpg|thumb| | |||
Reklame for Funtus fra 1919. Haller Kopsland 6 Co | |||
]] | |||
== Personer == | |||
* Georg Haller - fra Tønsberg | |||
* Fritz Kopsland - fra Fredrikstad. | |||
* Nils Parmann | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Oslo]] | [[Kategori:Oslo]] | ||
[[Kategori:Trenger bidrag]] |
Nåværende revisjon fra 9. des. 2021 kl. 13:06
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Haller, Kopsland & Co
Firmaet Haller, Kopsland & Co ble stiftet i november 1916 av Georg Haller og Fritz Kopsland. Aksjekapitalen var 150 000 kr, som i 1918 ble utvidet til 300 000 kr.
I desember 1917 flyttet de inn i Nedre Slottsgate 1, der de hadde kontor og utstillingslokaler. Verkstedet og oppstillingplass for biler var i Tullins gate 2, der etter all formodning også motorene ble produsert.
Før de startet firmaet sammen jobbet Georg Haller med bank og finans, og Fritz Kopsland var regnskapsfører i Kunst & Metallstøperiet i Oslo, og regnskapsfører og senere uteselger i A/S Auto.
Import
Firmaet var eneimportør for luksusbilmerket "Sterns Knight" og for lastebilmerket Hurlburt, samt motorsykkelmerket Reading Standard.
Funtus
Haller Kopsland & Co. A/S produserte en egenutviklet båtmotor.
Firmaet gikk konkurs i 1922. Geo. Haller startet Geo. Haller & Co A/S som representant for MAN, Rainier og Saurer. De holdt til i samme lokalene i Nedre Slottsgate 1 som Haller, Kopsland & Co A/S.
Parmann og Kopsland var en periode under første verdenskrig i USA og besøkte forskjellige bedrifter iknnenfor motor og bil, og det er ikke umulig at Parmann under besøket ble inspirert til å designe Funtus-motoren etter å ha fått innblikk i motorproduksjonen i midtvesten.
Personer
- Georg Haller - fra Tønsberg
- Fritz Kopsland - fra Fredrikstad.
- Nils Parmann