Brødrene Klemsdal: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 6: | Linje 6: | ||
Motorfabrikk i Fredrikstad. | Motorfabrikk i Fredrikstad. | ||
Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. Startet med produksjon av Ford-motorer. | Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. De Startet med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. | ||
Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen | Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner. | ||
BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i [[Sleipner Motorfabrikk]]. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av [[Moss Værft og Dokk|Moss Værft.]] | BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i [[Sleipner Motorfabrikk]]. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av [[Moss Værft og Dokk|Moss Værft.]] | ||
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. | BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967. | ||
== Kilder == | |||
* Byleksikon | |||
== Personer == | == Personer == | ||
Revisjonen fra 31. jan. 2018 kl. 15:20
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Brødrene Kelmsdal A/S
Motorfabrikk i Fredrikstad.
Brødrene Klemsdal ble etablert i 1947 i de gamle lokalene til Fjeldskilen Brug. De Startet med produksjon av deler til Ford-motorer, som var vanskelig å oppdrive i Norge rett etter krigen. Etterhvert begynte de også med båtmotorer. Bedriften kom nesten uskadd fra den store brannen i Fjeldskilen våren 1949, men valgte likevel å flytte produksjonen til Mosseveien 3 i Fredrikstad, rett over gata fra Sleipner.
BK-dieselen er også et produkt fra Klemsdal-familien, som var involvert i Sleipner Motorfabrikk. Forkortelsen BK stod for brødrene Klemsdal. De drev med lisensproduksjon av engelsk-konstruerte dieselmotorer av merke Ricardo, samtidig som de drev en viss egenutvikling. Bedriften gikk konkurs i årsskiftet 1961/1962, og konkursboet ble overtatt av Moss Værft.
BK Diesel ble benyttet mye av kystverket, og av statlige bygg, som sykehus og fyr. Redningsselskapet kjøpte etter et visst påtrykk fra staten 3 BK motorer, med 10000 timers garanti, som naturlig nok BK ikke kunne holde, siden de gikk konkurs. Den siste motoren redningsselskapet hadde i drift ble byttet ut i 1967.
Kilder
- Byleksikon