Volda mek. verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(7 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]]
[[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]]
[[Fil:1917 AS Voldens mek.png|miniatyr|Voldens mekaniske verksted (1917)]]
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]]
[[Fil:Volda 2 takt ukjent HK AMUf-2027 0003.jpg|miniatyr|Volda 2-takt semidiesel]]
[[Fil:AS Voldens mek Verksted stiftet.jpg|miniatyr|Stiftelsen annonsert]]
[[Fil:1930 Volda.png|miniatyr|Volda motorfabrikk 1930]]
[[Fil:Volda logo orig red.jpg|miniatyr|Volda logo.]]
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra 1933|miniatyr|Reklame for Volda-motoren fra 1933]]
[[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]]
[[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]]
[[Fil:Volda reklame.jpg|miniatyr|Med den gode regulatoren.]]
[[Fil:1933 Volda-motoren.png|alt=Reklame for Volda-motoren fra 1932|miniatyr|Reklame for Volda-motoren fra 1932]]
[[Fil:1941 Volda reklame.png|miniatyr|Reklame fra 1941]]
Senere '''Volda Mek verksted'''.


Andre navn '''AS Voldens Mek verksted'''.


Grunnlagt i Volda i 1913<ref>http://www.xn--bjrkedalkystlag-6tb.no/?tag=volda-motor</ref> av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.   
Grunnlagt i Volda i 1913<ref>http://www.xn--bjrkedalkystlag-6tb.no/?tag=volda-motor</ref> av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.   
Linje 16: Linje 17:


Ved '''A/S Voldens Mek. Verksted''' ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:  
Ved '''A/S Voldens Mek. Verksted''' ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:  
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
!Modell
!Modell
Linje 41: Linje 43:
|
|
|-
|-
|
|H
|14 HK
|14 HK
|1
|1
Linje 76: Linje 78:
|2
|2
|
|
|}
{| class="wikitable"
|+Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell
! rowspan="10" |1
s
y
l
!Modell
!Salgs
HK
!Normal
HK
!Maks
HK
!Boring
mm
!Slag
mm
!Slagvolum
!O/min
!Vekt
ca Kg
|-
|
|7
|10 1/2
|14
|166
|186
|4030 ccm
|525
|700
|-
|
|10
|14
|19
|185
|210
|5645 ccm
|500
|1000
|-
|
|12
|16
|22
|190
|220
|6238 ccm
|475
|1000
|-
|H
|14
|18
|25
|206
|234
|7700
|450
|1300
|-
|
|18
|25
|30
|225
|250
|9940
|425
|1450
|-
|L
|22
|28
|37
|240
|270
|12220
|400
|1800
|-
|T
|30
|44
|58
|290
|320
|21140
|375
|3000
|-
|R
|40
|58
|70
|324
|360
|29680
|350
|3800
|-
|RL
|50
|68
|90
|360
|360
|36630
|350
|4300
|-
! rowspan="4" |2
s
y
l
!Modell
!Salgs
HK
!Normal
HK
!Maks
HK
!Boring
mm
!Slag
mm
!Slagvolum
!O/min
!Vekt
ca Kg
|-
|2T
|70
|84
|116
|290
|320
|42,28 L
|375
|5500
|-
|2R
|100
|116
|140
|324
|360
|59,36 L
|350
|6500
|-
|2RL
|130
|140
|180
|360
|360
|73,26 L
|350
|8000
|}
|}


== Kilder ==
== Kilder ==
<references />[[Fil:1930 Volda.png|miniatyr|Volda motorfabrikk 1930]]
<references />





Nåværende revisjon fra 20. jul. 2022 kl. 16:15

Norge Flagg.jpg
Volda logo.
Stiftelsen annonsert
Voldens mekaniske verksted (1917)
Volda 2-takt semidiesel
Volda motorfabrikk 1930
Reklame for Volda-motoren fra 1933
Reklame for Volda-motoren fra 1933
Reklame fra 1941
Med den gode regulatoren.

Andre navn AS Voldens Mek verksted.

Grunnlagt i Volda i 1913[1] av Laurits D. Finnøy, sammen med to venner. Omdannet til Aksjeselskap i 1915, og vokste som motorprodusent etter det.

Volda-motoren

Ved A/S Voldens Mek. Verksted ble det produsert 2- og 4-takts glødehodemotorer. Produksjonen av 4-taktsmotoren tok slutt rundt 1.verdenskrig ettersom 2-takteren begynte å ta over markedet. Noen modeller levert fra verkstedet var:

Modell Ytelse Sylindre Takt Notat
6 HK 1 2
10 HK 1 2
12 HK 1 2
H 14 HK 1 2
22 HK 1 2
40 HK 1 2
50 HK 1 2
60 HK 1 2
70 - 110 HK 2 2
Avskrift fra brosjyre / Dimensjonstabell
1

s

y

l

Modell Salgs

HK

Normal

HK

Maks

HK

Boring

mm

Slag

mm

Slagvolum O/min Vekt

ca Kg

7 10 1/2 14 166 186 4030 ccm 525 700
10 14 19 185 210 5645 ccm 500 1000
12 16 22 190 220 6238 ccm 475 1000
H 14 18 25 206 234 7700 450 1300
18 25 30 225 250 9940 425 1450
L 22 28 37 240 270 12220 400 1800
T 30 44 58 290 320 21140 375 3000
R 40 58 70 324 360 29680 350 3800
RL 50 68 90 360 360 36630 350 4300
2

s

y

l

Modell Salgs

HK

Normal

HK

Maks

HK

Boring

mm

Slag

mm

Slagvolum O/min Vekt

ca Kg

2T 70 84 116 290 320 42,28 L 375 5500
2R 100 116 140 324 360 59,36 L 350 6500
2RL 130 140 180 360 360 73,26 L 350 8000

Kilder


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter