Volvo motorliste: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(8 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Svensk flagg.png||rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Svensk flagg.png||rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:volvo-penta-logo.png|rammeløs|høyre]]
[[Svenske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorprodusenter]]
[[Svenske motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Svenske motorprodusenter]]
[[Fil:volvo-penta-logo.png|høyre]]


Volvo, Volvo-Penta, Penta, Munktell, Bolinder, Bolinder-Munktell
Volvo, Volvo-Penta, Penta, Munktell, Bolinder, Bolinder-Munktell
Linje 36: Linje 37:
|Første Penta-motor
|Første Penta-motor
|-
|-
|B1
|[[Volvo Penta B1|B1]]
|Parafin
|Parafin
|1
|1
Linje 50: Linje 51:
|
|
|-
|-
|C5
|[[Volvo Penta C5|C5]]
|Bensin
|Bensin
|1
|1
Linje 572: Linje 573:
|
|
|
|
|-
|M2
|Bensin
|2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|Penta
|-
|-
|MD2
|MD2
Linje 901: Linje 916:
|-
|-
|1053/BR
|1053/BR
|Diesel
| rowspan="39" |Diesel
|3
| rowspan="39" |3
|35
|35
|1500
|1500
Linje 915: Linje 930:
|-
|-
|1113BR
|1113BR
|Diesel
|3
|53
|53
|2200
|2200
Linje 929: Linje 942:
|-
|-
|2003
|2003
|Diesel
|3
|28
|28
|3200
|3200
Linje 942: Linje 953:
|
|
|-
|-
|2003B
|2003 Work Boat
|Diesel
|3
|28
|28
|3200
|
|79 x 87
|79 x 87
|1,28 L
|1,28 L
|17,5:1
|
|
|
|
|1991 - 1993
|
|1983 - 1990
|
|
|
|
|-
|-
|2003D
|2003AG
|Diesel
|3
|28
|28
|3200
|
|79 x 87
|79 x 87
|1,28 L
|1,28 L
|17,5:1
|
|
|
|
|1992 - 1993
|
|1983 - 1990
|
|
|
|
|-
|-
|2003T
|2003B
|Diesel
|28
|3
|43
|3200
|3200
|79 x 87
|79 x 87
Linje 980: Linje 985:
|
|
|
|
|1986 - 1993
|1991 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|D1-20
|2003BG
|Diesel
|3
|18,7 HK
|3200
|67 x 72
|0,76 L
|23,5:1
|118 Kg
|
|
|
|
|
|
|1,28 L
|
|
|-
|D1-30
|Diesel
|3
|28,4 HK
|3200
|77 x 81
|1,13 L
|23,5:1
|127 Kg
|
|
|
|
|1991 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|2003B-SOLAS
|31
|
|
|
|
|1,28 L
|
|
|
|
|
|
|1992 - 1993
|
|
|
|
|-
|2003D
|28
|3200
|79 x 87
|1,28 L
|17,5:1
|
|
|
|
|1992 - 1993
|
|
|
|
|-
|2003-SOLAS
|31
|3200
|
|
|1,28 L
|
|
|}
== 4 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|1054/BR
|Diesel
|4
|46 HK
|1500
|104,77 * 130
|4,48 L
|16,5:1
|
|
|1955 - 1961
|
|
|1992 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|1154/BR
|2003T
|Diesel
|43
|4
|3200
|71 HK
|79 x 87
|2200
|1,28 L
|111,12 * 130
|17,5:1
|5,04 L
|16,5:1
|
|
|1961 - 1967
|
|
|1986 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|BB25
|2003TB
|Bensin
|43
|4
|3200
|32 HK
|
|2200
|
|79 x 80
|1,6 L
|
|
|180 Kg
|
|
|
|
|1986 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|BB25
|2003TB-SOLAS
|Parafin
|43
|4
|
|25 HK
|
|2200
|
|79 x 80
|1,6 L
|
|
|180 Kg
|
|
|
|
|1986 - 1993
|
|
|
|
|-
|-
|BB70
|D1-20
|Bensin
|18,7
|4
|3200
|65 HK
|67 x 72
|4000
|0,76 L
|79 x 80
|23,5:1
|1,6 L
|118 Kg
|
|180 Kg
|
|
|
|
Linje 1 115: Linje 1 085:
|
|
|-
|-
|MB 16
|D1-20 A
|Bensin
|18
|4
|50 HK
|3500
|79 x 80
|1,6 L
|
|
|
|
Linje 1 128: Linje 1 093:
|
|
|
|
|-
|2005- 2006
|MB 16
|Parafin
|4
|27 HK
|2500
|79 x 80
|1,6 L
|
|
|
|
|-
|D1-20B
|18
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|A4
|Parafin
|4
|9,5-12 HK
|
|
|
|
|2006 - 2008
|
|
|
|
|-
|D1-20F
|18
|
|
|1925 - 1930
|
|
|
|
|
|
|-
|[[Volvo A4H|A4H]]
|
|4
|48
|1500
|104,78 * 130
|4,48 L
|6,2:1
|
|
|1945 - 1952
|
|
|2008 -
|
|
|
|
|-
|-
|MD 4
|D1-30
|Diesel
|28,4
|4
|30 HK
|2500
|75 x 100
|1,76 L
|17:1
|230 Kg
|
|
|Mercedes OM 636
|
|-
|D2-40
|Diesel
|4
|39,5 HK
|3200
|3200
|77 x 81
|77 x 81
|1,51 L
|1,13 L
|23,5:1
|23,5:1
|148 Kg
|127 Kg
|
|
|
|
Linje 1 199: Linje 1 133:
|
|
|-
|-
|D4-180
|MD17C
|Diesel
|
|4
|
|180 HK
|
|2800
|103 x 110
|3,67 L
|
|
|482 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D4-225
|Diesel
|4
|225 HK
|3500
|103 x 110
|3,67 L
|
|
|482 Kg
|
|
|-
|MD17C
|35
|
|
|
|
|
|
|-
|D4-260
|Diesel
|4
|260 HK
|3500
|103 x 110
|3,67 L
|
|
|482 Kg
|
|
|
|
|1975 - 1981
|
|
|
|
|-
|-
|D4-300
|MD17C-HD
|Diesel
|30
|4
|
|300 HK
|3500
|103 x 110
|3,67 L
|
|
|482 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|1975-1981
|D5A TA
|Diesel
|4
|121 HK
|1900
|108 x 130
|4,76 L
|
|
|580 Kg
|
|
|-
|MD17C-HD-HE
|30
|
|
|
|
|
|
|-
|D5A TA
|Diesel
|4
|139 HK
|2300
|108 x 130
|4,76 L
|
|
|580 Kg
|
|
|
|
|1975-1981
|
|
|
|
|-
|-
|D5A TA
|MD17C-HD-HY
|Diesel
|27
|4
|
|160 HK
|
|2300
|
|108 x 130
|4,76 L
|
|
|580 Kg
|
|
|
|
|1975-1981
|
|
|
|
|-
|-
|P42
|MD17D
|
|36
|4
