Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
m (→Sterk-motoren.) |
||
(10 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
[[Fil:Nabbetorp Logo.png|alt=Nabbetorps logo|miniatyr|Nabbetorps logo]] | |||
[[Fil:Nabbetorp_03061909.jpg|thumb|Reklame for Nabbetorp fra 1909]] | |||
[[Fil:1914 Motoren Sterk.jpg|miniatyr|Sterk-semidiesel 1914]] | |||
[[Fil:1916 Nabbetorp.png|thumb|Motoren Sterk]] | |||
[[Fil:Nabbetorp.jpg|thumb|1918 Nabbetorp oppføring i adressebok]] | |||
[[Fil:1918 Nabbetorp.png|miniatyr|Gammel Nabbetorp reklame]] | |||
[[Fil:1923 Sterk.png|miniatyr|Reklame for Nabbetorps motorer 1923]] | |||
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]] | |||
[[Fil:1936 Dampdynamo fra Nabbetorp.png|miniatyr|Dampdynamo fra Nabbetorp 1936]] | |||
[[Fil:1931 Nabbetorp Sterk.png|alt=Reklame for Sterk (1931)|miniatyr|Reklame for Sterk (1931)]] | |||
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]] | |||
'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912. | '''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912. | ||
Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen. | |||
Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær. | |||
I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt. | |||
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor. | Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor. | ||
I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen. | I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen. | ||
== Nabbetorp-motor == | |||
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp". | |||
== Sterk-motoren. == | == Sterk-motoren. == | ||
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de | Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911. | ||
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra '''[[Edv. Christensens Sønner|E.C.S]]''' i Brevik (kraft). | |||
{| class="wikitable" | |||
|+ | |||
!Modell | |||
!Sylindre | |||
!Ytelse | |||
!Turtall | |||
!Boring x | |||
Slag | |||
!Slagvolum | |||
!Drivstoff | |||
!Vekt | |||
Kg | |||
|- | |||
| rowspan="2" |Alfa | |||
| rowspan="2" |1 | |||
|3 | |||
| | |||
|95 x 95 | |||
|673 cm³ | |||
| rowspan="8" |Bensin | |||
|80 | |||
|- | |||
|4 | |||
| | |||
|110 x 120 | |||
|1140 cm³ | |||
|95 | |||
|- | |||
| rowspan="3" |Delta | |||
|1 | |||
|3 ½ | |||
| | |||
|95 x 100 | |||
|708 cm³ | |||
|90 | |||
|- | |||
| rowspan="2" |2 | |||
|8 | |||
|900 | |||
|95 x 120 | |||
|1701 cm³ | |||
|220 | |||
|- | |||
|10 | |||
|900 | |||
|105 x 120 | |||
|2078 cm³ | |||
|255 | |||
|- | |||
| rowspan="3" |Gamma | |||
| rowspan="3" |1 | |||
|3 | |||
|650 | |||
|90 x 100 | |||
|636 cm³ | |||
|90 | |||
|- | |||
|4-5 | |||
|600 | |||
|110 x 120 | |||
|1140 cm³ | |||
|140 | |||
|- | |||
|9 | |||
|550 | |||
|125 x 140 | |||
|1718 cm³ | |||
|235 | |||
|} | |||
== Trim-bensinmotor == | == Trim-bensinmotor == | ||
Linje 22: | Linje 110: | ||
== Gamma-motor == | == Gamma-motor == | ||
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor med atmosfærisk innsugsventil. | Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil. | ||
== Nabbetorp-dampmaskin == | == Nabbetorp-dampmaskin == | ||
Linje 28: | Linje 116: | ||
== Referanser / Kilder == | == Referanser / Kilder == | ||
''Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.'' | |||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
Linje 36: | Linje 122: | ||
[[Kategori:Østfold]] | [[Kategori:Østfold]] | ||
''25. apr. 2015 kl. 15:56'' | ''Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56'' |
Nåværende revisjon fra 4. okt. 2024 kl. 20:17
Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.
Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.
Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.
I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.
I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.
Nabbetorp-motor
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".
Sterk-motoren.
Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).
Modell | Sylindre | Ytelse | Turtall | Boring x
Slag |
Slagvolum | Drivstoff | Vekt
Kg |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alfa | 1 | 3 | 95 x 95 | 673 cm³ | Bensin | 80 | |
4 | 110 x 120 | 1140 cm³ | 95 | ||||
Delta | 1 | 3 ½ | 95 x 100 | 708 cm³ | 90 | ||
2 | 8 | 900 | 95 x 120 | 1701 cm³ | 220 | ||
10 | 900 | 105 x 120 | 2078 cm³ | 255 | |||
Gamma | 1 | 3 | 650 | 90 x 100 | 636 cm³ | 90 | |
4-5 | 600 | 110 x 120 | 1140 cm³ | 140 | |||
9 | 550 | 125 x 140 | 1718 cm³ | 235 |
Trim-bensinmotor
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.
Gamma-motor
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.
Nabbetorp-dampmaskin
Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.
Referanser / Kilder
Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56