Sabb type G: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon, og ble levert med kobling, propellgear, og
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.   


{| class="wikitable float-right"
{| class="wikitable float-right"
Linje 15: Linje 15:
|'''Motor'''
|'''Motor'''
|Type G||  Type GG
|Type G||  Type GG
|-
|'''Type'''
| colspan="2" |4 Takt Forkammerdiesel
|-  
|-  
|'''Vekt tørr'''
|'''Vekt tørr'''
||| Kg
|200 Kg
| Kg
|-
|-
| '''Byggeår'''
| '''Byggeår'''
||| 1928?? -
| colspan="2" |1955 - 2002
|-
|-
|'''Ytelse'''
|'''Ytelse'''
||10 Hk @ 1800 o/min  
| colspan="2" |10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
|-
|-
|'''Dreiemoment'''  
|'''Dreiemoment'''  
|||  8 kgm @  1550 o/min
| colspan="2" |7,95 kgm @  1550 o/min
|-
|-
|'''Innsprøytning'''
|'''Innsprøytning'''
||| Forkammer
| colspan="2" |Forkammer
|-
|-
|'''Sylindre'''
|'''Sylindre'''
||1
| colspan="2" |1
|-
|-
|'''Slagvolum'''
|'''Slagvolum'''
||760 cm³  
| colspan="2" |760 cm³
|-
|-
|'''Borring'''  
|'''Borring'''  
||| 90 mm  
| colspan="2" |90 mm
|-
|-
|'''Slag'''
|'''Slag'''
||| 120  mm  
| colspan="2" |120  mm
|-
|-
|'''Kompresjon'''
|'''Kompresjon'''
||| :1
| colspan="2" | :1
|-
|-
|'''Kjøling'''
|'''Kjøling'''
||| Vann
| colspan="2" |Sjøvannskjøling
|-
|'''Tenningsrekkefølge'''
||| 1
|-
|-
|'''Dieselpumpe'''
|'''Dieselpumpe'''
Linje 62: Linje 63:
|-
|-
|'''Stempelhastighet'''  
|'''Stempelhastighet'''  
||4,3 m/s
| colspan="2" |4,3 m/s
|-
|Drivstoffforbruk
| colspan="2" |200 g/hkt (2,5 liter / time)
|-
|-
|'''Produksjonssted'''
|'''Produksjonssted'''
Linje 68: Linje 72:
|-
|-
|}
|}
[[Damsgård Motorfabrik|Tilbake til Sabb]]
[[Kategori:Dieselmotorprodusenter]]
[[Kategori:Bergen]]

Revisjonen fra 28. mai 2020 kl. 09:43

Norge Flagg.jpg

Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.

Damsgård motorfabrikk

Sabb Motor AS

Sabb Type G.png
Sabb Type G
1955 - 2002
Diesel
Motor Type G Type GG
Type 4 Takt Forkammerdiesel
Vekt tørr 200 Kg Kg
Byggeår 1955 - 2002
Ytelse 10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min
Dreiemoment 7,95 kgm @ 1550 o/min
Innsprøytning Forkammer
Sylindre 1
Slagvolum 760 cm³
Borring 90 mm
Slag 120 mm
Kompresjon :1
Kjøling Sjøvannskjøling
Dieselpumpe
Dysespiss
Dieselfilter
Stempelhastighet 4,3 m/s
Drivstoffforbruk 200 g/hkt (2,5 liter / time)
Produksjonssted Bergen

Tilbake til Sabb