A.M. Liaaen: Forskjell mellom revisjoner
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 11: | Linje 11: | ||
== A. M. Liaaen Dieselmotor == | |||
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten. | |||
== Referanser == | == Referanser == | ||
* A. M. Liaaen jubileumsbok. | |||
<references /> | <references /> | ||
Revisjonen fra 18. apr. 2018 kl. 08:44
A. M. Liaaen Skibsværft og Mek. Verksted
Startet som Ystenes skibsverft av N. A. Liaaen i 1861, og han drev det til sin død i 1872. N. A. Liaaens enke overtok driften etter mannens død, og drev det frem til 1881 da sønnen A. M. Liaaen ble gammel nok. Anders Marius Liaaen hadde gått i lære som skipsbygger hos Brunchorst & Dekkes Verft i Bergen.
A. M. Liaaen Dieselmotor
Verkstedet bestemte seg for å begynne med motorproduksjon i 1934, og valget falt på 2-takts dieselmotorer. De ansatte Ålesunderen Ludvig Saxe for å hjelpe Liaaen med konstruksjon av motoren. Den første motoren ble også den første norsk-konstruerte 2-takts fullspylt dieselmotor. Den ble startet for første gang 16. april 1937. Motoren hadde en ytelse på 60 HK og hadde hydraulisk vripropell, og verkstedet hadde den i mange år som prøvemotor. I 1938 leverte de en motor på 300 HK, til verftets eget nybygg nr 81. Liaaens dieselmotorer ble bygget i 4 sylinderstørrelser, henholdsvis 20, 30, 50 og 75 HK pr sylinder, og motorene ble levert i 2 til 6 sylindere. Men minste motoren ble konstruert og bygget under krigen, og motorene ble for det meste levert til fiskeflåten. Etter andre verdenskrig ble det ikke utviklet noen nye motorer først og fremst fordi propellproduksjonen tok mesteparten av kapasiteten.
Referanser
- A. M. Liaaen jubileumsbok.
Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter
Første bidrag 4. mai 2015 kl. 12:20