|50
|
|
|
|
Linje 1 306: Linje 1 200:
|
|
|
|
|1933 - 1934
|
|
|1981-1984
|
|
|
|
|-
|-
|P42
|MD17D-HD-HE
|30
|
|
|4
|55
|
|
|
|
Linje 1 320: Linje 1 213:
|
|
|
|
|1934 - 1937
|1981-1984
|
|
|
|
|-
|MD2020A
|19
|
|
|}
== 5 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|D3-110I-A
|Diesel
|5
|110 HK
|3000
|81 x 93,2
|2,401 L
|18:1
|260 Kg
|2004 -
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-110I-B
|Diesel
|5
|
|
|
|
|1993-1994
|
|
|2,401 L
|
|
|-
|MD2020B
|19
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|1994-1998
|
|
|
|
|-
|-
|D3-110I-C
|MD2020C
|Diesel
|19
|5
|
|
|
|
|
|2,4 L
|
|
|
|
|
|
|
|
|1998 2000
|
|
|
|
|-
|-
|D3-130A-A
|MD2020D
|Diesel
|19
|5
|130 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|
|2004 -
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-130I-A
|Diesel
|5
|130 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|
|2004 -
|
|
|2000 2005
|
|
|
|
|-
|-
|D3-160A-A
|MD2030A
|Diesel
|29
|5
|
|163 HK
|
|4000
|
|81 x 93,2
|
|2,4 L
|18:1
|
|
|2004 -
|
|
|1993-1994
|
|
|
|
|-
|-
|D3-160I-A
|MD2030B
|Diesel
|29
|5
|163 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|
|2004 -
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-110
|Diesel
|5
|110
|3000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|1995-1998
|
|
|
|
|-
|-
|D3-140
|MD2030C
|Diesel
|29
|5
|140 HK
|
|
|
|
Linje 1 465: Linje 1 297:
|
|
|
|
|1998 2000
|
|
|-
|MD2030D
|29
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-150
|Diesel
|5
|150
|3000
|81 x 93
|2,4 L
|
|
|260 Kg
|
|
|
|
|2000 2005
|
|
|
|
|-
|-
|D3-170
|MD2040A
|Diesel
|40
|5
|
|170
|
|4000
|
|81 x 93
|2,4 L
|
|
|260 Kg
|
|
|
|
|1993-1994
|
|
|
|
|-
|-
|D3-200
|MD2040B
|Diesel
|40
|5
|
|200
|
|4000
|
|81 x 93
|2,4 L
|
|
|260 Kg
|
|
|
|
|1995-1998
|
|
|
|
|-
|-
|D3-220
|MD2040C
|Diesel
|40
|5
|
|220
|
|4000
|
|81 x 93
|2,4 L
|
|
|260 Kg
|
|
|
|
|1998-2000
|
|
|
|
|}
== 6 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|-
|AD41A
|MD2040D
|40
|
|
|
|
Linje 1 551: Linje 1 357:
|
|
|
|
|2000-2005
|
|
|
|
|-
|MD3B
|36
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|AQAD40A
|
|
|6
|110-148 HK
|
|
|
|
|
|1980-1985
|
|
|1971-1975
|
|
|
|
|-
|-
|AQAD40A
|MD38A
|110-148
|53
|6
|1980-1985
|
|
|
|
|
Linje 1 583: Linje 1 381:
|
|
|
|
|1963-1970
|
|
|
|
|}
== 4 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|-
|ED 6
|1054/BR
|Bensin
|Diesel
|6
| rowspan="29" |4
|84 HK
|46 HK
|3000
|1500
|84 x 110
|104,77 * 130
|3,7 L
|4,48 L
|
|16,5:1
|370 Kg
|
|
|1955 - 1961
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|ED 6
|1154/BR
|Parafin
|Diesel
|6
|71 HK
|60 HK
|2200
|2500
|111,12 * 130
|84 x 110
|5,04 L
|3,7 L
|16,5:1
|
|370 Kg
|
|
|1961 - 1967
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|MD 47
|BB25
|Diesel
|Bensin
|6
|32 HK
|92 HK
|2200
|2500
|79 x 80
|95 x 110
|1,6 L
|4,7 L
|
|17:1
|180 Kg
|750 Kg
|
|
|
|
Linje 1 628: Linje 1 444:
|
|
|-
|-
|MD 67
|BB25
|Diesel
|Parafin
|6
|25 HK
|115 HK
|2200
|2400
|79 x 80
|105 x 130
|1,6 L
|6,7 L
|
|17:1
|180 Kg
|1000 Kg
|
|
|
|
Linje 1 642: Linje 1 457:
|
|
|-
|-
|MD 96
|BB70
|Diesel
|Bensin
|6
|65 HK
|152 HK
|4000
|2200
|79 x 80
|121 x 140
|1,6 L
|9,6 L
|
|17:1
|180 Kg
|1200 Kg
|
|
|
|
Linje 1 656: Linje 1 470:
|
|
|-
|-
|TMD 96
|MB 16
|Diesel
|Bensin
|6
|50 HK
|175 HK
|3500
|1800
|79 x 80
|121 x 140
|1,6 L
|9,6 L
|
|17:1
|
|1250 Kg
|
|
|
|
Linje 1 670: Linje 1 483:
|
|
|-
|-
|TIMD 96
|MB 16
|Diesel
|Parafin
|6
|27 HK
|205 HK
|2500
|1800
|79 x 80
|121 x 140
|1,6 L
|9,6 L
|17:1
|1300 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D6-280
|Diesel
|6
|280 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|
|580 Kg
|
|
|-
|A4
|Parafin
|9,5-12 HK
|
|
|
|
|
|
|-
|D6-310
|Diesel
|6
|310 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|
|580 Kg
|
|
|1925 - 1930
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|D6-330
|[[Volvo A4H|A4H]]
|Diesel
|
|6
|48
|330 HK
|1500
|3500
|104,78 * 130
|103 x 110
|4,48 L
|5,5 L
|6,2:1
|
|580 Kg
|
|
|1945 - 1952
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|D6-370
|MD 4
|Diesel
|Diesel
|6
|30 HK
|370 HK
|2500
|3500
|75 x 100
|103 x 110
|1,76 L
|5,5 L
|17:1
|
|230 Kg
|580 Kg
|
|
|
|
|
|Mercedes OM 636
|
|
|-
|-
|D6-435
|D2-40
|Diesel
|Diesel
|6
|39,5 HK
|435 HK
|3200
|3500
|77 x 81
|103 x 110
|1,51 L
|5,5 L
|23,5:1
|
|148 Kg
|594 Kg
|
|
|
|
Linje 1 754: Linje 1 548:
|
|
|-
|-
|D7A T
|D4-180
|Diesel
|Diesel
|6
|180 HK
|2800
|103 x 110
|3,67 L
|
