Norske motorprodusenter: Forskjell mellom revisjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring |
mIngen redigeringsforklaring |
||
(35 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 4: | Linje 4: | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|+{{flagg|Norge}} Norsk motorliste - 1884 - | |+{{flagg|Norge}} Norsk motorliste - 1884 - 2021 | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
!Produsent | !Produsent | ||
Linje 13: | Linje 13: | ||
! Andre navn | ! Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="14" | <span style="font-size:200%"> A</span>14 | | rowspan="14" | <span style="font-size:200%"> A</span>14 | ||
Linje 20: | Linje 19: | ||
|[[Ålesund]] | |[[Ålesund]] | ||
|1902-1914 | |1902-1914 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 31: | Linje 29: | ||
| | | | ||
|Motorfabrikken Aktiv | |Motorfabrikken Aktiv | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 38: | Linje 35: | ||
|[[Mandal]] | |[[Mandal]] | ||
|1915- | |1915- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 50: | Linje 46: | ||
|Aker B&W | |Aker B&W | ||
|Lisensproduksjon av B & W fra 1912 | |Lisensproduksjon av B & W fra 1912 | ||
|- | |- | ||
|Akselvoll | |Akselvoll | ||
Linje 57: | Linje 52: | ||
|1918-45 | |1918-45 | ||
|6 | |6 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 67: | Linje 61: | ||
|ca 2500 | |ca 2500 | ||
|(Nils Bjørnevik Motorverksted) | |(Nils Bjørnevik Motorverksted) | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 74: | Linje 67: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1906-33 | |1906-33 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 83: | Linje 75: | ||
|[[Ålesund]] | |[[Ålesund]] | ||
|1938- | |1938- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 95: | Linje 86: | ||
|Bodø skipsverft og motorfabrikk | |Bodø skipsverft og motorfabrikk | ||
|Bygget Lysekil på lisens | |Bygget Lysekil på lisens | ||
|- | |- | ||
|Arve | |Arve | ||
Linje 102: | Linje 92: | ||
|1952-56 | |1952-56 | ||
|22 | |22 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 113: | Linje 102: | ||
| | | | ||
|Se Stabil | |Se Stabil | ||
|- | |- | ||
|Askøy | |Askøy | ||
|[[Askøy slip|Askøy slip og motorverksted]] | |[[Askøy slip|Askøy slip og motorverksted]] | ||
|[[Bergen]] | |[[Bergen]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 129: | Linje 116: | ||
|1910-23 | |1910-23 | ||
|ca 3000 | |ca 3000 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 137: | Linje 123: | ||
| | | | ||
|1946- | |1946- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 150: | Linje 135: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="22" |<span style="font-size:200%"> B </span>21 | | rowspan="22" |<span style="font-size:200%"> B </span>21 | ||
Linje 159: | Linje 143: | ||
| | | | ||
|Seiersten Mek. Verksted | |Seiersten Mek. Verksted | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 166: | Linje 149: | ||
|[[Bergen]] | |[[Bergen]] | ||
|1942- | |1942- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 174: | Linje 156: | ||
|[[Bentsen & Sjøholt]] | |[[Bentsen & Sjøholt]] | ||
|Tennfjord | |Tennfjord | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 186: | Linje 167: | ||
| | | | ||
|Øveråsen motorfabrikk | |Øveråsen motorfabrikk | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 196: | Linje 176: | ||
| | | | ||
|Norskprodusert motorsag | |Norskprodusert motorsag | ||
|- | |- | ||
|Bang | |Bang | ||
Linje 203: | Linje 182: | ||
|1922-24 | |1922-24 | ||
|ca 10 | |ca 10 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 214: | Linje 192: | ||
| | | | ||
|Sammen med Rolls Royce Marine / MTU | |Sammen med Rolls Royce Marine / MTU | ||
https://bergen.rolls-royce.com/ | |||
|- | |- | ||
|Bjørn | |Bjørn | ||
