Levahn Motor: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 14: | Linje 14: | ||
[[Fil:1948 Levahn Mek Verksted.png|miniatyr|1948 Levahn Mekaniske Verksted i Hedemarksgaten 25]] | [[Fil:1948 Levahn Mek Verksted.png|miniatyr|1948 Levahn Mekaniske Verksted i Hedemarksgaten 25]] | ||
[[Fil:levahn.jpg|miniatyr]] | [[Fil:levahn.jpg|miniatyr]] | ||
Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglverket om til verksted. | Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglverket om til verksted. | ||
I 1929 gikk Levahn Motor over til å bli et eiendomsselskap og direktør W. A. Wiik overtok | I 1929 gikk Levahn Motor over til å bli et eiendomsselskap og direktør W. A. Wiik overtok verkstedet under navnet Levahn Mekaniske Verksted AS. I 1936 kjøpte LMV verkstedsbygningen med tilhørende maskiner og ca 6 mål grunn. Verkstedet i Hedemarksgaten 25 brant ned i 1946, og en ny moderne bygning ble oppført, og det meste av maskineriet ble fornyet. | ||
Av andre produkter verdt å nevne, er bygging av damp-pumper og lokomotiv. | Av andre produkter verdt å nevne, er bygging av damp-pumper og lokomotiv. | ||
Her er en [[Ørebladet 19 Mai 1922|artikkel]] publisert i Ørebladet i mai 1922 | |||
== Levahn-motoren == | == Levahn-motoren == | ||
Fabrikken produserte både bensin- og semidiesel-motorer. | Fabrikken produserte både bensin- og semidiesel-motorer, både til stasjonært bruk og fremdrifts og hjelpemotor til bruk i båt, de aller fleste som to-taktere. | ||
Semi-Dieselmotorene hadde vanninsprøytning på full belastning. De fleste eksemplar vi har vært borti av har innkapslet sentrtifugalregulator. | |||
Levahn var kjent for at det var lettstartede motorer når temperaturen var lav. | |||
== Levahn Jernstøperi A/S == | == Levahn Jernstøperi A/S == | ||
Linje 33: | Linje 40: | ||
== Referanser == | == Referanser == | ||
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Oslo]] | [[Kategori:Oslo]] |
Nåværende revisjon fra 14. feb. 2023 kl. 21:17
Levanger og Rahn Motor Co AS startet sin virksomhet i 1906, i Pilestredet 33, og holdt til der frem til 1917. Da kjøpte de Ensjø Teglverk, med 90 mål grunn, og bygde det gamle teglverket om til verksted.
I 1929 gikk Levahn Motor over til å bli et eiendomsselskap og direktør W. A. Wiik overtok verkstedet under navnet Levahn Mekaniske Verksted AS. I 1936 kjøpte LMV verkstedsbygningen med tilhørende maskiner og ca 6 mål grunn. Verkstedet i Hedemarksgaten 25 brant ned i 1946, og en ny moderne bygning ble oppført, og det meste av maskineriet ble fornyet. Av andre produkter verdt å nevne, er bygging av damp-pumper og lokomotiv.
Her er en artikkel publisert i Ørebladet i mai 1922
Levahn-motoren
Fabrikken produserte både bensin- og semidiesel-motorer, både til stasjonært bruk og fremdrifts og hjelpemotor til bruk i båt, de aller fleste som to-taktere.
Semi-Dieselmotorene hadde vanninsprøytning på full belastning. De fleste eksemplar vi har vært borti av har innkapslet sentrtifugalregulator.
Levahn var kjent for at det var lettstartede motorer når temperaturen var lav.
Levahn Jernstøperi A/S
Otto Levanger startet i 1912/1913 et jernstøperi, som forsynte Levahn Motor med støpegods. De tok også oppdrag fra eksterne kunder, men Levahn Motor var den største kunden.
Personer
Otto Levanger