|482 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D4-225
|Diesel
|225 HK
|3500
|103 x 110
|3,67 L
|
|
|760 Kg
|482 Kg
|
|
|
|
Linje 1 768: Linje 1 574:
|
|
|-
|-
|D7A TA
|D4-260
|Diesel
|Diesel
|6
|260 HK
|237 HK
|3500
|2300
|103 x 110
|108 x 130
|3,67 L
|7,15 L
|
|
|760 Kg
|482 Kg
|
|
|
|
Linje 1 782: Linje 1 587:
|
|
|-
|-
|D7C TA
|D4-300
|Diesel
|Diesel
|6
|300 HK
|265 HK
|3500
|2300
|103 x 110
|108 x 130
|3,67 L
|7,15 L
|
|
|760 Kg
|482 Kg
|
|
|
|
Linje 1 796: Linje 1 600:
|
|
|-
|-
|D9H MH
|D5A TA
|Diesel
|Diesel
|6
|121 HK
|425 HK
|1900
|2200
|108 x 130
|120 x 138
|4,76 L
|9,4 L
|
|
|1150 Kg
|580 Kg
|
|
|
|
Linje 1 810: Linje 1 613:
|
|
|-
|-
|D9-425
|D5A TA
|Diesel
|Diesel
|6
|139 HK
|425 HK
|2300
|2200
|108 x 130
|120 x 138
|4,76 L
|9,4 L
|
|
|1075 Kg
|580 Kg
|
|
|
|
Linje 1 824: Linje 1 626:
|
|
|-
|-
|D9-500
|D5A TA
|Diesel
|Diesel
|6
|160 HK
|500 HK
|2300
|2600
|108 x 130
|120 x 138
|4,76 L
|9,4 L
|
|
|1075 Kg
|580 Kg
|
|
|
|
Linje 1 838: Linje 1 639:
|
|
|-
|-
|D9-575
|P42
|Diesel
|
|6
|50
|575 HK
|2500
|120 x 138
|9,4 L
|
|
|1075 Kg
|
|
|
|
|
|1933 - 1934
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|D12 MH
|P42
|Diesel
|6
|550 HK
|1900
|131 x 150
|12,13 L
|
|
|1400 Kg
|55
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D12-650
|Diesel
|6
|650 HK
|2300
|131 x 150
|12,13 L
|
|
|1400 Kg
|1934 - 1937
|
|
|
|
|
|
|-
|AD31A
|
|
|-
|130
|D12-675
|Diesel
|6
|675 HK
|2300
|131 x 150
|12,13 L
|
|
|1400 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|1986 - 1989
|D12-715
|
|Diesel
|
|6
|
|715 HK
|-
|2300
|AD31B
|131 x 150
|12,13 L
|
|
|1400 Kg
|130
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D12C-A MP
|Diesel
|6
|715 HK
|2350
|131 x 150
|12,13 L
|16,5:1
|
|
|1999 - 2004
|1989 - 1993
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|D12D-A MG
|AD31D-A
|Diesel
|
|6
|130
|503 HK
|
|1960
|131 x 150
|12,13 L
|17,5:1
|
|
|2002
|
|
|
|
|
|
|-
|1994 -1994
|D12D-A MH
|
|Diesel
|
|6
|550 HK
|1950
|131 x 150
|12,13 L
|17,5:1
|
|
|2002 - 2004
|-
|AD31L-A
|
|
|130
|
|
|
|
|-
|D13-700
|Diesel
|6
|700 HK
|2300
|131 x 158
|12,78 L
|
|
|
|
|
|
|1994 - 1998
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|D13-800
|AD31L-B
|Diesel
|
|6
|130
|800 HK
|
|2300
|
|131 x 158
|
|12,78 L
|
|
|
|
|1998 - 2004
|
|
|
|
|
|
|Dual stage turbo
|-
|-
|D13-900
|AD31P-A
|Diesel
|
|6
|150
|900 HK
|
|2300
|
|131 x 158
|
|12,78 L
|
|16,5:1
|1560 Kg
|2017 -
|
|
|1994 - 2004
|
|
|Dual stage turbo
|-
|D13-1000
|Diesel
|6
|1000 HK
|2400
|131 x 158
|12,78 L
|17,1:1
|1635 Kg
|2017 -
|
|
|
|
|Twin turbp
|-
|-
|D16 MH
|AD31X
|Diesel
|
|6
|150
|750 HK
|1900
|144 x 165
|16,12 L
|
|
|1750 Kg
|
|
|
|
|
|1993 - 1994
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|MD 47
|AQAD30A
|Diesel
|
|6
|110
|92 HK
|2500
|95 x 110
|4,7 L
|17:1
|750 Kg
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|MD 67
|Diesel
|6
|115 HK
|2400
|105 x 130
|6,7 L
|17:1
|1000 Kg
|
|
|1983 - 1986
|
|
|
|
|
|
|-
|-
|MD 96
|AQAD31A
|Diesel
|
|6
|130
|152 HK
|
|2200
|121 x 140
|9,6 L
|17:1
|1200 Kg
|
|
|
|
|
|1986 - 1989
|
|
|
|-
|AQD19
|
|
|68
|
|
|
|
|
|1964 - 1968
|
|
|
|-
|AQD21A
|
|
|75
|
|
|
|
|
|1969 - 1979
|
|
|
|-
|AQD21B
|
|
|75
|
|
|
|
|
|1979 - 1981
|
|
|
|-
|D2-40 A
|
|
|38
|
|
|
|
|
|2005 - 2006
|
|
|
|-
|D2-40 B
|
|
|38
|
|
|
|
|
|2006 - 2008
|
|
|
|-
|D2-40F
|
|
|38
|
|
|
|
|
|2008 -
|
|
|
|-
|D2-55 A
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2001 - 2005
|
|
|
|-
|D2-55 B
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2004 - 2005
|
|
|
|-
|D2-55 C
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2004 - 2006
|
|
|
|-
|D2-55 D
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2006 - 2007
|
|
|
|-
|D2-55 E
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2007 - 2008
|
|
|
|-
|D2-55F
|
|
|53
|
|
|
|
|
|2008 -
|
|
|
|-
|D2-75 A
|
|
|72
|
|
|
|
|
|2003 - 2006
|
|
|
|-
|D2-75 B
|
|
|72
|
|
|
|
|
|2006 - 2007
|
|
|
|-
|D2-75 C
|
|
|72
|
|
|
|
|
|2007 - 2008
|
|
|
|-
|D2-75F
|
|
|72
|
|
|
|
|
|2008 -
|
|
|
|-
|D4-180i-B
|
|
|180
|
|
|
|
|
|2005 - 2008
|
|
|
|-
|D4-180I-C
|
|
|180
|
|
|
|
|
|2008 - 2009
|
|
|
|-
|D4-180I-D
|
|
|180
|
|
|
|
|
|2009 - 2010
|
|
|
|-
|D4-180I-E
|
|
|180
|
|
|
|
|
|2010 -
|
|
|
|-
|D4-180I-F
|
|
|180
|
|
|
|
|
|2013 -
|
|
|
|-
|D4-210A-A
|
|
|210
|
|
|
|
|
|2003 2004
|
|
|
|-
|D4-210A-B
|
|
|210
|
|
|
|
|
|2004 2006
|
|
|
|-
|D4-210I-A
|
|
|210
|
|
|
|
|
|2003 2004
|
|
|
|-
|D4-210I-B
|
|
|210
|
|
|
|
|
|2004 2006
|
|
|
|-
