A.M. Liaaen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
 
(9 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]][[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:1904_AML.JPG|Annonse fra 1904|thumb]]
[[Fil:1963_AML_Logo.JPG|A M Liaaen Logo|thumb]]
[[Fil:1963_Liaaen_CP.JPG|Annonse for propeller 1963|thumb]]
[[Fil:AML_Motor.jpg|A.M. Liaaens Jubilemumsbok|thumb]]
[[Fil:1941 AML Diesel.png|miniatyr|A. M. Liaaen dieselmotor]]


Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.


== A. M. Liaaen ==


Begynte med motorproduksjon i 1936. Første motor lever til kunde i 1938. 


[[Fil:1904_AML.JPG|Annonse fra 1904|thumb]]
== A. M. Liaaen Dieselmotor ==
[[Fil:1963_AML_Logo.JPG|A M Liaaen Logo|thumb]]
 
[[Fil:1963_Liaaen_CP.JPG|Annonse for propeller 1963|thumb]]
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen  [[Ludvig Saxe]] for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.  
[[Fil:AML_Motor.jpg|A.M. Liaaens Jubilemumsbok|thumb]]
 
== Modeller ==
{| class="wikitable"
|+Oversikt over dieselmotorer levert fra Liaaen (Fra jubileumsboken)
!Type
!Sylindertall
!Ytelse
HK
!Turtall
o/min
!Boring
slag
!Slagvolum
motor
!Antall
bygget
!Produsert
tid
!Notater
|-
|DM 22/30
|
|
|
|220 x 300
|11,4 L
|
|1936 / 1937
|Prøvemotor
|-
|DM 216/18
|2
|45
|750
|160 x 180
|7238 cm3
|3
|1943 - 1945
|Hjelpemotor, misslykket
|-
|DM 318/26
|3
|90
|500
|180 x 260
|19,848 L
|2
|1943 - 1946
|Vellykket
|-
|DM 418/26
|4
|120
|500
|180 x 260
|26,464 L
|6
|1943 - 1946
|Vellykket
|-
|DM 320/32
|3
|150
|450
|200 x 320
|30,159 L
|2
|1937 - 1943
|Svakt marked
|-
|DM 425/42
|4
|300
|325
|250 * 420
|82,46 L
|2
|1937 - 1939
|Vellykket
|-
|DM 525/42
|5
|375
|325
|250 * 420
|103,08 L
|3
|1945 - 1955
|Vellykket
|-
|DM 625/42
|6
|450
|325
|250 * 420
|123,69 L
|1
|1949
|Vellykket
|-
|
|2 - 6
|45 - 450
|325 - 750
|
|
|19
|1937 - 1955
|
|}
 
== Oversikt over motorer ==
{| class="wikitable"
|+
!Nr / År
!Type
!HK
!o/min
!Skipsnavn
!AML
byggenr
!Reder
!Notater
|-
|DM-1/37
|220/300
|
|
|Prøvemotor
|
|
|Ikke til salg
|-
|DM-2/38
|425/42
|300
|325
|Aalesund
|81
|Ingolf Solbjørg
Ålesund
|Byggedagbok DM2-01, Journalkladd DM2-02, Verkstedjournal
|-
|DM-3/39
|425/42
|300
|325
|Anders Liaaen
|82
|Elias Blindheim
Ålesund
|Garantimaskinist med til Grønland fra Juli 39. Rederiets maskinist
|-
|DM-4/45
|525/42
|375
|325
|Langvin
|
|Ole Edvardsen
Ålesund
|Opprinnelig Smaragdmotoren
|-
|DM-5/43
|216s/18
|45
|750
|Kirkholm
|
|Knut Vartdal
Vartdal
|Hjelpemotor, Verkstedjournal DM5-01
|-
|DM-6/45
|525/42
|375
|325
|Smaragd
|83
|Br. Ervik og Støylen
Br. haug
|Byttet ut med Alpha Diesel 600 HK i 1967
|-
|DM-8/45
|525/42
|375
|325
|Juvel
|
|Br. Ervik og Støylen
Br. haug
|Erstattet med Lister Blackstone 800 HK i 1968
|-
|DM-9/56
|216s/180
|45
|750
|Smaragd
|83
|Br. Ervik og Støylen
Br. haug
|Hjelpemotor Verkstedjournal DM9-01
|-
|DM-10/44
|216s/180
|45
|750
|Langvin
|
|Ole Edvardsen
Ålesund
|Hjelpemotor Verkstedjournal DM10-01
|-
|DM-14/43
|320Bx/32
|150
|450
|Reksund
|
|
|
|-
|DM-15/47
|320/32
|150
|450
|Seyfart
|
|Giske, Ålesund
|
|-
|DM-17
|418By/26
|120
|500
|Laboratorium
|
|Ålesund Maskinistskole
fra 1962
|"Holm" motoren opprinnelig tiltenkt slepebåt for Holms fryseri.
|-
|DM-18/44
|318/26
|90
|500
|Rolf
|
|Harald Sjong
|
|-
|DM-19
|418By/26
|120
|500
|Forsøk III
|
|Nils Sjong
|Verkstedjournal DM19-01
|-
|DM-20/44
|418/26
|120
|500
|Real
|
|Jakop Valderhaug
|
|-
|DM-21
|418By/26
|120
|500
|Snorre
|
|
|
|-
|DM-22/45
|418By/26
|120
|500
|Harhaug
|
|N. Engeset
|Skal senere ha vært innom maskinistskolens laboratorie
|-
|DM-23/45
|418By/26
|120
|500
|?
|
|
|
|-
|DM-24/46
|318/26
|90
|500
|Shell 21
|
|Norske Shell
Ålesund
|
|-
|DM-25/49
|625/42
|450
|325
|Flømann
|
|Nils Flø
Ulsteinvik
|
|-
| colspan="8" |I Sum 19 motorer
|}
Oversikten er hentet fra Jubileumsboken til A. M. Liaaen, som ble donert til mtdb.no av Nils J. Liaaen.
 
