Gulowsen Grei Engine Co: Forskjell mellom revisjoner
(Ny side: miniatyr|Gulowsen Grei logo miniatyr|1919 - Gulowsen Grei Engine Co, Seattle Fil:1921 Joes Famous Reverse Gear.png|miniatyr…) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(3 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:GG Logo.png|miniatyr|Gulowsen Grei logo]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]][[Fil:GG Logo.png|miniatyr|Gulowsen Grei logo]] | ||
[[Fil:1918 GG Engines .png|miniatyr|Gulowsen Grei reklame]] | |||
[[Fil:1919 GGEC.png|miniatyr|Gulowsen Grei reklame fra 1919]] | |||
[[Fil:1919 Gulowsen Grei Engine Co.png|miniatyr|1919 - Gulowsen Grei Engine Co, Seattle]] | [[Fil:1919 Gulowsen Grei Engine Co.png|miniatyr|1919 - Gulowsen Grei Engine Co, Seattle]] | ||
[[Fil:1919 The Gulowsen Greii Engine.png|miniatyr|1919 GG Engine]] | |||
[[Fil:1920 - Registrert varemerke i USA.png|miniatyr|1920 - Registrert varemerke]] | |||
[[Fil:1921 Joes Famous Reverse Gear.png|miniatyr|Gulowsens motorer produsert i Seattle benyttet marinegear fra Joes Famous Reverse Gear]] | [[Fil:1921 Joes Famous Reverse Gear.png|miniatyr|Gulowsens motorer produsert i Seattle benyttet marinegear fra Joes Famous Reverse Gear]] | ||
[[Fil:Gulowsen Grei Engines fabrikk i Seattle.jpg|miniatyr|Gulowsen Grei Enginses - Seattle ]] | |||
For det norske firma A. Gulowsen se [[A. Gulowsen|her]] | For det norske firma A. Gulowsen se [[A. Gulowsen|her]] | ||
Linje 7: | Linje 16: | ||
== Gulowsen Grei Engine Co. == | == Gulowsen Grei Engine Co. == | ||
Gulowsen opprettet en fabrikk i Seattle i 1918 for å betjene det amerikanske markedet med Grei-motorer. Noen onde tunger mener at det var fordi Skandia gjorde det samme, og at han ikke ønsket å være dårligere. Men det skal sies at det var en stor koloni med norske fiskere og redere i området rundt Seattle, som allerede kjente Grei motorene, og som kjøpte motorer fra Norge. | Gulowsen opprettet en fabrikk i Seattle i 1918 for å betjene det amerikanske markedet med Grei-motorer. Noen onde tunger mener at det var fordi Skandia gjorde det samme, og at han ikke ønsket å være dårligere. Men det skal sies at det var en stor koloni med norske fiskere og redere i området rundt Seattle, som allerede kjente Grei motorene, og som kjøpte motorer fra Norge. Samtidig var den norskættede ordføreren i Seattle på den tiden opptatt av å få norske investeringer til byen, og han lokket norske investorer til å bygge skipsverft og fabrikker. Fabrikken kostet $ 700 000, noe som tilsvarer rundt 135 millioner kroner i 2018. Flere store norske og svenske investorer og investeringsselskap var med på eventyret. | ||
Fabrikken gikk forøvrig ganske dårlig, siden Gulowsen måtte være både i Oslo og i Seattle, og reisetiden var noe lengre i 1919 en det er i dag. Og fabrikken ble lagt ned to år etter at den åpnet. | Fabrikken gikk forøvrig ganske dårlig, siden Gulowsen måtte være både i Oslo og i Seattle, og reisetiden var noe lengre i 1919 en det er i dag. Og fabrikken ble lagt ned to år etter at den åpnet. | ||
I tillegg ble det opprettet et salgskontor i New York, for markedsføring av motorene langs østkysten. | I tillegg ble det opprettet et salgskontor i New York, for markedsføring av motorene langs østkysten av USA. | ||
Motorene ble ofte omtalt som "GG" | Motorene ble ofte omtalt som "GG" | ||
Heavy Oil Engine Factory The Gulowsen Grei Engine Company of Seattle, Washington, was incorporated with a paid-up capital and surplus of $760,000. The plant, costing $700,000, is equipped entirely with the most modern and up-to-date machinery available. It covers six acres of ground and has 1000 feet of water front on Salmon Bay, just above the government locks connecting Lake Washington and the Sound. The A. Gulowsen A.S. of Christiania, Norway, was established in Kristiania and placed its first marine engines on the market in 1902. The company centered all its efforts on quality and service and has grown to be the largest marine engine factory in Norway. It has perfected an engine, embodying strength and reliability in its every feature. The company has simplified its design and has made "economy" its watchword of operation. That the efforts of the company have been appreciated, is evidenced by the fact that there are more "G. G." engines in use among the fishing and work-boat fleets of Norway and of Northern Europe than of any other make of engine. The Gulowsen Grei heavy oil engines have been awarded the first prize in every exhibition wherein they have been entered in competition with other makes of engines. The Christiania plant at present has a