Motorhistorie

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk

Ingenting er så vanskelig som å få motorhistorie ned på harddisken. Men vi skal gjøre et forsøk.


Hvis vi er enige om at forbrenningsmotoren begynner med oppfinnelsen av kanonen, som jo er en forbrenningsmotor, som omsetter kruttets kjemiske energi til mekanisk arbeide, så er vi i gang.

1600-tallet.

Hollenderen Christiaan Huygens, som levde fra 1629 til 1695, var den første kjente som foreslo å anvendte krutt som drivstoff til en arbeidssylinder, En av Huygens elever, Denis Papin beskjeftet seg med problemet i mange år, og skal ha demontstrert en kruttmotor for den franske ministeren Colbert.

Med introduksjon av lysgass på slutten av 1700 tallet startet en rekke fysikere, vitenskapsmenn, og oppfinnere med å eksperimentere med maskiner som kunne utnytte varmeenergien i den, de mest kjente er kanskje John Barber og Robert Street, som demonstrerte en maskin i 1794. Dugald Clerk, som regnes som oppfinneren av totaktsmotoren, mente at Streets motor var den første virkelige brukbare gassmotor.

Philippe Lebon