Ole Tjomsland motorfabrik

Fra MotorWiki
Revisjon per 21. okt. 2019 kl. 18:04 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
Bilde på brevark Tjomsland.jpg
Et bilde av Tjomsland-motoren
14937

O. Tjomslands Motorfabrikk Høllen, Søgne PR Kristiansand S.

Telefon Søgne Cental


Grunnlagt av Ole Tjomsland (født 1895) i Høllen i Søgne i 1930. Ole var sønn av Karl Tjomsland som tidligere hadde arbeidet ved P. Høivolds Verksted i Kristiansand. Etter at familien flyttet til Høllen i 1919, bygde Karl opp ett nytt verksted for produksjon av egne motorer. Her produserte Karl sin Sangvik-motor.

Ole tilbrakte nok en stor del av sin barndom sammen med faren i verkstedet ettersom han tidlig viste stor interesse for det tekniske rundt motor-produksjon. Etter å ha gått på Folkeskole og arbeidet i sin fars verksted tok Ole opp jobb til havs som motorpasser. Han fikk hyre ombord på "Egerø", som den gang var Norges største tankskip med sine 12 600 brutto registertonn. Han brukte mye av sin fritid ombord på plantegninger av en dieselmotor, med en unik utforming av brennoljepumpe og tilhørende dyse. Han mønstre av i 1930 og fortalte noen andre av mannskapet, også fra Søgne, at han skulle hjem og konstruere sin egen dieselmotor. Mannskapet hadde liten tro på at han ville lykkes, men Ole lot seg ikke stoppe av den grunn. Ettersom hans fars gamle verksted brant ned, bygde Ole sitt eget verksted på Solta. Den første prototypen av Tjomsland-motoren stod ferdig i 1931. Etter 1933 ble bedriften utvidet med flere arbeidere, foruten Ole selv. Han hyret også en egen mekaniker til å reise rundt for reparasjoner av motorer.

Tjomslands dieselmotor

Motorene produsert ved O. Tjomsland Motorfabrikk, som ble solgt som "T.D." som var 1-sylindret, 2-takts dieselmotorer på 3½, 5, og 7 HK ved 750 omdr/min. Dette var en av de første dieselmotorene for båt produsert i Norge. Tjomsland siktet seg inn på å levere motorer til småbåter og landbruk.

I starten var det likevel mye eksperimentering med innsprøytningssystemet, som måtte utformes flere ganger før Ole så seg fornøyd med resultatet. I 1932 hadde han en forbedret utgave av motoren klar, med pumpe og regulator bygget sammen i én enkel enhet. På denne hadde han montert sin egen unike innsprøytningsventil. På denne kunne man ved en hendel regulere åpningstrykket på dysen under gange. Dette gjorde at motoren kunne opprettholde jevnt turtall uavhengig av belasting og unngå dieselbank ved tomgang. Denne ventilen tok han ut egen patent på i 1933. Noen motorer kunne også utstyres med plugg for sigarettstart i toppen for å gjøre oppstart enklere.

En ny Tjomsland-motor i 1943 kostet 1435kr (+ 96kr for montering).[1] Totalt ble det produsert rundt 490 motorer ved fabrikken.

Se video av motoren her

Kilder

http://www.gokstadkystlag.no/wp-content/uploads/2012/01/KYSTVAKT-2003-1.pdf

Gokstad Kystlags arkiver.

I Volund 1965 er det skrevet følgende under lister av gjenstander gitt til museumet: "Tjomsland-båtmotor fra 1910. Gave fra Jens Tveite, Vågsbygd pr. Kristiansand S." - Hvilket fordrer mer forskning.

Referanser

Første bidrag  26. jul. 2015 kl. 15:32‎

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter