A.M. Liaaen: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
|||
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 4: | Linje 4: | ||
[[Fil:1963_Liaaen_CP.JPG|Annonse for propeller 1963|thumb]] | [[Fil:1963_Liaaen_CP.JPG|Annonse for propeller 1963|thumb]] | ||
[[Fil:AML_Motor.jpg|A.M. Liaaens Jubilemumsbok|thumb]] | [[Fil:AML_Motor.jpg|A.M. Liaaens Jubilemumsbok|thumb]] | ||
[[Fil:1941 AML Diesel.png|miniatyr|A. M. | [[Fil:1941 AML Diesel.png|miniatyr|A. M. Liaaen dieselmotor]] | ||
Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen. | Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen. | ||
Linje 12: | Linje 12: | ||
== A. M. Liaaen Dieselmotor == | == A. M. Liaaen Dieselmotor == | ||
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten. | Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen [[Ludvig Saxe]] for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten. | ||
== Modeller == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+Oversikt over dieselmotorer levert fra Liaaen (Fra jubileumsboken) | |||
!Type | |||
!Sylindertall | |||
!Ytelse | |||
HK | |||
!Turtall | |||
o/min | |||
!Boring | |||
slag | |||
!Slagvolum | |||
motor | |||
!Antall | |||
bygget | |||
!Produsert | |||
tid | |||
!Notater | |||
|- | |||
|DM 22/30 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|220 x 300 | |||
|11,4 L | |||
| | |||
|1936 / 1937 | |||
|Prøvemotor | |||
|- | |||
|DM 216/18 | |||
|2 | |||
|45 | |||
|750 | |||
|160 x 180 | |||
|7238 cm3 | |||
|3 | |||
|1943 - 1945 | |||
|Hjelpemotor, misslykket | |||
|- | |||
|DM 318/26 | |||
|3 | |||
|90 | |||
|500 | |||
|180 x 260 | |||
|19,848 L | |||
|2 | |||
|1943 - 1946 | |||
|Vellykket | |||
|- | |||
|DM 418/26 | |||
|4 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|180 x 260 | |||
|26,464 L | |||
|6 | |||
|1943 - 1946 | |||
|Vellykket | |||
|- | |||
|DM 320/32 | |||
|3 | |||
|150 | |||
|450 | |||
|200 x 320 | |||
|30,159 L | |||
|2 | |||
|1937 - 1943 | |||
|Svakt marked | |||
|- | |||
|DM 425/42 | |||
|4 | |||
|300 | |||
|325 | |||
|250 * 420 | |||
|82,46 L | |||
|2 | |||
|1937 - 1939 | |||
|Vellykket | |||
|- | |||
|DM 525/42 | |||
|5 | |||
|375 | |||
|325 | |||
|250 * 420 | |||
|103,08 L | |||
|3 | |||
|1945 - 1955 | |||
|Vellykket | |||
|- | |||
|DM 625/42 | |||
|6 | |||
|450 | |||
|325 | |||
|250 * 420 | |||
|123,69 L | |||
|1 | |||
|1949 | |||
|Vellykket | |||
|- | |||
| | |||
|2 - 6 | |||
|45 - 450 | |||
|325 - 750 | |||
| | |||
| | |||
|19 | |||
|1937 - 1955 | |||
| | |||
|} | |||
== Oversikt over motorer == | |||
{| class="wikitable" | |||
|+ | |||
!Nr / År | |||
!Type | |||
!HK | |||
!o/min | |||
!Skipsnavn | |||
!AML | |||
byggenr | |||
!Reder | |||
!Notater | |||
|- | |||
|DM-1/37 | |||
|220/300 | |||
| | |||
| | |||
|Prøvemotor | |||
| | |||
| | |||
|Ikke til salg | |||
|- | |||
|DM-2/38 | |||
|425/42 | |||
|300 | |||
|325 | |||
|Aalesund | |||
|81 | |||
|Ingolf Solbjørg | |||
Ålesund | |||
|Byggedagbok DM2-01, Journalkladd DM2-02, Verkstedjournal | |||
|- | |||
|DM-3/39 | |||
|425/42 | |||
|300 | |||
|325 | |||
