Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 43: Linje 43:
|
|
|-
|-
|
|H
|14 HK
|14 HK
|1
|1
Linje 81: Linje 81:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell
!
! rowspan="10" |1
s
 
y
 
l
!Modell
!Salgs
!Salgs
HK
HK
Linje 95: Linje 101:
!O/min
!O/min
!Vekt
!Vekt
ca
ca Kg
|-
|-
| rowspan="9" |1
|
s
 
y
 
l
 
i
 
n
 
d
 
e
 
r
|7
|7
|10 1/2
|10 1/2
Linje 118: Linje 109:
|166
|166
|186
|186
|4030
|4030 ccm
|525
|525
|700
|700
|-
|-
|
|10
|10
|14
|14
Linje 127: Linje 119:
|185
|185
|210
|210
|5645
|5645 ccm
|500
|500
|1000
|1000
|-
|-
|
|12
|12
|16
|16
Linje 136: Linje 129:
|190
|190
|220
|220
|6238
|6238 ccm
|475
|475
|1000
|1000
|-
|-
|H
|14
|14
|18
|18
Linje 149: Linje 143:
|1300
|1300
|-
|-
|
|18
|18
|25
|25
Linje 158: Linje 153:
|1450
|1450
|-
|-
|L
|22
|22
|28
|28
Linje 167: Linje 163:
|1800
|1800
|-
|-
|T
|30
|30
|44
|44
Linje 176: Linje 173:
|3000
|3000
|-
|-
|R
|40
|40
|58
|58
Linje 185: Linje 183:
|3800
|3800
|-
|-
|RL
|50
|50
|68
|68
|85
|90
|360
|360
|360
|360
Linje 194: Linje 193:
|4300
|4300
|-
|-
|
! rowspan="4" |2
|
s
|
 
|
y
|
 
|
l
|
!Modell
|
!Salgs
|
HK
!Normal
HK
!Maks
HK
!Boring
mm
!Slag
mm
!Slagvolum
!O/min
!Vekt
ca Kg
|-
|2T
|70
|84
|116
|290
|320
|42,28 L
|375
|5500
|-
|2R
|100
|116
|140
|324
|360
|59,36 L
|350
|6500
|-
|2RL
|130
|140
|180
|360
|360
|73,26 L
|350
|8000
|}
|}



Nåværende revisjon fra 20. jul. 2022 kl. 16:15

Norge Flagg.jpg
Volda logo.
Stiftelsen annonsert
Voldens mekaniske verksted (1917)
Volda 2-takt semidiesel
Volda motorfabrikk 1930
Reklame for Volda-motoren fra 1933
Reklame for Volda-motoren fra 1933
Reklame fra 1941
Med den gode regulatoren.

Andre navn AS Voldens Mek verksted.

Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.

Volda-motoren

Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:

Modell Ytelse Sylindre Takt Notat
6 HK 1 2
10 HK 1 2
12 HK 1 2
H 14 HK 1 2
22 HK 1 2
40 HK 1 2
50 HK 1 2
60 HK 1 2
70 - 110 HK 2 2
Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell
1

s

y

l

Modell Salgs

HK

Normal

HK

Maks

HK

Boring

mm

Slag

mm

Slagvolum O/min Vekt

ca Kg

7 10 1/2 14 166 186 4030 ccm 525 700
10 14 19 185 210 5645 ccm 500 1000
12 16 22 190 220 6238 ccm 475 1000
H 14 18 25 206 234 7700 450 1300
18 25 30 225 250 9940 425 1450
L 22 28 37 240 270 12220 400 1800
T 30 44 58 290 320 21140 375 3000
R 40 58 70 324 360 29680 350 3800
RL 50 68 90 360 360 36630 350 4300
2

s

y

l

Modell Salgs

HK

Normal

HK

Maks

HK

Boring

mm

Slag

mm

Slagvolum O/min Vekt

ca Kg

2T 70 84 116 290 320 42,28 L 375 5500
2R 100 116 140 324 360 59,36 L 350 6500
2RL 130 140 180 360 360 73,26 L 350 8000

Kilder


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter