Sabb type G: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 27: Linje 27:
|-
|-
|'''Ytelse'''
|'''Ytelse'''
| colspan="2" |10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
| colspan="2" style="text-align:center" |10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
|-
|-
|'''Dreiemoment'''  
|'''Dreiemoment'''  
| colspan="2" |7,95 kgm @  1550 o/min
| colspan="2" style="text-align:center" |7,95 kgm @  1550 o/min
|-
|-
|'''Innsprøytning'''
|'''Innsprøytning'''
Linje 36: Linje 36:
|-
|-
|'''Sylindre'''
|'''Sylindre'''
| colspan="2" |1
| colspan="2" style="text-align:center" |1
|-
|-
|'''Slagvolum'''
|'''Slagvolum'''
| colspan="2" |760 cm³
| colspan="2" style="text-align:center" |760 cm³
|-
|-
|'''Borring'''  
|'''Borring'''  
| colspan="2" |90 mm
| colspan="2" style="text-align:center" |90 mm
|-
|-
|'''Slag'''
|'''Slag'''
| colspan="2" |120  mm
| colspan="2" style="text-align:center" |120  mm
|-
|-
|'''Kompresjon'''
|'''Kompresjon'''
| colspan="2" | :1
| colspan="2" style="text-align:center" | 20:1
|-
|-
|'''Kjøling'''
|'''Kjøling'''
| colspan="2" |Sjøvannskjøling
| colspan="2" style="text-align:center" |Sjøvannskjøling
|-
|-
|'''Dieselpumpe'''
|'''Dieselpumpe'''
Linje 63: Linje 63:
|-
|-
|'''Stempelhastighet'''  
|'''Stempelhastighet'''  
| colspan="2" |4,3 m/s
| colspan="2" style="text-align:center" |4,3 m/s
|-
|-
|Drivstoffforbruk
|Drivstoffforbruk
| colspan="2" |200 g/hkt (2,5 liter / time)
| colspan="2" style="text-align:center" |200 g/hkt (2,5 liter / time)
|-
|-
|'''Produksjonssted'''
|'''Produksjonssted'''

Revisjonen fra 1. jun. 2020 kl. 15:51

Norge Flagg.jpg

Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.

Damsgård motorfabrikk

Sabb Motor AS

Sabb Type G.png
Sabb Type G
1955 - 2002
Diesel
Motor Type G Type GG
Type 4 Takt Forkammerdiesel
Vekt tørr 200 Kg Kg
Byggeår 1955 - 2002
Ytelse 10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
Dreiemoment 7,95 kgm @ 1550 o/min
Innsprøytning Forkammer
Sylindre 1
Slagvolum 760 cm³
Borring 90 mm
Slag 120 mm
Kompresjon 20:1
Kjøling Sjøvannskjøling
Dieselpumpe
Dysespiss
Dieselfilter
Stempelhastighet 4,3 m/s
Drivstoffforbruk 200 g/hkt (2,5 liter / time)
Produksjonssted Bergen

Tilbake til Sabb