|Anders Liaaen | |||
|82 | |||
|Elias Blindheim | |||
Ålesund | |||
|Garantimaskinist med til Grønland fra Juli 39. Rederiets maskinist | |||
|- | |||
|DM-4/45 | |||
|525/42 | |||
|375 | |||
|325 | |||
|Langvin | |||
| | |||
|Ole Edvardsen | |||
Ålesund | |||
|Opprinnelig Smaragdmotoren | |||
|- | |||
|DM-5/43 | |||
|216s/18 | |||
|45 | |||
|750 | |||
|Kirkholm | |||
| | |||
|Knut Vartdal | |||
Vartdal | |||
|Hjelpemotor, Verkstedjournal DM5-01 | |||
|- | |||
|DM-6/45 | |||
|525/42 | |||
|375 | |||
|325 | |||
|Smaragd | |||
|83 | |||
|Br. Ervik og Støylen | |||
Br. haug | |||
|Byttet ut med Alpha Diesel 600 HK i 1967 | |||
|- | |||
|DM-8/45 | |||
|525/42 | |||
|375 | |||
|325 | |||
|Juvel | |||
| | |||
|Br. Ervik og Støylen | |||
Br. haug | |||
|Erstattet med Lister Blackstone 800 HK i 1968 | |||
|- | |||
|DM-9/56 | |||
|216s/180 | |||
|45 | |||
|750 | |||
|Smaragd | |||
|83 | |||
|Br. Ervik og Støylen | |||
Br. haug | |||
|Hjelpemotor Verkstedjournal DM9-01 | |||
|- | |||
|DM-10/44 | |||
|216s/180 | |||
|45 | |||
|750 | |||
|Langvin | |||
| | |||
|Ole Edvardsen | |||
Ålesund | |||
|Hjelpemotor Verkstedjournal DM10-01 | |||
|- | |||
|DM-14/43 | |||
|320Bx/32 | |||
|150 | |||
|450 | |||
|Reksund | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|DM-15/47 | |||
|320/32 | |||
|150 | |||
|450 | |||
|Seyfart | |||
| | |||
|Giske, Ålesund | |||
| | |||
|- | |||
|DM-17 | |||
|418By/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|Laboratorium | |||
| | |||
|Ålesund Maskinistskole | |||
fra 1962 | |||
|"Holm" motoren opprinnelig tiltenkt slepebåt for Holms fryseri. | |||
|- | |||
|DM-18/44 | |||
|318/26 | |||
|90 | |||
|500 | |||
|Rolf | |||
| | |||
|Harald Sjong | |||
| | |||
|- | |||
|DM-19 | |||
|418By/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|Forsøk III | |||
| | |||
|Nils Sjong | |||
|Verkstedjournal DM19-01 | |||
|- | |||
|DM-20/44 | |||
|418/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|Real | |||
| | |||
|Jakop Valderhaug | |||
| | |||
|- | |||
|DM-21 | |||
|418By/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|Snorre | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|DM-22/45 | |||
|418By/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|Harhaug | |||
| | |||
|N. Engeset | |||
|Skal senere ha vært innom maskinistskolens laboratorie | |||
|- | |||
|DM-23/45 | |||
|418By/26 | |||
|120 | |||
|500 | |||
|? | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|DM-24/46 | |||
|318/26 | |||
|90 | |||
|500 | |||
|Shell 21 | |||
| | |||
|Norske Shell | |||
Ålesund | |||
| | |||
|- | |||
|DM-25/49 | |||
|625/42 | |||
|450 | |||
|325 | |||
|Flømann | |||
| | |||
|Nils Flø | |||
Ulsteinvik | |||
| | |||
|- | |||
| colspan="8" |I Sum 19 motorer | |||
|} | |||
Oversikten er hentet fra Jubileumsboken til A. M. Liaaen, som ble donert til mtdb.no av Nils J. Liaaen. | |||
== Referanser == | == Referanser == |
Nåværende revisjon fra 25. mar. 2023 kl. 19:35
Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.
A. M. Liaaen Dieselmotor
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.