capacity of 15,000 b. h. p. a year. The Seattle factory has the same capacity. The Seattle factory is manufacturing 80 b. h. p. and 240 b. h. p. engines, and patterns are being made for the 360 and 540 b. h. p. sizes. | Heavy Oil Engine Factory The Gulowsen Grei Engine Company of Seattle, Washington, was incorporated with a paid-up capital and surplus of $760,000. The plant, costing $700,000, is equipped entirely with the most modern and up-to-date machinery available. It covers six acres of ground and has 1000 feet of water front on Salmon Bay, just above the government locks connecting Lake Washington and the Sound. The A. Gulowsen A.S. of Christiania, Norway, was established in Kristiania and placed its first marine engines on the market in 1902. The company centered all its efforts on quality and service and has grown to be the largest marine engine factory in Norway. It has perfected an engine, embodying strength and reliability in its every feature. The company has simplified its design and has made "economy" its watchword of operation. That the efforts of the company have been appreciated, is evidenced by the fact that there are more "G. G." engines in use among the fishing and work-boat fleets of Norway and of Northern Europe than of any other make of engine. The Gulowsen Grei heavy oil engines have been awarded the first prize in every exhibition wherein they have been entered in competition with other makes of engines. The Christiania plant at present has a capacity of 15,000 b. h. p. a year. The Seattle factory has the same capacity. The Seattle factory is manufacturing 80 b.h.p. and 240 b.h.p. engines, and patterns are being made for the 360 and 540 b.h.p. sizes. | ||
Eksterne investorer nedskrev aksjene til 0 i 1921. | Eksterne investorer nedskrev aksjene til 0 i 1921. | ||
== I media == | |||
''I Nordisk Tidende Torsdag 28. februar 1918'' | |||
Hr. Anderse Gulowsen fra Kristiania kom forleden herover med "Bergensfjord" for at se sig om og hvis han dinder det hensigtssvarende at anlægge en motorfabrik paa et bejvæmt sted her i landet. Fabrikken skal i tilfælde levere raaoljemotorer for fiskebaader, af samme slags som hr. Gulowsen nu fabrikere i Norge. | |||
----''I Nordisk Tidende 11. april 1918'' | |||
'''Blandt Landsmænd i Amerika''' | |||
Norsk Motorbabrik i Seattle. | |||
Her Anders Gulowsen, presidenten for det bekjendte Kristianiafirma A. Gulowsen A/S er fortiden i Seattle. Hr. Gulowsen har planer oppe om at udvide sin forretning til Stillehavskysten, hvor efterspørselen af baadmotorer er i stadig stigende. Raaolje-(crude oil) fortrenger gradvis fasolin motoren paagrund af at den er saameget billigere at operere. Dette er hr. Gulowsens specialitet. Han og hans firma var de første son udarbeidet en praktisk raaolje motor. Paa grund av dennes enkle og solide konstruksjon og haandterlighet fandt motoren meget snart en rivende afsætning blandt Nord-Norges of Vestlandets fiskere. To trediedele af alle fiskebaade benytter idag hr. Gulowsens raaolje motor. Het er hans hensigt at bygge en fabrik derude, hvor hans motor skal laves efter hans Norske patent. Markedet der er meget stort og vokser stadig aar for aar. | |||
----''Nordisk Tidende 2, Januar 1919'' | |||
"Bergensfjord" ankom tidlig juledags morgen til karantenestationen paa Staten Island og la til sin pier i Brooklyn ved 10-tiden om formiddagen. Skibet hadde 119 passagerer ombord, hvor ibl. fabrikeier Anders Gulowsen. (Andre navn utelatt) "Bergensfjord gaar herfra torsdag 9. januar. | |||
----''Nordisk Tidende 13. mars 1919'' | |||
Blandt de afreiste fra New York lørdag med "Oscar II" var fabrikeier Anders Gulowsen med frue og barn. | |||
----''Nordisk Tidende 11. mars 1920'' | |||
Med "Frederik VIII" som forleden ankom til New York medfulgte bl. a. Anders Gulowsen. (Andre navn utelatt) | |||
== Gulowsen Sales Corp. == | == Gulowsen Sales Corp. == | ||
New York | Firma i New York | ||
== Personer == | |||
* Charles Pederson - Jobbet på fabrikken i Seattle, og ble senere bestyrer i Northwest Aircraft & Motor Corp. | |||
== Referanser == | |||
* US Library of Congress | |||
* Nordisk Tidende | |||
* Aftenposten<br /> | |||
== Eksterne lenker == | == Eksterne lenker == | ||
https://en.wikipedia.org/wiki/Suquamish_(motor_vessel) Båt med Gulowsen Grei Engine | https://en.wikipedia.org/wiki/Suquamish_(motor_vessel) Båt med Gulowsen Grei Engine | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
''Første oppføring 10. mar. 2017 kl. 15:21'' |
Nåværende revisjon fra 24. okt. 2023 kl. 11:17
For det norske firma A. Gulowsen se her
Gulowsen Grei Engine Co.