|D4-225A-B
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2005 2008
|
|
|
|-
|D4-225A-C
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-225A-D
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-225A-F
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-225A-yo
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-225I-B
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2005 2008
|
|
|
|-
|D4-225I-C
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-225I-D
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-225I-E
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-225I-F
|
|
|225
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-260A-A
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2004 2004
|
|
|
|-
|D4-260A-B
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2004 2008
|
|
|
|-
|D4-260A-C
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-260A-D
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-260A-E
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-260A-F
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-260D-B
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2006 2008
|
|
|
|-
|D4-260D-C
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-260D-C
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-260D-D
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-260D-E
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2010 - 2013
|
|
|
|-
|D4-260D-F
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2013 -
|
|
|
|-
|D4-260I-A
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2004 2004
|
|
|
|-
|D4-260I-B
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2004 2008
|
|
|
|-
|D4-260I-C
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-260I-D
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-260I-E
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-260I-F
|
|
|260
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-300A-A
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2007 2008
|
|
|
|-
|D4-300A-C
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-300A-D
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-300A-E
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-300A-F
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-300D-A
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2007 2008
|
|
|
|-
|D4-300D-C
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-300D-D
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-300D-E
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2010 2011
|
|
|
|-
|D4-300D-F
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2013
|
|
|
|-
|D4-300I-A
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2007 2008
|
|
|
|-
|D4-300I-C
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2008 2009
|
|
|
|-
|D4-300I-D
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2009 2010
|
|
|
|-
|D4-300I-E
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2010
|
|
|
|-
|D4-300I-F
|
|
|300
|
|
|
|
|
|2013 -
|
|
|
|-
|D5A-A T
|
|
|99-100
|
|
|
|
|
|2002 -
|
|
|
|-
|D5A-A T
|
|
|102-110
|
|
|
|
|
|2002
|
|
|
|-
|D5A-A T
|
|
|105-110
|
|
|
|
|
|2002
|
|
|
|-
|D5A-A TA
|
|
|125-136
|
|
|
|
|
|2002 2008
|
|
|
|-
|D5A-A TA
|
|
|125-136
|
|
|
|
|
|2002 2008
|
|
|
|-
|D5A-B TA
|
|
|125-136
|
|
|
|
|
|2008
|
|
|
|-
|D5A-B TA (genset)
|
|
|125-136
|
|
|
|
|
|2008
|
|
|
|-
|D5A-B TA (propulsion)
|
|
|121-160
|
|
|
|
|
|2008
|
|
|
|
|
|
|}
|}
== 5 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|D3-110I-A
|Diesel
|5
|110 HK
|3000
|81 x 93,2
|2,401 L
|18:1
|260 Kg
|2004 -
|
|
|
|-
|D3-110I-B
|Diesel
|5
|
|
|
|2,401 L
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-110I-C
|Diesel
|5
|
|
|
|2,4 L
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-130A-A
|Diesel
|5
|130 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|2004 -
|
|
|
|-
|D3-130I-A
|Diesel
|5
|130 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|2004 -
|
|
|
|-
|D3-160A-A
|Diesel
|5
|163 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|2004 -
|
|
|
|-
|D3-160I-A
|Diesel
|5
|163 HK
|4000
|81 x 93,2
|2,4 L
|18:1
|
|2004 -
|
|
|
|-
|D3-110
|Diesel
|5
|110
|3000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|-
|D3-140
|Diesel
|5
|140 HK
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|D3-150
|Diesel
|5
|150
|3000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|-
|D3-170
|Diesel
|5
|170
|4000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|-