Linje 220: | Linje 198: | ||
|Stokmarknes | |Stokmarknes | ||
|1918-33 | |1918-33 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 229: | Linje 206: | ||
|Orkdal | |Orkdal | ||
|1917- | |1917- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 239: | Linje 215: | ||
|1930-74 | |1930-74 | ||
|115 | |115 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 250: | Linje 225: | ||
| | | | ||
|"Kamp og Strid" J. Tande | |"Kamp og Strid" J. Tande | ||
|- | |- | ||
|Bjørnevik | |Bjørnevik | ||
Linje 256: | Linje 230: | ||
|Stavanger | |Stavanger | ||
|1916-24 | |1916-24 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 267: | Linje 240: | ||
| | | | ||
|Blokken skipsverft | |Blokken skipsverft | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 275: | Linje 247: | ||
|1931 | |1931 | ||
|"noen få" | |"noen få" | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 286: | Linje 257: | ||
| | | | ||
|Modellmotorer | |Modellmotorer | ||
|- | |- | ||
|Brunvoll | |Brunvoll | ||
Linje 293: | Linje 263: | ||
|1912-65 | |1912-65 | ||
|1141 | |1141 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 302: | Linje 271: | ||
|1915 - 1928 | |1915 - 1928 | ||
|3 | |3 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 312: | Linje 280: | ||
| | | | ||
|Einar Braathen | |Einar Braathen | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 318: | Linje 285: | ||
|[[Jens Torgersens mek verksted|Jens Torgersen mekaniske verksted]] | |[[Jens Torgersens mek verksted|Jens Torgersen mekaniske verksted]] | ||
|[[Stavanger]] | |[[Stavanger]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 331: | Linje 297: | ||
| | | | ||
|Overtatt av Stokmarknes mek verksted | |Overtatt av Stokmarknes mek verksted | ||
|- | |- | ||
|[[Stokmarknes mek. verksted|Stokmarknes mekaniske verksted A/S]] | |[[Stokmarknes mek. verksted|Stokmarknes mekaniske verksted A/S]] | ||
|1919-43 | |1919-43 | ||
|over 500 | |over 500 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 347: | Linje 311: | ||
| | | | ||
|Annonsert som både Bør og Børr | |Annonsert som både Bør og Børr | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 357: | Linje 320: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" | <span style="font-size:200%"> C</span>2 | | rowspan="2" | <span style="font-size:200%"> C</span>2 | ||
Linje 367: | Linje 329: | ||
| | | | ||
|Hurtigløpende "semi-diesel" | |Hurtigløpende "semi-diesel" | ||
|- | |- | ||
|Concord | |Concord | ||
|[[Folkvord & Jensen]] | |[[Folkvord & Jensen]] | ||
|[[Stavanger]] | |[[Stavanger]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 386: | Linje 346: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="12" | <span style="font-size:200%"> D </span>12 | | rowspan="12" | <span style="font-size:200%"> D </span>12 | ||
Linje 396: | Linje 355: | ||
| | | | ||
|Motorene ble eksportert til hele verden. | |Motorene ble eksportert til hele verden. | ||
|- | |- | ||
|Dahl | |Dahl | ||
Linje 402: | Linje 360: | ||
|[[Molde]] | |[[Molde]] | ||
|1910-28 | |1910-28 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 410: | Linje 367: | ||
|[[Eldøens motorverksted]] | |[[Eldøens motorverksted]] | ||
|Stord | |Stord | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 419: | Linje 375: | ||
|[[Kristoffer Dahlberg]] | |[[Kristoffer Dahlberg]] | ||
|Hemnesberget | |Hemnesberget | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 432: | Linje 387: | ||
| | | | ||
|Trygg? | |Trygg? | ||
|- | |- | ||
|Dan | |Dan | ||
Linje 438: | Linje 392: | ||
| rowspan="2" |[[Trondheim]] | | rowspan="2" |[[Trondheim]] | ||
| rowspan="2" |1902- | | rowspan="2" |1902- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 444: | Linje 397: | ||
|- | |- | ||
