Horten Verft: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Hortens motor4.jpg|miniatyr|Hortens-motor 4,5 HK.]]
[[Fil:Horten-Doxford.jpg|miniatyr|Horten Doxford i maskinverkstedet]]
[[Fil:Marinens hovedverft - Horten.png|miniatyr|Reklame for Marinens hovedverft]]


Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.
Linje 7: Linje 10:


== Hortens-motoren ==
== Hortens-motoren ==
[[Fil:Hortens motor4.jpg|miniatyr|Hortens-motor 4,5 HK.]]
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".
Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".


Linje 17: Linje 19:


== Horten Gøtaverken ==
== Horten Gøtaverken ==
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet. [[Fil:Horten-Doxford.jpg|miniatyr|Horten Doxford i maskinverkstedet]]
Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.  
[[Fil:Marinens hovedverft - Horten.png|miniatyr|Reklame for Marinens hovedverft]]
 


== Motorer bygget ved Horten Verft ==
== Motorer bygget ved Horten Verft ==

Revisjonen fra 7. apr. 2018 kl. 19:12

Norge Flagg.jpg
Hortens-motor 4,5 HK.
Horten Doxford i maskinverkstedet
Reklame for Marinens hovedverft

Horten Verft A/S (på folkemunne kjent som Verven) var et verft i Horten kommune i Vestfold. Skipsverftet ble opprinnelig anlagt i 1818, først som orlogsstasjon, fra 1850 som marinens hovedverft. I 1854 fikk det navnet Karljohansvern verft.

Horten Marineetablisement (1818 - 1844), Hortens Verft (1844 - 1849), Marinens Hovedverft (1849 - 1854), Karljohansverns Verft (1854 - 1901), Marinens Hovedverft (1901 - 1968)

Hortens-motoren

Ved siden av driften på verftet ble det også produsert en lite serie av motorer. Disse var 1-sylindrede, 4-takt bensinmotorer på 4,5 HK. De ble også kalt for Verven-motor. Om de var i ordinært salg eller bare for de ansatte er heller usikkert. Motoren skal visstnok ha vert ganske lik en annen motor kalt "Framnes".

Horten Sulzer

Marinens Hovedverft tok i 1918 kontakt med Sulzer i Sveits for å få tak i en lisens på å bygge Sulzermotorer. Norsk Maskinindustri fikk lisensen, og de første Sulzermotorene ble bygget av Thune/Norsk Maskinindustri. I runde to av Sulzerlisensen, som de ervervet på 50-tallet, bygget Horten ca 100 motorer, både til Norske og utenlandske verft.

Horten Doxford

Horten satt sammen 1 motor bygget av Hawthorn Leslie, og bygget 9 egne Horten Doxford.

Horten Gøtaverken

Bygget noen motorer for Gøtaverken. Ukjent i hvilket antall og tidsperiode. Men anslagsvis på slutten av 50 tallet og et stykke utover 60-tallet.


Motorer bygget ved Horten Verft

Motorlisens Motornummer Type Ytelse Turtall Sylindre Boring x Slag Leveringsår Skip / Verft Verft / Byggenr
Hawthorn Leslie Doxford 67 LB 6 6600 HK 6 670 x 2320 mm 1955 M/S Concordia Sky Byggenr 138
Horten Doxford

67 LB 5

5270 HK 113 5 670 x 2320 mm 1955 M/T Mistra Flender

Lubeck-Siems # 447

Horten Doxford 70 LB 6 7200 HK 114 6 700 x 2320 mm M/T Drafn Byggenr 140
Horten Doxford 67 LB 6 6800 HK 115 6 670 x 2320 mm 1958 M/T Beaulieu Byggenr 141
Horten Doxford 65 LBD 6S 8800 HK 6 650 x 2320 mm 1958 M/T Edith Borthen Byggenr 142
Horten Doxford 67 LBD 4 4600 HK 4 1958 M/S Nordland Kaldnes #
Horten Doxford 67 LB 5 5500 HK 1967 / 1959 M/S Duke of Sparta
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Haarald Stange Byggenr 143
Horten Doxford 67 LBD 6S 8000 HK 115 6 2320 mm 1959 M/T Lovdal Byggenr 144
Horten Doxford 610 65 LBD 6S 8800 HK 115 6 2320 mm 1962 M/T Nina Borthen Byggenr 147
Gøtaverken 017 DM 520/900 VGS 8 U 4750 HK 1962 Byggenr
Sulzer 021 5 RD 56 3750 HK 5 1962 Moss værft og dokk
Sulzer 022 5 RD 76 7500 HK 5 Haugesund mek verksted
Sulzer 024 9 RD 90 20700 HK 9 Horten Byggenr 150
Sulzer 025 9 RD 90 20700 HK 9 Byggenr 155
Sulzer 026 7 RD 68 8000 HK 7 Framnæs mek verksted
Sulzer 6 RND 76 12000 HK 120 6 760 x 1550 10.1971 M/T Gogo Regent Horten Verft #172
Sulzer 9 RND 90 26700 HK 122 9 900 x 1550 1974 M/S Sandefjord Fredrikstad Mek Verksted
Sulzer 12000 HK 122 760 x 1550 1978 M/T Balder Horten Horten Verft #191

Kilder

https://no.wikipedia.org/wiki/Horten_Verft

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 14. mai 2015 kl. 19:47‎