|D3-200
|Diesel
|5
|200
|4000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|-
|D3-220
|Diesel
|5
|220
|4000
|81 x 93
|2,4 L
|
|260 Kg
|
|
|
|
|}
== 6 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|-
|AD41A
|Diesel
|6
|200 HK
|
|
|
|
|
|1988 - 1989
|
|
|
|-
|AD41B
|Diesel
|6
|153 - 200 HK
|
|
|
|
|
|1989 - 1993
|
|
|
|-
|AD41D
|Diesel
|6
|200 HK
|
|
|
|
|
|1993 - 1994
|
|
|
|-
|AD41L-A
|Diesel
|6
|165 HK
|
|
|
|
|
|1994 - 1997
|
|
|
|-
|AD41P-A
|Diesel
|6
|200 HK
|
|
|
|
|
|1994 - 1997
|
|
|
|-
|AQAD40A
|
|6
|110-148 HK
|
|
|
|
|
|1980 - 1985
|
|
|
|-
|AQAD40A
|
|6
|110-148 HK
|
|
|
|
|
|1980-1985
|
|
|
|-
|ED 6
|Bensin
|6
|84 HK
|3000
|84 x 110
|3,7 L
|
|370 Kg
|
|
|
|
|-
|ED 6
|Parafin
|6
|60 HK
|2500
|84 x 110
|3,7 L
|
|370 Kg
|
|
|
|
|-
|MD 47
|Diesel
|6
|92 HK
|2500
|95 x 110
|4,7 L
|17:1
|750 Kg
|
|
|
|
|-
|MD 67
|Diesel
|6
|115 HK
|2400
|105 x 130
|6,7 L
|17:1
|1000 Kg
|
|
|
|
|-
|MD 96
|Diesel
|6
|152 HK
|2200
|121 x 140
|9,6 L
|17:1
|1200 Kg
|
|
|
|
|-
|TMD 96
|Diesel
|6
|175 HK
|1800
|121 x 140
|9,6 L
|17:1
|1250 Kg
|
|
|
|
|-
|TIMD 96
|Diesel
|6
|205 HK
|1800
|121 x 140
|9,6 L
|17:1
|1300 Kg
|
|
|
|
|-
|D6-280
|Diesel
|6
|280 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|580 Kg
|
|
|
|
|-
|D6-310
|Diesel
|6
|310 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|580 Kg
|
|
|
|
|-
|D6-330
|Diesel
|6
|330 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|580 Kg
|
|
|
|
|-
|D6-370
|Diesel
|6
|370 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|580 Kg
|
|
|
|
|-
|D6-435
|Diesel
|6
|435 HK
|3500
|103 x 110
|5,5 L
|
|594 Kg
|
|
|
|
|-
|D7A T
|Diesel
|6
|
|
|
|
|
|760 Kg
|
|
|
|
|-
|D7A TA
|Diesel
|6
|237 HK
|2300
|108 x 130
|7,15 L
|
|760 Kg
|
|
|
|
|-
|D7C TA
|Diesel
|6
|265 HK
|2300
|108 x 130
|7,15 L
|
|760 Kg
|
|
|
|
|-
|D9H MH
|Diesel
|6
|425 HK
|2200
|120 x 138
|9,4 L
|
|1150 Kg
|
|
|
|
|-
|D9-425
|Diesel
|6
|425 HK
|2200
|120 x 138
|9,4 L
|
|1075 Kg
|
|
|
|
|-
|D9-500
|Diesel
|6
|500 HK
|2600
|120 x 138
|9,4 L
|
|1075 Kg
|
|
|
|
|-
|D9-575
|Diesel
|6
|575 HK
|2500
|120 x 138
|9,4 L
|
|1075 Kg
|
|
|
|
|-
|D12 MH
|Diesel
|6
|550 HK
|1900
|131 x 150
|12,13 L
|
|1400 Kg
|
|
|
|
|-
|D12-650
|Diesel
|6
|650 HK
|2300
|131 x 150
|12,13 L
|
|1400 Kg
|
|
|
|
|-
|D12-675
|Diesel
|6
|675 HK
|2300
|131 x 150
|12,13 L
|
|1400 Kg
|
|
|
|
|-
|D12-715
|Diesel
|6
|715 HK
|2300
|131 x 150
|12,13 L
|
|1400 Kg
|
|
|
|
|-
|D12C-A MP
|Diesel
|6
|715 HK
|2350
|131 x 150
|12,13 L
|16,5:1
|
|1999 - 2004
|
|
|
|-
|D12D-A MG
|Diesel
|6
|503 HK
|1960
|131 x 150
|12,13 L
|17,5:1
|
|2002
|
|
|
|-
|D12D-A MH
|Diesel
|6
|550 HK
|1950
|131 x 150
|12,13 L
|17,5:1
|
|2002 - 2004
|
|
|
|-
|D13-700
|Diesel
|6
|700 HK
|2300
|131 x 158
|12,78 L
|
|
|
|
|
|
|-
|D13-800
|Diesel
|6
|800 HK
|2300
|131 x 158
|12,78 L
|
|
|
|
|
|Dual stage turbo
|-
|D13-900
|Diesel
|6
|900 HK
|2300
|131 x 158
|12,78 L
|16,5:1
|1560 Kg
|2017 -
|
|
|Dual stage turbo
|-
|D13-1000
|Diesel
|6
|1000 HK
|2400
|131 x 158
|12,78 L
|17,1:1
|1635 Kg
|2017 -
|
|
|Twin turbp
|-
|D16 MH
|Diesel
|6
|750 HK
|1900
|144 x 165
|16,12 L
|
|1750 Kg
|
|
|
|
|-
|FCH6
|
|6
|30 - 70 HK
|
|
|
|
|
|1938 - 1948
|
|
|
|-
|MD 47
|Diesel
|6
|92 HK
|2500
|95 x 110
|4,7 L
|17:1
|750 Kg
|
|
|
|
|-
|MD 67
|Diesel
|6
|115 HK
|2400
|105 x 130
|6,7 L
|17:1
|1000 Kg
|
|
|
|
|-
|MD 96
|Diesel
|6
|152 HK
|2200
|121 x 140
|9,6 L
|17:1
|1200 Kg
|
|
|
|
|}
== 8 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|MB 36
|Bensin
|V 8
|120
|4000
|84 x 80
|3,6 L
|
|340 Kg
|
|
|
|
|}
== 12 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse (hk)
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|D34A MS
|Diesel
|V 12
|1035 HK
|2150
|150 x 160
|33,93 L
|14,5:1
|3166 Kg
|
|
|
|
|-
|D34A MT
|Diesel
|V 12
|1022 HK
|2000
|150 x 160
|33,93 L
|14,5:1
|
|
|
|
|
|-
|D49A MS
|Diesel
|V 12
|1319
|1650
|170 x 180
|49,03 L
|14:1
|4820 Kg
|
|
|
|
|-
|D49A MT
|Diesel
|V 12
|1727
|
|170 x 180
|49,03 L
|14:1
|
|
|
|
|
|}
== 16 Sylindre ==
{| class="wikitable sortable"
|+Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
!Modell
!Type
!Sylindre
!Ytelse (hk)
!Turtall
!Boring x Slag
!Slagvolum
!Kompresjon
!Vekt
!Produsert
!Produksjonssted
!Basert på
!Merknader
|-
|D65A MS
|Diesel
|V 16
|2162
|1800
|170 x 180
|65,37 L
|14:1
|6750 KG
|2000 - 2008
|
|Mitshubishi SR
|
|-
|D65A MT
|Diesel
|V 16
|2297
|1800
|170 x 180
|65,37 L
|
|
|2000 - 2008
|
|
|
|}
[[kategori:motorlister]]
[[Kategori:Svenske motorprodusenter]]