|Danette | |Danette | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 454: | Linje 406: | ||
|1921 - | |1921 - | ||
|21 | |21 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 461: | Linje 412: | ||
|[[Horten motorverksted]] | |[[Horten motorverksted]] | ||
|Horten | |Horten | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 471: | Linje 421: | ||
| | | | ||
|1950-64 | |1950-64 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 481: | Linje 430: | ||
|1915 - ?? | |1915 - ?? | ||
|ca 20 | |ca 20 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 490: | Linje 438: | ||
| | | | ||
|8 | |8 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 502: | Linje 449: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="13" | <span style="font-size:200%"> E</span>12 | | rowspan="13" | <span style="font-size:200%"> E</span>12 | ||
Linje 509: | Linje 455: | ||
|Brevik | |Brevik | ||
| -1958 | | -1958 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 517: | Linje 462: | ||
|[[Ed. Bråthens motorverksted]] | |[[Ed. Bråthens motorverksted]] | ||
|Tennfjord | |Tennfjord | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 526: | Linje 470: | ||
|[[Hamnvik mek. verksted]] | |[[Hamnvik mek. verksted]] | ||
|Hamnvik | |Hamnvik | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 537: | Linje 480: | ||
|1912- | |1912- | ||
|ca 100 | |ca 100 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 545: | Linje 487: | ||
|Tennfjord | |Tennfjord | ||
|1917- | |1917- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 553: | Linje 494: | ||
|[[Hakon Haagensens Motorfabrik|A/S Hakon Haagensens Motorfabrik]] | |[[Hakon Haagensens Motorfabrik|A/S Hakon Haagensens Motorfabrik]] | ||
|[[Bodø]] | |[[Bodø]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 562: | Linje 502: | ||
|[[Trondheim|Trondhjem]] | |[[Trondheim|Trondhjem]] | ||
|1912-16 | |1912-16 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 574: | Linje 513: | ||
| | | | ||
|En av de tidligste motorprodusentene i Norge | |En av de tidligste motorprodusentene i Norge | ||
|- | |- | ||
|Ergo | |Ergo | ||
Linje 580: | Linje 518: | ||
|Sandefjord | |Sandefjord | ||
|1926- | |1926- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 588: | Linje 525: | ||
|[[Eureka Mekaniske verksted]] | |[[Eureka Mekaniske verksted]] | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 598: | Linje 534: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1904- | |1904- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 610: | Linje 545: | ||
| | | | ||
|Startet [[Den norske Motorfabrik]] i 1903 | |Startet [[Den norske Motorfabrik]] i 1903 | ||
|- | |- | ||
|Excellent-Motor | |Excellent-Motor | ||
Linje 616: | Linje 550: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1914- | |1914- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 629: | Linje 562: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="32" | <span style="font-size:200%"> F </span>31 | | rowspan="32" | <span style="font-size:200%"> F </span>31 | ||
Linje 636: | Linje 568: | ||
|Molde | |Molde | ||
|1911- | |1911- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 644: | Linje 575: | ||
|[[Sævelandsvik slip og mek. verksted]] | |[[Sævelandsvik slip og mek. verksted]] | ||
|Sævelandsvik | |Sævelandsvik | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 655: | Linje 585: | ||
| | | | ||
|20 | |20 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 662: | Linje 591: | ||
|[[H. Halvorsen mek. verksted]] | |[[H. Halvorsen mek. verksted]] | ||
|[[Stavanger]] | |[[Stavanger]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 673: | Linje 601: | ||
|1903-76 | |1903-76 | ||
|688 | |688 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 681: | Linje 608: | ||
