Sabb type G: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
|- | |- | ||
|'''Type''' | |'''Type''' | ||
| colspan="2" |4 Takt | | colspan="2" |4 Takt forkammerdiesel | ||
|- | |||
|'''Ventilsystem''' | |||
| colspan="2" |Toppventilert | |||
|- | |||
|'''Ventilklaring innsug''' | |||
| colspan="2" |0,3 mm | |||
|- | |||
|'''Ventilklaring eksos''' | |||
| colspan="2" |0,3 mm | |||
|- | |||
|'''Innsugventil åpner''' | |||
| colspan="2" |12 grader fød | |||
|- | |||
|'''Innsugventil stenger''' | |||
| colspan="2" |43 grader end | |||
|- | |||
|'''Eksosventil åpner''' | |||
| colspan="2" |60 grader fnd | |||
|- | |||
|'''Eksosventil stenger''' | |||
| colspan="2" |10 grader eød | |||
|- | |- | ||
|'''Vekt tørr''' | |'''Vekt tørr''' | ||
|200 Kg | |200 Kg | ||
| Kg | | 220 Kg | ||
|- | |- | ||
| '''Byggeår''' | | '''Byggeår''' | ||
Linje 49: | Linje 70: | ||
|'''Kompresjon''' | |'''Kompresjon''' | ||
| colspan="2" style="text-align:center" | 20:1 | | colspan="2" style="text-align:center" | 20:1 | ||
|- | |||
|'''Kompresjonstrykk''' | |||
| colspan="2" |30 kg/cm2 | |||
|- | |- | ||
|'''Kjøling''' | |'''Kjøling''' | ||
Linje 54: | Linje 78: | ||
|- | |- | ||
|'''Dieselpumpe''' | |'''Dieselpumpe''' | ||
|| | | colspan="2" |Bosch FFR 1 K 79/8/1 | ||
|- | |- | ||
|'''Dysespiss''' | |'''Dysespiss''' | ||
||| | | colspan="2" |Bosch DNO SD 21 | ||
|- | |||
|'''Åpningstrykk''' | |||
| colspan="2" |100 bar | |||
|- | |- | ||
|'''Dieselfilter''' | |'''Dieselfilter''' | ||
|| | | colspan="2" |Bosch FJ/DN 2/3 | ||
|- | |- | ||
|'''Stempelhastighet''' | |'''Stempelhastighet''' | ||
| colspan="2" style="text-align:center" |4,3 m/s | | colspan="2" style="text-align:center" |4,3 m/s | ||
|- | |- | ||
|Drivstoffforbruk | |'''Tomgangsturtall''' | ||
| colspan="2" |500 | |||
|- | |||
|'''Drivstoffforbruk''' | |||
| colspan="2" style="text-align:center" |200 g/hkt (2,5 liter / time) | | colspan="2" style="text-align:center" |200 g/hkt (2,5 liter / time) | ||
|- | |||
|'''Startmotor''' | |||
| colspan="2" |Bosch EJD 1,8 12 L 79 | |||
|- | |||
|'''Dynamo''' | |||
| colspan="2" |Bosch REE 75/12 2000 AR/1 75 Watt | |||
|- | |- | ||
|'''Produksjonssted''' | |'''Produksjonssted''' |
Revisjonen fra 23. jul. 2022 kl. 18:36
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.