Nåværende revisjon fra 1. mai 2024 kl. 10:20

Svensk flagg.png
Volvo-penta-logo.png

Tilbake til oversikt over Svenske motorprodusenter

Volvo, Volvo-Penta, Penta, Munktell, Bolinder, Bolinder-Munktell

1 Sylinder / 1 Cylinder

1 Sylinder -Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert år Produksjonssted Basert på Merknader
B1 Bensin 1 2,5 HK 800 94 x 110 0,76 L 1908 - 1917 Første Penta-motor
B1 Parafin 1 1,5 HK 800 94 x 110 0,76 L - 1917
C5 Bensin 1 5 HK 1600 78 x 92 0,4 L 5,6:1 1953 - 1969
C5 Parafin 1 4 HK 1600 78 x 92 0,4 L 1953 - 1969
F1 Bensin 1 3,5 HK 1000 92,07 x 90 0.67 L 3,7:1 1947
F11 Bensin 1 3,5 HK 1000 92,07 x 90 0,67 L 3,7:1 1952 2 takt
F11 Parafin 1 3,5 HK 1000 92,07 x 90 0,67 L 3,7:1 1952
F12 Bensin 1 5,5 HK 1350 92,07 x 90 0,67 L 5,2:1 1958 2 takt
F12A Bensin 1 5,5 HK 1350 92,07 x 90 0,67 L 5,2:1 79 Kg 1959 2 takt
K1 Bensin 1 5 HK 1100 88,9 x 110 0,68 L 4,7:1 1935
K11 Bensin 1 5 HK 1100 88,9 x 110 0,68 L 4,7:1 1935 - 1949
MO(Z1) Bensin 1 1 HK 1000 55 x 60 0,14 L 1920 2 takt
M1-BM1 Bensin 1 3 HK 1000 85 x 100 0,57 L 4,8:1 1932
1051/BR Diesel 1 11,5 HK 1500 104,77 x 130 1,12 L 16,5:1 1955 -1962 Eskiltuna Bolinder Munktell
2001 Diesel 1 9 HK 3200 79 x 87 0,43 L 17,5:1 1984 - 1991
2001AG Diesel 1 9 HK 79 x 87 0,43 L 1984 - 1991
2001B Diesel 1 9 HK 79 x 87 0,43 L 1991 - 1993
2001BG Diesel 1 9 HK 79 x 87 0,43 L 1991 - 1993
2001D Diesel 1 9 HK 79 x 87 0,43 L 1992 - 1993
MB10A Bensin 1 15 HK 2000 88,9 x 82 1018 cm³ Mandal Marna MB 10A
MD1 Diesel 1 5 - 7 HK 2000 - 2300 79,37 x 90 0,445 L 18:1 130 Kg 1958 - 1970
MD1B Diesel 1 10 HK 2500 88,9 x 90 0,56 L 17,5:1 1970 - 1973
MD5A Diesel 1 7,5 HK 2500 84 x 80 0,44 L 15:1 / 16:1 1975 - 1978 Mandal Marna 8D
MD5B Diesel 1 7,5 HK 2500 84 x 80 0,44 L 15:1 / 16:1 1978 - 1981
MD5C Diesel 1 9,5 HK 3000 84 x 80 0,44 L 15:1 / 16:1 1981 - 1982

2 Sylindre / 2 Cylinders

2 Sylindre - Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse

HK

Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert år Produksjonssted Basert på Merknader
A2 Parafin 2 10 1200 85 x 120 1,36 L 1925 - 1930
A2 Parafin 2 9,5 1200 87 x 125 1,49 L 4,64:1 1930 - 1936
AQD2B Diesel 2 25 1972 - 1975
B2 Parafin 2 5,5 1910 - 1917
1052/BR Diesel 2 23 1500 104,77 x 130 2,24 L 16,5:1 1955 - 1962 Bolinder Munktell
C10 2 8 1963 - 1969
C2 2 9 1952 - 1956
C23 Bensin 2 14 1800 87 x 90 1,08 L 6,5:1 155 Kg ink gear 1956 - 1964 Magnettenning
C23 Parafin 2 11 1800 87 x 90 1,08 L 4,6:1 155 Kg ink gear 1956 - 1964 Magnettenning
D1-13 Diesel 2 12,2 3200 67 x 72 0,51 L 23,5:1 96 Kg
D1-13 A Diesel 2 11,8 2005 - 2006
D1-13 B Diesel 2 11,8 2006 - 2008
D1-13 F Diesel 2 11,8 2008 -
M2 Bensin 2 Penta
MD2 Diesel 2 15,5 2300 79,37 * 90 0,89 L 1964 - 1967
MD2A Diesel 2 16,5 2300 79,37 * 90 0,89 L 1967 - 1970
MD2B / HY Diesel 2 25 2500 89,9 * 90 1,12 L 1970 - 1975
MD6A Diesel 2 10 2400 70 x 82 0,63 L 18,7:1 1971 - 1975
MD6B Diesel 2 10 2400 70 x 82 0,63 L 18,7:1 1975 - 1976
MD7A Diesel 2 13,4 2600 76 * 82 0,77 L 1976 - 1981
MD7B Diesel 2 17,5 3000 76 * 82 0,77 L 1982 - 1983
MD11C Diesel 2 23 2500 88,9 * 90 1,12 L 1975 - 1981
MD11C-HD Diesel 2 20 1975 - 1981
MD11C-HY Diesel 2 19 1975 - 1981
MD11D Diesel 2 25 3000 88,9 * 90 1,12 L 1981 - 1983
MD11D-HD-HE Diesel 2 20 1981 - 1983
2002 Diesel 2 18 3200 79 x 87 0,85 L 17,5:1 1983 - 1991
2002 Work Boat Diesel 2 19 1983 - 1991
2002AG Diesel 2 18 1983 - 1991
2002B Diesel 2 18 1991 - 1993
2002BG Diesel 2 18 1991 - 1993
2002D Diesel 2 18 1992 - 1993
MD2010A Diesel 2 10 1993-1994
MD2010B Diesel 2 10 1994-1998
MD2010C Diesel 2 10 1998-2000
MD2010D Diesel 2 10 2000-2005

