Rosenberg mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
(Lagt til info.) |
||
(3 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]][[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]] | ||
[[Fil:1906 Stella.png|miniatyr|Reklame fra 1906 for Stella]] | |||
[[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]] | [[Fil:1912 Rosenbergs mek.png|miniatyr|Reklame fra 1912 (NHST)]] | ||
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av | Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernsovner, dampkjeler, dampmotorer og diverse maskinverktøy. | ||
== Stella-motoren == | == Stella-motoren == | ||
Motorene bygget ved '''Rosenberg Mek. Verksted''' var | |||
Motorene bygget ved '''Rosenberg Mek. Verksted''' var 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 6 til 15 HK, både som båt- og stasjonærmotor. Produksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted. Navnet "Stella" kommer fra den første slepe og fergebåten som ble bygget i 1902, som fraktet arbeiderene over til Buøya og tilbake. | |||
2-taktmodellene var usedvanlige i det at de hadde langsgående spyling med eksopotte i forkant av sylinderen. 4-taktmodellene ble bygget som båt- og stasjonærmotorer. Forskjellen var i hovedsak at 4T stasjonærmodellen hadde svinghjul med eiker mens 4T båtmodellen hadde helstøpt. Begge var utstyrt med tvungen eksosventil og atmosfærings innsugsventil. | |||
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg. | Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg. | ||
Linje 17: | Linje 18: | ||
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse. | Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse. | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
<references /> | <references /> | ||
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914 | Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914 | ||
[https://digitaltmuseum.no/021018282740/batmotor-med-aksling-og-propell Stavanger Byarkiv] | |||
Nåværende revisjon fra 12. jan. 2023 kl. 20:57
Foruten motorproduksjon drev fabrikken også med konstruksjon og reparasjon av båter, produksjon av støpejernsovner, dampkjeler, dampmotorer og diverse maskinverktøy.
Stella-motoren
Motorene bygget ved Rosenberg Mek. Verksted var 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 6 til 15 HK, både som båt- og stasjonærmotor. Produksjonen foregikk f.o.m 1905 til omtrent midt på 1910-tallet. Stella ble konstruert og utviklet lokalt og produksjonen skjedde ved Rosenbergs eget maskinverksted. Navnet "Stella" kommer fra den første slepe og fergebåten som ble bygget i 1902, som fraktet arbeiderene over til Buøya og tilbake.
2-taktmodellene var usedvanlige i det at de hadde langsgående spyling med eksopotte i forkant av sylinderen. 4-taktmodellene ble bygget som båt- og stasjonærmotorer. Forskjellen var i hovedsak at 4T stasjonærmodellen hadde svinghjul med eiker mens 4T båtmodellen hadde helstøpt. Begge var utstyrt med tvungen eksosventil og atmosfærings innsugsventil.
Den første motoren av merket Stella ble montert i en fiskebåt som ble levert til Færøyene i mai 1905. Frem til 1914 ble det montert 7 Stella-motorer i fartøy levert fra Rosenberg.
Rosenberg stilte ut en motor på 9 HK ved den tekniske utstillingen i Bergen i 1910. I merkeregisteret fra 1922 finnes det registrert 9 fartøy med Stella-motor.
Motorene kostet mellom 1300 og 3100, inkl. montering, avhengig av størrelse.
Referanser
Fra verksted til verft? A/S Rosenberg mekaniske verksted 1896-1914
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første oppføring 26. nov. 2016 kl. 18:55