Gulowsen opprettet en fabrikk i Seattle i 1918 for å betjene det amerikanske markedet med Grei-motorer. Noen onde tunger mener at det var fordi Skandia gjorde det samme, og at han ikke ønsket å være dårligere. Men det skal sies at det var en stor koloni med norske fiskere og redere i området rundt Seattle, som allerede kjente Grei motorene, og som kjøpte motorer fra Norge. Samtidig var den norskættede ordføreren i Seattle på den tiden opptatt av å få norske investeringer til byen, og han lokket norske investorer til å bygge skipsverft og fabrikker. Fabrikken kostet $ 700 000, noe som tilsvarer rundt 135 millioner kroner i 2018. Flere store norske og svenske investorer og investeringsselskap var med på eventyret.
Fabrikken gikk forøvrig ganske dårlig, siden Gulowsen måtte være både i Oslo og i Seattle, og reisetiden var noe lengre i 1919 en det er i dag. Og fabrikken ble lagt ned to år etter at den åpnet.
I tillegg ble det opprettet et salgskontor i New York, for markedsføring av motorene langs østkysten av USA.
Motorene ble ofte omtalt som "GG"
Heavy Oil Engine Factory The Gulowsen Grei Engine Company of Seattle, Washington, was incorporated with a paid-up capital and surplus of $760,000. The plant, costing $700,000, is equipped entirely with the most modern and up-to-date machinery available. It covers six acres of ground and has 1000 feet of water front on Salmon Bay, just above the government locks connecting Lake Washington and the Sound. The A. Gulowsen A.S. of Christiania, Norway, was established in Kristiania and placed its first marine engines on the market in 1902. The company centered all its efforts on quality and service and has grown to be the largest marine engine factory in Norway. It has perfected an engine, embodying strength and reliability in its every feature. The company has simplified its design and has made "economy" its watchword of operation. That the efforts of the company have been appreciated, is evidenced by the fact that there are more "G. G." engines in use among the fishing and work-boat fleets of Norway and of Northern Europe than of any other make of engine. The Gulowsen Grei heavy oil engines have been awarded the first prize in every exhibition wherein they have been entered in competition with other makes of engines. The Christiania plant at present has a capacity of 15,000 b. h. p. a year. The Seattle factory has the same capacity. The Seattle factory is manufacturing 80 b.h.p. and 240 b.h.p. engines, and patterns are being made for the 360 and 540 b.h.p. sizes.
Eksterne investorer nedskrev aksjene til 0 i 1921.
I media
I Nordisk Tidende Torsdag 28. februar 1918
Hr. Anderse Gulowsen fra Kristiania kom forleden herover med "Bergensfjord" for at se sig om og hvis han dinder det hensigtssvarende at anlægge en motorfabrik paa et bejvæmt sted her i landet. Fabrikken skal i tilfælde levere raaoljemotorer for fiskebaader, af samme slags som hr. Gulowsen nu fabrikere i Norge.
I Nordisk Tidende 11. april 1918
Blandt Landsmænd i Amerika
Norsk Motorbabrik i Seattle.
Her Anders Gulowsen, presidenten for det bekjendte Kristianiafirma A. Gulowsen A/S er fortiden i Seattle. Hr. Gulowsen har planer oppe om at udvide sin forretning til Stillehavskysten, hvor efterspørselen af baadmotorer er i stadig stigende. Raaolje-(crude oil) fortrenger gradvis fasolin motoren paagrund af at den er saameget billigere at operere. Dette er hr. Gulowsens specialitet. Han og hans firma var de første son udarbeidet en praktisk raaolje motor. Paa grund av dennes enkle og solide konstruksjon og haandterlighet fandt motoren meget snart en rivende afsætning blandt Nord-Norges of Vestlandets fiskere. To trediedele af alle fiskebaade benytter idag hr. Gulowsens raaolje motor. Het er hans hensigt at bygge en fabrik derude, hvor hans motor skal laves efter hans Norske patent. Markedet der er meget stort og vokser stadig aar for aar.
Nordisk Tidende 2, Januar 1919
"Bergensfjord" ankom tidlig juledags morgen til karantenestationen paa Staten Island og la til sin pier i Brooklyn ved 10-tiden om formiddagen. Skibet hadde 119 passagerer ombord, hvor ibl. fabrikeier Anders Gulowsen. (Andre navn utelatt) "Bergensfjord gaar herfra torsdag 9. januar.
Nordisk Tidende 13. mars 1919
Blandt de afreiste fra New York lørdag med "Oscar II" var fabrikeier Anders Gulowsen med frue og barn.
Nordisk Tidende 11. mars 1920
Med "Frederik VIII" som forleden ankom til New York medfulgte bl. a. Anders Gulowsen. (Andre navn utelatt)
Gulowsen Sales Corp.
Firma i New York
Personer
- Charles Pederson - Jobbet på fabrikken i Seattle, og ble senere bestyrer i Northwest Aircraft & Motor Corp.
Referanser
- US Library of Congress
- Nordisk Tidende
- Aftenposten
Eksterne lenker
https://en.wikipedia.org/wiki/Suquamish_(motor_vessel) Båt med Gulowsen Grei Engine
Første oppføring 10. mar. 2017 kl. 15:21