|Finnsnes | |Finnsnes | ||
| -1920 | | -1920 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 689: | Linje 615: | ||
|[[Herman Hansen]] | |[[Herman Hansen]] | ||
|Kristiansand | |Kristiansand | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 701: | Linje 626: | ||
| | | | ||
|Kaspersens motorverksted | |Kaspersens motorverksted | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 708: | Linje 632: | ||
|Vallø | |Vallø | ||
|1911- | |1911- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 718: | Linje 641: | ||
|1909-13 | |1909-13 | ||
|ca 12-15 | |ca 12-15 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 726: | Linje 648: | ||
|Fjørtoft | |Fjørtoft | ||
|1908-13 | |1908-13 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 736: | Linje 657: | ||
|1923-96 | |1923-96 | ||
|ca 22300 | |ca 22300 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 745: | Linje 665: | ||
| | | | ||
| | | | ||
| | |http://fm-motor.no | ||
|- | |- | ||
|FMV | |FMV | ||
Linje 755: | Linje 674: | ||
| | | | ||
|Lisens på Sulzer, Götaverken, | |Lisens på Sulzer, Götaverken, | ||
|- | |- | ||
|FOMOFA | |FOMOFA | ||
Linje 764: | Linje 682: | ||
| | | | ||
|Overtatt av BMV | |Overtatt av BMV | ||
|- | |- | ||
|Fosna | |Fosna | ||
Linje 772: | Linje 689: | ||
| | | | ||
|<small>Olav Husby motor og mek verksted, Eriksen & Husby</small> | |<small>Olav Husby motor og mek verksted, Eriksen & Husby</small> | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 779: | Linje 695: | ||
|Bergen | |Bergen | ||
|1917- | |1917- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 788: | Linje 703: | ||
|Kristiansund | |Kristiansund | ||
|1917-46 | |1917-46 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 796: | Linje 710: | ||
|[[Motorfabrikken Gideon| Motorfabrikken ‘Gideon’, Rud, Kramper og Jørgensen]] | |[[Motorfabrikken Gideon| Motorfabrikken ‘Gideon’, Rud, Kramper og Jørgensen]] | ||
|Molde | |Molde | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 809: | Linje 722: | ||
| | | | ||
|Fritidssyssel for ansatte ved verftet | |Fritidssyssel for ansatte ved verftet | ||
|- | |- | ||
|Fregea | |Fregea | ||
Linje 815: | Linje 727: | ||
|[[Fredrikstad]] | |[[Fredrikstad]] | ||
|1919- | |1919- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 825: | Linje 736: | ||
|1913- | |1913- | ||
|ca 180 | |ca 180 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 833: | Linje 743: | ||
|Stange Stasjon | |Stange Stasjon | ||
|1905 - | |1905 - | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 841: | Linje 750: | ||
|[[E. Lohnes mek verksted]] | |[[E. Lohnes mek verksted]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 851: | Linje 759: | ||
|Frisvold | |Frisvold | ||
|1904-05 | |1904-05 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 859: | Linje 766: | ||
|[[Furseth Slip og Mek. Verksted]] | |[[Furseth Slip og Mek. Verksted]] | ||
|Kristiansund | |Kristiansund | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 868: | Linje 774: | ||
|[[Haller Kopsland|Haller Kopsland & Co]] | |[[Haller Kopsland|Haller Kopsland & Co]] | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 881: | Linje 786: | ||
| | | | ||
|Hansteens gate 7 | |Hansteens gate 7 | ||
|- | |- | ||
|Fylling | |Fylling | ||
|[[Hans E. Fylling]] | |[[Hans E. Fylling]] | ||
|Skodje | |Skodje | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 899: | Linje 802: | ||
| | | | ||
|Opprettet som Brødr. Johansens Motorverksted i 1917 | |Opprettet som Brødr. Johansens Motorverksted i 1917 | ||
|- | |- | ||
|Fønix | |Fønix | ||
Linje 908: | Linje 810: | ||
| | | | ||
|Horisontal, stasjonær bensinmotor | |Horisontal, stasjonær bensinmotor | ||
|- | |- | ||
|Fønix | |Fønix | ||
Linje 916: | Linje 817: | ||
| | | | ||
