Holmens Verft: Forskjell mellom revisjoner
m (...) |
(Lagt ved ny info.) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schander et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]Andre nøkkelpersonner: | ||
'''Niels Juell:''' disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen. | |||
== | '''Reidar Marcussen:''' mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler | ||
'''Oddmund Kvernvik:''' montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler | |||
'''Knut Aagestad:''' maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren[[fil:1952 Holmens dieselmotor.png|thumb]] | |||
== HV-motoren == | |||
Motoren produsert ved '''Holmens Verft''' var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK. | |||
== Kilder == | == Kilder == | ||
Risør Sjømannsforening | [https://www.facebook.com/GamleMaritimeRisorBilder/photos/a.416854055038608.94468.416842938373053/492541074136572/?type=3&theater Risør Sjømannsforening] | ||
[[Kategori:Norske motorprodusenter]] | [[Kategori:Norske motorprodusenter]] | ||
[[Kategori:Aust-Agder]] | [[Kategori:Aust-Agder]] | ||
[[Kategori:Risør]] | [[Kategori:Risør]] |
Revisjonen fra 17. mar. 2018 kl. 17:14
Rundt 1950 startet ingeniør Torleif Schander et prøveprosjekt ved Holmens Verft i Risør for produksjon av dieselmotorer. Disse skulle være spesialbygget for bruk i livbåter. Schander hadde mottatt pengestøtte fra Teknisk- og Naturvitenskapelig Forskningsråd til prosjektet. Den første prototypen stod ferdig i 1954 og ble demonstret på Fornebu. Selv om planen var serieproduksjon av motoren, ble prosjektet lagt på hylla etter å ha ferdigstilt kun 4 motorer.
Andre nøkkelpersonner:
Niels Juell: disponent ved Holmens Verft som også var en sentral medhjelper av Schander i utforming av motoren (se bilde). Også sønnene hans Leif og Finn var involvert i motorproduksjonen.
Reidar Marcussen: mekaniker og dreier, ansvarlig for produksjon og montering av deler
Oddmund Kvernvik: montør som også var ansvarlig for innkjøp av ferdige deler
Knut Aagestad: maskinist som var ansvarlig for prøvekjøring av motoren
HV-motoren
Motoren produsert ved Holmens Verft var en 1-sylindret, 2-takt dieselmotor på 9HK.