Thunes Mek. Verksted: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 11: Linje 11:
[[Fil:1919 - Thune maskinverkstedet og gangbro.png|miniatyr|Maskinverksted og gangbro på Thune 1919]]
[[Fil:1919 - Thune maskinverkstedet og gangbro.png|miniatyr|Maskinverksted og gangbro på Thune 1919]]
[[Fil:1919 -Thune maskinverksted.png|miniatyr|Maskinverkstedet på Thune - 1919]]
[[Fil:1919 -Thune maskinverksted.png|miniatyr|Maskinverkstedet på Thune - 1919]]
[[Fil:Thunes Mek verksted.png|alt=Reklame for Thunes mek|miniatyr|Thunes Mekaniske Verksted (ca 1964)]]
[[Fil:1919 - Thune støperi.png|miniatyr|Støperiet til høyre - Thune 1919]]
[[Fil:1919 - Thune støperi.png|miniatyr|Støperiet til høyre - Thune 1919]]
[[Fil:1919 Thune støperi_2.png|miniatyr|Støperiet til høyre - 1919]]  
[[Fil:1919 Thune støperi_2.png|miniatyr|Støperiet til høyre - 1919]]  


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Oslo]]
[[Kategori:Oslo]]

Revisjonen fra 30. mai 2019 kl. 15:35

Norge Flagg.jpg

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Verkstedet ble stiftet som en smedbedrift av Anders Paulsen Thune i Drammen i 1815. Sønnen Halvor Thune overtok i 1844, og flyttet virksomheten til Oslo i 1852.

Halvor døde i 1870, og hans sønn Andreas Lauritz Thune overtok i 1871, og bygde opp et mekanisk verksted i Ruseløkveien i 1872. Bedriften ble et aksjeselskap i 1902, og de hadde da over 300 ansatte. Samtidig flyttet de til Skøien.

Thune, som en del av Norsk Maskinidustri fra 1917, bygget Sulzer dieselmotorer på lisens.

Maskinverksted og gangbro på Thune 1919
Maskinverkstedet på Thune - 1919
Reklame for Thunes mek
Thunes Mekaniske Verksted (ca 1964)
Støperiet til høyre - Thune 1919
Støperiet til høyre - 1919