|Engstrups motorfabrikk | |Engstrups motorfabrikk | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 927: | Linje 827: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="11" | <span style="font-size:200%"> G </span>9 | | rowspan="11" | <span style="font-size:200%"> G </span>9 | ||
Linje 934: | Linje 833: | ||
|[[Fredrikstad]] | |[[Fredrikstad]] | ||
|1909- | |1909- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 945: | Linje 843: | ||
| | | | ||
|Sanne Motor og Maskinfabrik | |Sanne Motor og Maskinfabrik | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 954: | Linje 851: | ||
| | | | ||
|AS Heureka | |AS Heureka | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 963: | Linje 859: | ||
| | | | ||
|Overtatt av Heimdalmotor | |Overtatt av Heimdalmotor | ||
|- | |- | ||
|Glimt | |Glimt | ||
Linje 969: | Linje 864: | ||
|[[Stavanger]] | |[[Stavanger]] | ||
|1917-61 | |1917-61 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 980: | Linje 874: | ||
| | | | ||
|O. Kringstad motorverksted | |O. Kringstad motorverksted | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 987: | Linje 880: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1906-33 | |1906-33 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 995: | Linje 887: | ||
|Seattle | |Seattle | ||
|1918- | |1918- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 003: | Linje 894: | ||
|[[I. A. Grimsmo|I. A. Grimsmo Jr Mek Verksted]] | |[[I. A. Grimsmo|I. A. Grimsmo Jr Mek Verksted]] | ||
|Kristiansund | |Kristiansund | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 012: | Linje 902: | ||
|[[Grovfjord mek verksted]] | |[[Grovfjord mek verksted]] | ||
|Grovfjord | |Grovfjord | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 025: | Linje 914: | ||
| | | | ||
|Kun prototyp. Aldri operativ. | |Kun prototyp. Aldri operativ. | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 1 035: | Linje 923: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="25" | <span style="font-size:200%"> H </span>21 | | rowspan="25" | <span style="font-size:200%"> H </span>21 | ||
Linje 1 041: | Linje 928: | ||
|[[H. Haldorsens motorverksted]] | |[[H. Haldorsens motorverksted]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 051: | Linje 937: | ||
|Molde | |Molde | ||
|1927- | |1927- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 060: | Linje 945: | ||
|Sandefjord | |Sandefjord | ||
|1909-11? | |1909-11? | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 070: | Linje 954: | ||
|1916-28 | |1916-28 | ||
|ca 1000 | |ca 1000 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 078: | Linje 961: | ||
|1929-70 | |1929-70 | ||
|967 | |967 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 085: | Linje 967: | ||
|[[H. Haldorsens motorverksted]] | |[[H. Haldorsens motorverksted]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 095: | Linje 976: | ||
|Sandefjord | |Sandefjord | ||
|1909-11? | |1909-11? | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 107: | Linje 987: | ||
|A/S Vestlandske Motorfabrik | |A/S Vestlandske Motorfabrik | ||
|På lisens | |På lisens | ||
|- | |- | ||
|[[Lofoten Motorfabrik|A/S Lofoten Motorfabrik]] | |[[Lofoten Motorfabrik|A/S Lofoten Motorfabrik]] | ||
Linje 1 115: | Linje 994: | ||
| | | | ||
|På lisens fra Hein | |På lisens fra Hein | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |Heimdal | | rowspan="2" |Heimdal | ||
Linje 1 122: | Linje 1 000: | ||
|1916-28 | |1916-28 | ||
|ca 1000 | |ca 1000 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 130: | Linje 1 007: | ||
|1929-70 | |1929-70 | ||
|967 | |967 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 141: | Linje 1 017: | ||
|Helset Motorfabrikk | |Helset Motorfabrikk | ||
