A.M. Liaaen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 13: Linje 13:


Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen  [[Ludvig Saxe]] for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.   
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen  [[Ludvig Saxe]] for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.   
== Modeller ==
{| class="wikitable"
|+Oversikt over dieselmotorer levert fra Liaaen (Fra jubileumsboken)
!Type
!Sylindertall
!Ytelse
HK
!Turtall
o/min
!Boring
slag
!Antall
bygget
!Produsert
tid
!Notater
|-
|DM 22/30
|
|
|
|
|
|1936 / 1937
|Prøvemotor
|-
|DM 216/18
|2
|45
|750
|
|3
|1943 - 1945
|Hjelpemotor, misslykket
|-
|DM 318/26
|3
|90
|500
|
|2
|1943 - 1946
|Vellykket
|-
|DM 418/26
|4
|120
|500
|
|6
|1943 - 1946
|Vellykket
|-
|DM 320/32
|3
|150
|450
|
|2
|1937 - 1943
|Svakt marked
|-
|DM 425/42
|4
|300
|325
|
|2
|1937 - 1939
|Vellykket
|-
|DM 525/42
|5
|375
|325
|
|3
|1945 - 1955
|Vellykket
|-
|DM 625/42
|6
|450
|325
|
|1
|1949
|Vellykket
|-
|
|2 - 6
|45 - 450
|325 - 750
|
|19
|1937 - 1955
|
|}


== Referanser ==
== Referanser ==

Revisjonen fra 25. mar. 2023 kl. 11:35

Norge Flagg.jpg
Annonse fra 1904
A M Liaaen Logo
Annonse for propeller 1963
A.M. Liaaens Jubilemumsbok
A. M. Liaaen dieselmotor

Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.


A. M. Liaaen Dieselmotor

Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.

Modeller

Oversikt over dieselmotorer levert fra Liaaen (Fra jubileumsboken)
Type Sylindertall Ytelse

HK

Turtall

o/min

Boring

slag

Antall

bygget

Produsert

tid

Notater
DM 22/30 1936 / 1937 Prøvemotor
DM 216/18 2 45 750 3 1943 - 1945 Hjelpemotor, misslykket
DM 318/26 3 90 500 2 1943 - 1946 Vellykket
DM 418/26 4 120 500 6 1943 - 1946 Vellykket
DM 320/32 3 150 450 2 1937 - 1943 Svakt marked
DM 425/42 4 300 325 2 1937 - 1939 Vellykket
DM 525/42 5 375 325 3 1945 - 1955 Vellykket
DM 625/42 6 450 325 1 1949 Vellykket
2 - 6 45 - 450 325 - 750 19 1937 - 1955

Referanser

  • A. M. Liaaen jubileumsbok.


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20