Modeller
Type | Sylindertall | Ytelse
HK |
Turtall
o/min |
Boring
slag |
Slagvolum
motor |
Antall
bygget |
Produsert
tid |
Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
DM 22/30 | 220 x 300 | 11,4 L | 1936 / 1937 | Prøvemotor | ||||
DM 216/18 | 2 | 45 | 750 | 160 x 180 | 7238 cm3 | 3 | 1943 - 1945 | Hjelpemotor, misslykket |
DM 318/26 | 3 | 90 | 500 | 180 x 260 | 19,848 L | 2 | 1943 - 1946 | Vellykket |
DM 418/26 | 4 | 120 | 500 | 180 x 260 | 26,464 L | 6 | 1943 - 1946 | Vellykket |
DM 320/32 | 3 | 150 | 450 | 200 x 320 | 30,159 L | 2 | 1937 - 1943 | Svakt marked |
DM 425/42 | 4 | 300 | 325 | 250 * 420 | 82,46 L | 2 | 1937 - 1939 | Vellykket |
DM 525/42 | 5 | 375 | 325 | 250 * 420 | 103,08 L | 3 | 1945 - 1955 | Vellykket |
DM 625/42 | 6 | 450 | 325 | 250 * 420 | 123,69 L | 1 | 1949 | Vellykket |
2 - 6 | 45 - 450 | 325 - 750 | 19 | 1937 - 1955 |
Oversikt over motorer
Nr / År | Type | HK | o/min | Skipsnavn | AML
byggenr |
Reder | Notater |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DM-1/37 | 220/300 | Prøvemotor | Ikke til salg | ||||
DM-2/38 | 425/42 | 300 | 325 | Aalesund | 81 | Ingolf Solbjørg
Ålesund |
Byggedagbok DM2-01, Journalkladd DM2-02, Verkstedjournal |
DM-3/39 | 425/42 | 300 | 325 | Anders Liaaen | 82 | Elias Blindheim
Ålesund |
Garantimaskinist med til Grønland fra Juli 39. Rederiets maskinist |
DM-4/45 | 525/42 | 375 | 325 | Langvin | Ole Edvardsen
Ålesund |
Opprinnelig Smaragdmotoren | |
DM-5/43 | 216s/18 | 45 | 750 | Kirkholm | Knut Vartdal
Vartdal |
Hjelpemotor, Verkstedjournal DM5-01 | |
DM-6/45 | 525/42 | 375 | 325 | Smaragd | 83 | Br. Ervik og Støylen
Br. haug |
Byttet ut med Alpha Diesel 600 HK i 1967 |
DM-8/45 | 525/42 | 375 | 325 | Juvel | Br. Ervik og Støylen
Br. haug |
Erstattet med Lister Blackstone 800 HK i 1968 | |
DM-9/56 | 216s/180 | 45 | 750 | Smaragd | 83 | Br. Ervik og Støylen
Br. haug |
Hjelpemotor Verkstedjournal DM9-01 |
DM-10/44 | 216s/180 | 45 | 750 | Langvin | Ole Edvardsen
Ålesund |
Hjelpemotor Verkstedjournal DM10-01 | |
DM-14/43 | 320Bx/32 | 150 | 450 | Reksund | |||
DM-15/47 | 320/32 | 150 | 450 | Seyfart | Giske, Ålesund | ||
DM-17 | 418By/26 | 120 | 500 | Laboratorium | Ålesund Maskinistskole
fra 1962 |
"Holm" motoren opprinnelig tiltenkt slepebåt for Holms fryseri. | |
DM-18/44 | 318/26 | 90 | 500 | Rolf | Harald Sjong | ||
DM-19 | 418By/26 | 120 | 500 | Forsøk III | Nils Sjong | Verkstedjournal DM19-01 | |
DM-20/44 | 418/26 | 120 | 500 | Real | Jakop Valderhaug | ||
DM-21 | 418By/26 | 120 | 500 | Snorre | |||
DM-22/45 | 418By/26 | 120 | 500 | Harhaug | N. Engeset | Skal senere ha vært innom maskinistskolens laboratorie | |
DM-23/45 | 418By/26 | 120 | 500 | ? | |||
DM-24/46 | 318/26 | 90 | 500 | Shell 21 | Norske Shell
Ålesund |
||
DM-25/49 | 625/42 | 450 | 325 | Flømann | Nils Flø
Ulsteinvik |
||
I Sum 19 motorer |
Oversikten er hentet fra Jubileumsboken til A. M. Liaaen, som ble donert til mtdb.no av Nils J. Liaaen.
Referanser
- A. M. Liaaen jubileumsbok.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20