3 Sylindre / 3 Cylinders

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
1053/BR Diesel 3 35 1500 104,77 x 130 3,3 L 16,5:1 1955 - 1961 Bolinder Munktell
1113BR 53 2200 111,12 x 130 3,78 L 16,5:1 1961 - 1970
2003 28 3200 79 x 87 1,28 L 17,5:1 1983 - 1990
2003 Work Boat 28 79 x 87 1,28 L 1983 - 1990
2003AG 28 79 x 87 1,28 L 1983 - 1990
2003B 28 3200 79 x 87 1,28 L 17,5:1 1991 - 1993
2003BG 1,28 L 1991 - 1993
2003B-SOLAS 31 1,28 L 1992 - 1993
2003D 28 3200 79 x 87 1,28 L 17,5:1 1992 - 1993
2003-SOLAS 31 3200 1,28 L 1992 - 1993
2003T 43 3200 79 x 87 1,28 L 17,5:1 1986 - 1993
2003TB 43 3200 1986 - 1993
2003TB-SOLAS 43 1986 - 1993
D1-20 18,7 3200 67 x 72 0,76 L 23,5:1 118 Kg
D1-20 A 18 2005- 2006
D1-20B 18 2006 - 2008
D1-20F 18 2008 -
D1-30 28,4 3200 77 x 81 1,13 L 23,5:1 127 Kg
MD17C
MD17C 35 1975 - 1981
MD17C-HD 30 1975-1981
MD17C-HD-HE 30 1975-1981
MD17C-HD-HY 27 1975-1981
MD17D 36 1981-1984
MD17D-HD-HE 30 1981-1984
MD2020A 19 1993-1994
MD2020B 19 1994-1998
MD2020C 19 1998 2000
MD2020D 19 2000 2005
MD2030A 29 1993-1994
MD2030B 29 1995-1998
MD2030C 29 1998 2000
MD2030D 29 2000 2005
MD2040A 40 1993-1994
MD2040B 40 1995-1998
MD2040C 40 1998-2000
MD2040D 40 2000-2005
MD3B 36 1971-1975
MD38A 53 1963-1970


4 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
1054/BR Diesel 4 46 HK 1500 104,77 * 130 4,48 L 16,5:1 1955 - 1961
1154/BR Diesel 71 HK 2200 111,12 * 130 5,04 L 16,5:1 1961 - 1967
BB25 Bensin 32 HK 2200 79 x 80 1,6 L 180 Kg
BB25 Parafin 25 HK 2200 79 x 80 1,6 L 180 Kg
BB70 Bensin 65 HK 4000 79 x 80 1,6 L 180 Kg
MB 16 Bensin 50 HK 3500 79 x 80 1,6 L
MB 16 Parafin 27 HK 2500 79 x 80 1,6 L
A4 Parafin 9,5-12 HK 1925 - 1930
A4H 48 1500 104,78 * 130 4,48 L 6,2:1 1945 - 1952
MD 4 Diesel 30 HK 2500 75 x 100 1,76 L 17:1 230 Kg Mercedes OM 636
D2-40 Diesel 39,5 HK 3200 77 x 81 1,51 L 23,5:1 148 Kg
D4-180 Diesel 180 HK 2800 103 x 110 3,67 L 482 Kg
D4-225 Diesel 225 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg
D4-260 Diesel 260 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg
D4-300 Diesel 300 HK 3500 103 x 110 3,67 L 482 Kg
D5A TA Diesel 121 HK 1900 108 x 130 4,76 L 580 Kg
D5A TA Diesel 139 HK 2300 108 x 130 4,76 L 580 Kg
D5A TA Diesel 160 HK 2300 108 x 130 4,76 L 580 Kg
P42 50 1933 - 1934
P42 55 1934 - 1937
AD31A 130 1986 - 1989
AD31B 130 1989 - 1993
AD31D-A 130 1994 -1994
AD31L-A 130 1994 - 1998
AD31L-B 130 1998 - 2004
AD31P-A 150 1994 - 2004
AD31X 150 1993 - 1994
AQAD30A 110 1983 - 1986
AQAD31A 130 1986 - 1989
AQD19 68 1964 - 1968
AQD21A 75 1969 - 1979
AQD21B 75 1979 - 1981
D2-40 A 38 2005 - 2006
D2-40 B 38 2006 - 2008
D2-40F 38 2008 -
D2-55 A 53 2001 - 2005
D2-55 B 53 2004 - 2005
D2-55 C 53 2004 - 2006
D2-55 D 53 2006 - 2007
D2-55 E 53 2007 - 2008
D2-55F 53 2008 -
D2-75 A 72 2003 - 2006
D2-75 B 72 2006 - 2007
D2-75 C 72 2007 - 2008
D2-75F 72 2008 -
D4-180i-B 180 2005 - 2008
D4-180I-C 180 2008 - 2009
D4-180I-D 180 2009 - 2010
D4-180I-E 180 2010 -
D4-180I-F 180 2013 -
D4-210A-A 210 2003 2004
D4-210A-B 210 2004 2006
D4-210I-A 210 2003 2004
D4-210I-B 210 2004 2006
D4-225A-B 225 2005 2008
D4-225A-C 225 2008 2009
D4-225A-D 225 2009 2010
D4-225A-F 225 2013
D4-225A-yo 225 2010
D4-225I-B 225 2005 2008
D4-225I-C 225 2008 2009
D4-225I-D 225 2009 2010
D4-225I-E 225 2010
D4-225I-F 225 2013
D4-260A-A 260 2004 2004
D4-260A-B 260 2004 2008
D4-260A-C 260 2008 2009
D4-260A-D 260 2009 2010
D4-260A-E 260 2010
D4-260A-F 260 2013
D4-260D-B 260 2006 2008
D4-260D-C 260 2008 2009
D4-260D-C 260 2008 2009
D4-260D-D 260 2009 2010
D4-260D-E 260 2010 - 2013
D4-260D-F 260 2013 -
D4-260I-A 260 2004 2004
D4-260I-B 260 2004 2008
D4-260I-C 260 2008 2009
D4-260I-D 260 2009 2010
D4-260I-E 260 2010
D4-260I-F 260 2013
D4-300A-A 300 2007 2008
D4-300A-C 300 2008 2009
D4-300A-D 300 2009 2010
D4-300A-E 300 2010
D4-300A-F 300 2013
D4-300D-A 300 2007 2008
D4-300D-C 300 2008 2009
D4-300D-D 300 2009 2010
D4-300D-E 300 2010 2011
D4-300D-F 300 2013
D4-300I-A 300 2007 2008
D4-300I-C 300 2008 2009
D4-300I-D 300 2009 2010
D4-300I-E 300 2010
D4-300I-F 300 2013 -
D5A-A T 99-100 2002 -
D5A-A T 102-110 2002
D5A-A T 105-110 2002
D5A-A TA 125-136 2002 2008
D5A-A TA 125-136 2002 2008
D5A-B TA 125-136 2008
D5A-B TA (genset) 125-136 2008
D5A-B TA (propulsion) 121-160 2008