|Usikre årstall for aktive år | |Usikre årstall for aktive år | ||
|- | |- | ||
|Heramb | |Heramb | ||
Linje 1 147: | Linje 1 022: | ||
|Elverum | |Elverum | ||
|1915- | |1915- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 156: | Linje 1 030: | ||
|Molde | |Molde | ||
|1911- | |1911- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 165: | Linje 1 038: | ||
|[[Ålesund]] | |[[Ålesund]] | ||
|1906- | |1906- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 173: | Linje 1 045: | ||
|[[Ålesund]] | |[[Ålesund]] | ||
| -1983 | | -1983 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 183: | Linje 1 054: | ||
|1954 | |1954 | ||
|4 | |4 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 194: | Linje 1 064: | ||
|Verven-motor | |Verven-motor | ||
|Lik "Framnes" | |Lik "Framnes" | ||
|- | |- | ||
|Horten Doxford | |Horten Doxford | ||
Linje 1 201: | Linje 1 070: | ||
| | | | ||
|Lisens på Doxford | |Lisens på Doxford | ||
|- | |- | ||
|Horten Sulzer | |Horten Sulzer | ||
Linje 1 209: | Linje 1 077: | ||
| | | | ||
|Lisens på Sulzer | |Lisens på Sulzer | ||
|- | |- | ||
|Horten Gøtaverken | |Horten Gøtaverken | ||
Linje 1 216: | Linje 1 083: | ||
| | | | ||
|Lisens på Gøtaverken | |Lisens på Gøtaverken | ||
|- | |- | ||
|Husavik | |Husavik | ||
Linje 1 225: | Linje 1 091: | ||
| | | | ||
|Etterligning av 2hk Wichmann | |Etterligning av 2hk Wichmann | ||
|- | |- | ||
|Høisæter | |Høisæter | ||
Linje 1 234: | Linje 1 099: | ||
| | | | ||
|2-3hk glødehodemotor, liten produksjon | |2-3hk glødehodemotor, liten produksjon | ||
|- | |- | ||
|Høivold | |Høivold | ||
|[[P. Høivold motorverksted]] | |[[P. Høivold motorverksted]] | ||
|Kristiansand | |Kristiansand | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 251: | Linje 1 114: | ||
| | | | ||
|Knut Håhjem | |Knut Håhjem | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 1 262: | Linje 1 124: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="4" | <span style="font-size:200%"> I </span>4 | | rowspan="4" | <span style="font-size:200%"> I </span>4 | ||
Linje 1 269: | Linje 1 130: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1906- | |1906- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 278: | Linje 1 138: | ||
|Inndyr, Nordland | |Inndyr, Nordland | ||
|1920- | |1920- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 290: | Linje 1 149: | ||
| | | | ||
|En av de første forbrenningmotorprodusentene. | |En av de første forbrenningmotorprodusentene. | ||
|- | |- | ||
|Ise | |Ise | ||
Linje 1 299: | Linje 1 157: | ||
| | | | ||
|Stasjonærmotor | |Stasjonærmotor | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 1 309: | Linje 1 166: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="6" | <span style="font-size:200%"> J </span>5 | | rowspan="6" | <span style="font-size:200%"> J </span>5 | ||
Linje 1 319: | Linje 1 175: | ||
| | | | ||
|Stasjonære gassmotorer, en av de første motorprodusentene. | |Stasjonære gassmotorer, en av de første motorprodusentene. | ||
|- | |- | ||
|Jan | |Jan | ||
Linje 1 328: | Linje 1 183: | ||
| | | | ||
|Konkursboet solgt til Sarpsborg Mek Verksted | |Konkursboet solgt til Sarpsborg Mek Verksted | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |Jarl | | rowspan="2" |Jarl | ||
|[[Buøens slip|Buøens slip, motor og dykkerforretning]] | |[[Buøens slip|Buøens slip, motor og dykkerforretning]] | ||
| rowspan="2" |[[Stavanger]] | | rowspan="2" |[[Stavanger]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 340: | Linje 1 193: | ||
|- | |- | ||
|[[Buøens slip|Buøy Slip & Motor]] | |[[Buøens slip|Buøy Slip & Motor]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 349: | Linje 1 201: | ||
|[[Brødrene Jensen]] | |[[Brødrene Jensen]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 360: | Linje 1 211: | ||
