Påtenkte motorfabrikker

Fra MotorWiki
Revisjon per 7. feb. 2018 kl. 12:34 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Ny side: Man skal ikke stikke under stol at det har vært endel motorfabrikker som aldri ble noe av her i Norge. Iveren var stor men ofte strakk ikke kapital eller oppfinnsomheten helt til, eller…)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Man skal ikke stikke under stol at det har vært endel motorfabrikker som aldri ble noe av her i Norge. Iveren var stor men ofte strakk ikke kapital eller oppfinnsomheten helt til, eller det var ikke tiden for akkurat den fabrikken. I smier og naust langs norskekysten på begynnelsen av 1900 tallet befant det seg mange med en sterk interesse for den nye forbrenningsmotoren, og mange hadde nok en motorfabrikk i magen. Mange av de som står i Motorlista


Som de hobbyhistorikerene vi liker å kalle oss, lager vi også liste over det som ikke ble noe av.

  • Akers Mekaniske Verksted / Aker Gruppen - Hadde store planer om produsere store skipsdieselmotorer på vestlandet.

Direktør i Aker, Onar Onarheim og styre i Akergruppen ville gjerne bygge en dieselmotorfabrikk i Førde på midten av 60-tallet. Førde ville naturligvis ha fabrikk og arbeidsplasser og gikk i gang med å investere penger i ny kai, industriområde ble stilt til disposisjon, og med ble satt i gang bygging av et hotell i påvente av den kommende motorfabrikken. Så gikk det opp for Aker at de fleste båtene over 80 000 tonn hadde gått over til turbiner, og dermed falt endel av planene i grus.

  • Et initiativ fra Troms Fiskarfylking i 1947 ville anlegge en motorfabrikk i Lenvik.
  • Østlandske Fiskeriselskap og Lista Fiskerilag, ønsket å anlegge en motorfabrikk sammen med det påtenkte båtbyggeriet til Norges Fiskerilag på Lista.