== Referanser ==
* A. M. Liaaen jubileumsbok.
<references />
 
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske skipsverft]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Ålesund]]
[[Kategori:Ålesund]]


''Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20''
''Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20''

Nåværende revisjon fra 25. mar. 2023 kl. 19:35

Norge Flagg.jpg
Annonse fra 1904
A M Liaaen Logo
Annonse for propeller 1963
A.M. Liaaens Jubilemumsbok
A. M. Liaaen dieselmotor

Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.


A. M. Liaaen Dieselmotor

Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.

Modeller

Oversikt over dieselmotorer levert fra Liaaen (Fra jubileumsboken)
Type Sylindertall Ytelse

HK

Turtall

o/min

Boring

slag

Slagvolum

motor

Antall

bygget

Produsert

tid

Notater
DM 22/30 220 x 300 11,4 L 1936 / 1937 Prøvemotor
DM 216/18 2 45 750 160 x 180 7238 cm3 3 1943 - 1945 Hjelpemotor, misslykket
DM 318/26 3 90 500 180 x 260 19,848 L 2 1943 - 1946 Vellykket
DM 418/26 4 120 500 180 x 260 26,464 L 6 1943 - 1946 Vellykket
DM 320/32 3 150 450 200 x 320 30,159 L 2 1937 - 1943 Svakt marked
DM 425/42 4 300 325 250 * 420 82,46 L 2 1937 - 1939 Vellykket
DM 525/42 5 375 325 250 * 420 103,08 L 3 1945 - 1955 Vellykket
DM 625/42 6 450 325 250 * 420 123,69 L 1 1949 Vellykket
2 - 6 45 - 450 325 - 750 19 1937 - 1955

Oversikt over motorer

Nr / År Type HK o/min Skipsnavn AML

byggenr

Reder Notater
DM-1/37 220/300 Prøvemotor Ikke til salg
DM-2/38 425/42 300 325 Aalesund 81 Ingolf Solbjørg

Ålesund

Byggedagbok DM2-01, Journalkladd DM2-02, Verkstedjournal
DM-3/39 425/42 300 325 Anders Liaaen 82 Elias Blindheim

Ålesund

Garantimaskinist med til Grønland fra Juli 39. Rederiets maskinist
DM-4/45 525/42 375 325 Langvin Ole Edvardsen

Ålesund

Opprinnelig Smaragdmotoren
DM-5/43 216s/18 45 750 Kirkholm Knut Vartdal

Vartdal

Hjelpemotor, Verkstedjournal DM5-01
DM-6/45 525/42 375 325 Smaragd 83 Br. Ervik og Støylen

Br. haug

Byttet ut med Alpha Diesel 600 HK i 1967
DM-8/45 525/42 375 325 Juvel Br. Ervik og Støylen

Br. haug

Erstattet med Lister Blackstone 800 HK i 1968
DM-9/56 216s/180 45 750 Smaragd 83 Br. Ervik og Støylen

Br. haug

Hjelpemotor Verkstedjournal DM9-01
DM-10/44 216s/180 45 750 Langvin Ole Edvardsen

Ålesund

Hjelpemotor Verkstedjournal DM10-01
DM-14/43 320Bx/32 150 450 Reksund
DM-15/47 320/32 150 450 Seyfart Giske, Ålesund
DM-17 418By/26 120 500 Laboratorium Ålesund Maskinistskole

fra 1962

"Holm" motoren opprinnelig tiltenkt slepebåt for Holms fryseri.
DM-18/44 318/26 90 500 Rolf Harald Sjong
DM-19 418By/26 120 500 Forsøk III Nils Sjong Verkstedjournal DM19-01
DM-20/44 418/26 120 500 Real Jakop Valderhaug
DM-21 418By/26 120 500 Snorre
DM-22/45 418By/26 120 500 Harhaug N. Engeset Skal senere ha vært innom maskinistskolens laboratorie
DM-23/45 418By/26 120 500 ?
DM-24/46 318/26 90 500 Shell 21 Norske Shell

Ålesund

DM-25/49 625/42 450 325 Flømann Nils Flø

Ulsteinvik

I Sum 19 motorer

Oversikten er hentet fra Jubileumsboken til A. M. Liaaen, som ble donert til mtdb.no av Nils J. Liaaen.

Referanser

  • A. M. Liaaen jubileumsbok.


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20