5 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
D3-110I-A Diesel 5 110 HK 3000 81 x 93,2 2,401 L 18:1 260 Kg 2004 -
D3-110I-B Diesel 5 2,401 L
D3-110I-C Diesel 5 2,4 L
D3-130A-A Diesel 5 130 HK 4000 81 x 93,2 2,4 L 18:1 2004 -
D3-130I-A Diesel 5 130 HK 4000 81 x 93,2 2,4 L 18:1 2004 -
D3-160A-A Diesel 5 163 HK 4000 81 x 93,2 2,4 L 18:1 2004 -
D3-160I-A Diesel 5 163 HK 4000 81 x 93,2 2,4 L 18:1 2004 -
D3-110 Diesel 5 110 3000 81 x 93 2,4 L 260 Kg
D3-140 Diesel 5 140 HK
D3-150 Diesel 5 150 3000 81 x 93 2,4 L 260 Kg
D3-170 Diesel 5 170 4000 81 x 93 2,4 L 260 Kg
D3-200 Diesel 5 200 4000 81 x 93 2,4 L 260 Kg
D3-220 Diesel 5 220 4000 81 x 93 2,4 L 260 Kg


6 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
AD41A Diesel 6 200 HK 1988 - 1989
AD41B Diesel 6 153 - 200 HK 1989 - 1993
AD41D Diesel 6 200 HK 1993 - 1994
AD41L-A Diesel 6 165 HK 1994 - 1997
AD41P-A Diesel 6 200 HK 1994 - 1997
AQAD40A 6 110-148 HK 1980 - 1985
AQAD40A 6 110-148 HK 1980-1985
ED 6 Bensin 6 84 HK 3000 84 x 110 3,7 L 370 Kg
ED 6 Parafin 6 60 HK 2500 84 x 110 3,7 L 370 Kg
MD 47 Diesel 6 92 HK 2500 95 x 110 4,7 L 17:1 750 Kg
MD 67 Diesel 6 115 HK 2400 105 x 130 6,7 L 17:1 1000 Kg
MD 96 Diesel 6 152 HK 2200 121 x 140 9,6 L 17:1 1200 Kg
TMD 96 Diesel 6 175 HK 1800 121 x 140 9,6 L 17:1 1250 Kg
TIMD 96 Diesel 6 205 HK 1800 121 x 140 9,6 L 17:1 1300 Kg
D6-280 Diesel 6 280 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg
D6-310 Diesel 6 310 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg
D6-330 Diesel 6 330 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg
D6-370 Diesel 6 370 HK 3500 103 x 110 5,5 L 580 Kg
D6-435 Diesel 6 435 HK 3500 103 x 110 5,5 L 594 Kg
D7A T Diesel 6 760 Kg
D7A TA Diesel 6 237 HK 2300 108 x 130 7,15 L 760 Kg
D7C TA Diesel 6 265 HK 2300 108 x 130 7,15 L 760 Kg
D9H MH Diesel 6 425 HK 2200 120 x 138 9,4 L 1150 Kg
D9-425 Diesel 6 425 HK 2200 120 x 138 9,4 L 1075 Kg
D9-500 Diesel 6 500 HK 2600 120 x 138 9,4 L 1075 Kg
D9-575 Diesel 6 575 HK 2500 120 x 138 9,4 L 1075 Kg
D12 MH Diesel 6 550 HK 1900 131 x 150 12,13 L 1400 Kg
D12-650 Diesel 6 650 HK 2300 131 x 150 12,13 L 1400 Kg
D12-675 Diesel 6 675 HK 2300 131 x 150 12,13 L 1400 Kg
D12-715 Diesel 6 715 HK 2300 131 x 150 12,13 L 1400 Kg
D12C-A MP Diesel 6 715 HK 2350 131 x 150 12,13 L 16,5:1 1999 - 2004
D12D-A MG Diesel 6 503 HK 1960 131 x 150 12,13 L 17,5:1 2002
D12D-A MH Diesel 6 550 HK 1950 131 x 150 12,13 L 17,5:1 2002 - 2004
D13-700 Diesel 6 700 HK 2300 131 x 158 12,78 L
D13-800 Diesel 6 800 HK 2300 131 x 158 12,78 L Dual stage turbo
D13-900 Diesel 6 900 HK 2300 131 x 158 12,78 L 16,5:1 1560 Kg 2017 - Dual stage turbo
D13-1000 Diesel 6 1000 HK 2400 131 x 158 12,78 L 17,1:1 1635 Kg 2017 - Twin turbp
D16 MH Diesel 6 750 HK 1900 144 x 165 16,12 L 1750 Kg
FCH6 6 30 - 70 HK 1938 - 1948
MD 47 Diesel 6 92 HK 2500 95 x 110 4,7 L 17:1 750 Kg
MD 67 Diesel 6 115 HK 2400 105 x 130 6,7 L 17:1 1000 Kg
MD 96 Diesel 6 152 HK 2200 121 x 140 9,6 L 17:1 1200 Kg

8 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
MB 36 Bensin V 8 120 4000 84 x 80 3,6 L 340 Kg

12 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse (hk) Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
D34A MS Diesel V 12 1035 HK 2150 150 x 160 33,93 L 14,5:1 3166 Kg
D34A MT Diesel V 12 1022 HK 2000 150 x 160 33,93 L 14,5:1
D49A MS Diesel V 12 1319 1650 170 x 180 49,03 L 14:1 4820 Kg
D49A MT Diesel V 12 1727 170 x 180 49,03 L 14:1

16 Sylindre

Volvo Penta / Volvo / Volvo BM og BM motorer
Modell Type Sylindre Ytelse (hk) Turtall Boring x Slag Slagvolum Kompresjon Vekt Produsert Produksjonssted Basert på Merknader
D65A MS Diesel V 16 2162 1800 170 x 180 65,37 L 14:1 6750 KG 2000 - 2008 Mitshubishi SR
D65A MT Diesel V 16 2297 1800 170 x 180 65,37 L 2000 - 2008