Holmens Verft: Forskjell mellom revisjoner
m (Ryddet tekst.) |
m (Lagt ved lenke.) |
||
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Rundt 1950 startet ingeniør Torleif | Rundt 1950 startet ingeniør '''[http://www.tangvald.com/tre/PS01/PS01_141.HTM Torleif Schiander]''' (1909 - 2001) et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
=== Andre nøkkelpersonner: === | === Andre nøkkelpersonner: === | ||
Linje 13: | Linje 13: | ||
== HV-motoren == | == HV-motoren == | ||
Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt | Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann. | ||
== Kilder == | == Kilder == |
Nåværende revisjon fra 17. mar. 2018 kl. 19:16
Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schiander (1909 - 2001) et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.
Andre nøkkelpersonner:
Niels Juell: disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.
Reidar Marcussen: mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler
Oddmund Kvernvik: montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler
Knut Aagestad: maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren
Jacob Blesvik: fikk installert motor nr. 1 til testkjøring i båt
HV-motoren
Motoren produsert ved Holmens Verft var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. Motoren var utformet for å yte 10HK men klarte aldri helt å leve opp til potensialet. Det ble sagt at motoren var tungstartet og lagde mye røyk selv etter varmkjøring. Den var utstyrt med snorkel for å kunne operere helt nedsenket i vann.