Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 24: | Linje 24: | ||
== Trim-bensinmotor == | == Trim-bensinmotor == | ||
[[Fil:1931 Nabbetorp Sterk.png|alt=Reklame for Sterk (1931)|miniatyr|Reklame for Sterk (1931)]] | |||
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D. | Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D. | ||
Revisjonen fra 10. mar. 2020 kl. 12:52
Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.
Verkstedet ble grunnlagt i 1895 av Støren. Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær. I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkpenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.
Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.
I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.
Sterk-motoren.
Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).
Trim-bensinmotor
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.
Gamma-motor
Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.
Nabbetorp-motor
Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".
Nabbetorp-dampmaskin
Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.
Referanser / Kilder
Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.
Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56