Sabb type G: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | [[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]] | ||
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon, | Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor. | ||
{| class="wikitable float-right" | {| class="wikitable float-right" | ||
Linje 15: | Linje 15: | ||
|'''Motor''' | |'''Motor''' | ||
|Type G|| Type GG | |Type G|| Type GG | ||
|- | |||
|'''Type''' | |||
| colspan="2" |4 Takt Forkammerdiesel | |||
|- | |- | ||
|'''Vekt tørr''' | |'''Vekt tørr''' | ||
| | |200 Kg | ||
| Kg | |||
|- | |- | ||
| '''Byggeår''' | | '''Byggeår''' | ||
|| | | colspan="2" |1955 - 2002 | ||
|- | |- | ||
|'''Ytelse''' | |'''Ytelse''' | ||
|| | | colspan="2" |10 Hk (7,3 kW) @ 1800 o/min | ||
|- | |- | ||
|'''Dreiemoment''' | |'''Dreiemoment''' | ||
|| | | colspan="2" |7,95 kgm @ 1550 o/min | ||
|- | |- | ||
|'''Innsprøytning''' | |'''Innsprøytning''' | ||
| | | colspan="2" |Forkammer | ||
|- | |- | ||
|'''Sylindre''' | |'''Sylindre''' | ||
|| | | colspan="2" |1 | ||
|- | |- | ||
|'''Slagvolum''' | |'''Slagvolum''' | ||
|| | | colspan="2" |760 cm³ | ||
|- | |- | ||
|'''Borring''' | |'''Borring''' | ||
| | | colspan="2" |90 mm | ||
|- | |- | ||
|'''Slag''' | |'''Slag''' | ||
| | | colspan="2" |120 mm | ||
|- | |- | ||
|'''Kompresjon''' | |'''Kompresjon''' | ||
| | | colspan="2" | :1 | ||
|- | |- | ||
|'''Kjøling''' | |'''Kjøling''' | ||
|| | | colspan="2" |Sjøvannskjøling | ||
|- | |- | ||
|'''Dieselpumpe''' | |'''Dieselpumpe''' | ||
Linje 62: | Linje 63: | ||
|- | |- | ||
|'''Stempelhastighet''' | |'''Stempelhastighet''' | ||
|| | | colspan="2" |4,3 m/s | ||
|- | |||
|Drivstoffforbruk | |||
| colspan="2" |200 g/hkt (2,5 liter / time) | |||
|- | |- | ||
|'''Produksjonssted''' | |'''Produksjonssted''' | ||
Linje 68: | Linje 72: | ||
|- | |- | ||
|} | |} | ||
[[Damsgård Motorfabrik|Tilbake til Sabb]] | |||
[[Kategori:Dieselmotorprodusenter]] | |||
[[Kategori:Bergen]] |
Revisjonen fra 28. mai 2020 kl. 09:43
Sabb Type G var den første firetakts dieselmotor som fabrikken produserte. Den kom på markedet høsten 1955. og var i produksjon frem til 2002. Motoren er av enkel konstruksjon med rullelager i bunn, motoren ble levert med propellgear (Type G) eller reversgear (Type GG) og som stasjonærmotor.