Alda Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner
m (Lagt til bilde) |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 9: | Linje 9: | ||
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. | Etter å ha jobbet for [[A. Gulowsen|Gulowsen]], startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland. | ||
== Alda-Motoren == | == Alda-Motoren == | ||
Linje 19: | Linje 19: | ||
!Ytelse | !Ytelse | ||
HK | HK | ||
!Sylindre | |||
!Turtall | !Turtall | ||
o/min | o/min | ||
Linje 33: | Linje 34: | ||
|A | |A | ||
|4 | |4 | ||
| | |||
|750 | |750 | ||
|100 | |100 | ||
Linje 43: | Linje 45: | ||
|B | |B | ||
|6 - 7 | |6 - 7 | ||
| | |||
|650 | |650 | ||
|120 | |120 | ||
Linje 53: | Linje 56: | ||
|C | |C | ||
|4½ - 5 | |4½ - 5 | ||
| | |||
|720 | |720 | ||
|110 | |110 | ||
Linje 63: | Linje 67: | ||
|E | |E | ||
|4 - 4½ | |4 - 4½ | ||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|5 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1952 - | |||
|- | |||
| | |||
|8 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|1952 - | |||
|- | |||
| | |||
|8 - 10 | |||
|1 | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| | |||
|10 - 13 | |||
|2 | |||
| | | | ||
| | | |
Revisjonen fra 29. jul. 2022 kl. 21:48
N. Bjørnevik Motorverksted.
Etter å ha jobbet for Gulowsen, startet som Nils Bjørnevik opp igjen med motorproduksjon i 1931. Navnet ble Alda motorfabrikk, og holdt til i et verksted på Hundvåg i Stavanger. Selv om tallene er usikre, regner en med at det ble laget ca. 3600 motorer ved fabrikken. Motorproduksjonen ble avviklet i 1960 antakeligvis som den siste motorfabrikken i Rogaland.
Alda-Motoren
Alda motoren var en en- eller to-sylindret firetaktsmotor. I alle varianter ble det produsert noe over 2500 eksemplarer. Alda-motoren hadde innebygget svinghjul, trykksmøring, oljekjøling, og tettinger mot vanninntrengning, og var dermed godt egnet til å monteres i båt.
Modell | Ytelse
HK |
Sylindre | Turtall
o/min |
Boring | Slag | Volum
cm³ |
Vekt
kg |
Svinghjul
diameter |
Byggeår |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
A | 4 | 750 | 100 | 114 | 895 | 165 | 370 mm | ||
B | 6 - 7 | 650 | 120 | 150 | 1696 | 250 | 520 mm | ||
C | 4½ - 5 | 720 | 110 | 120 | 1140 | 190 | 410 mm | ||
E | 4 - 4½ | ||||||||
5 | 1 | 1952 - | |||||||
8 | 1 | 1952 - | |||||||
8 - 10 | 1 | ||||||||
10 - 13 | 2 |
Nøkk-motoren
Denne motoren var en 2 til 2,5 HK luftkjølt firetakts bensinmotor. Produsert i ca 30 eksemplar.
Snøgg-motoren
Semidiesel Snøgg. Produsert i ca 1000 eksemplarer
Referanser
- Gammelmotoren
- Stasjonnær- og båtmotorer
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 24. apr. 2015 kl. 12:40