Semi-diesel

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk

Semi-diesel er en type forbrenningsmotor som ble mye brukt på begynnelsen av 1900-tallet, spesielt i mindre båter og traktorer.

Det er også kjent som en hot bulb-motor eller glødehodemotor.

Semi-diesel-motoren har en lignende arbeidssyklus som en dieselmotor, men den fungerer på en litt annen måte. I stedet for å sprøyte brennstoffet direkte inn i sylinderen, som i en vanlig dieselmotor, injiseres drivstoffet i en mot et glødehode, som kalles "hot bulb". Glødehodet er oftest en del av toppen og blir varmet opp av en åpen flamme, en brenner eller et elekstrisk element som fungerer som en tennplugg. Når drivstoffet blir sprøytet inn treffer det den varme overflaten, og antennes der av varmen, og den resulterende eksplosjonen driver stempelet i sylinderen.

Semi-dieselmotoren kan bruke et tungt brennstoff, som diesel, fyringsolje eller parafin, og gir en høy effekt i forhold til størrelsen. Den har også en relativt lavere brennstoffeffektivitet enn moderne dieselmotorer og kan være mer utsatt for overoppheting. På grunn av disse begrensningene har semi-diesel-motoren blitt gradvis erstattet av mer moderne dieselmotorer, men den har fortsatt noen spesielle applikasjoner, som for eksempel i historiske båter, stasjonærmotorer eller veterantraktorer.

Det er et stort miljø i Norge for å ta vare på denne typen motorer, og det finnes mange eksemplarer i god stand som er i regulær bruk.