|1947-83 | |1947-83 | ||
|ca 80000 | |ca 80000 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 372: | Linje 1 222: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="19" | <span style="font-size:200%"> K </span>18 | | rowspan="19" | <span style="font-size:200%"> K </span>18 | ||
Linje 1 379: | Linje 1 228: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1905- | |1905- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 390: | Linje 1 238: | ||
| | | | ||
|[[Karmøens mekaniske verksted|Motorfabriken Karm A/S]] | |[[Karmøens mekaniske verksted|Motorfabriken Karm A/S]] | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 1 399: | Linje 1 246: | ||
| | | | ||
|Dannet grunnlaget for Bauer smøreapparat | |Dannet grunnlaget for Bauer smøreapparat | ||
|- | |- | ||
|Kjap | |Kjap | ||
|[[Sølyst slip og motorverksted]] | |[[Sølyst slip og motorverksted]] | ||
|[[Stavanger]] | |[[Stavanger]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 415: | Linje 1 260: | ||
|1946-60 | |1946-60 | ||
|3000 | |3000 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 422: | Linje 1 266: | ||
|[[Selven Slip og mek verksted]] | |[[Selven Slip og mek verksted]] | ||
|Selva | |Selva | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 432: | Linje 1 275: | ||
|Torp | |Torp | ||
|1940-tallet | |1940-tallet | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 440: | Linje 1 282: | ||
|[[Klemestad Motorfabrikk]] | |[[Klemestad Motorfabrikk]] | ||
|Buskerud | |Buskerud | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 450: | Linje 1 291: | ||
|Rakvåg i Møre | |Rakvåg i Møre | ||
|1919-49 | |1919-49 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 462: | Linje 1 302: | ||
| | | | ||
|Selvbygget motor | |Selvbygget motor | ||
|- | |- | ||
|Knurr | |Knurr | ||
|[[Carl Hantsch mek verksted og fabrikk]] | |[[Carl Hantsch mek verksted og fabrikk]] | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 479: | Linje 1 317: | ||
| | | | ||
|Thv Gundersens Motorfabrik | |Thv Gundersens Motorfabrik | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 1 485: | Linje 1 322: | ||
|[[Edv. Christensens Sønner]] | |[[Edv. Christensens Sønner]] | ||
|Brevik | |Brevik | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 497: | Linje 1 333: | ||
| | | | ||
|Nyegaard & Olsen | |Nyegaard & Olsen | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|Kvikk | |Kvikk | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 509: | Linje 1 343: | ||
|[[Næsset mek verksted]] | |[[Næsset mek verksted]] | ||
|Florø | |Florø | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 518: | Linje 1 351: | ||
|[[Paul Tjensvolds mek verksted]] | |[[Paul Tjensvolds mek verksted]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 527: | Linje 1 359: | ||
| | | | ||
|Fosen | |Fosen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 540: | Linje 1 371: | ||
| | | | ||
|Gassmotorer, samt en av Irgens motorer | |Gassmotorer, samt en av Irgens motorer | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 1 550: | Linje 1 380: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
|- | |- | ||
Linje 1 557: | Linje 1 386: | ||
|[[Bergen Fagskole]] | |[[Bergen Fagskole]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 567: | Linje 1 395: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1906- | |1906- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 576: | Linje 1 403: | ||
|[[Ålesund]] | |[[Ålesund]] | ||
|1936-50 | |1936-50 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 585: | Linje 1 411: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1906-33 | |1906-33 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 597: | Linje 1 422: | ||
| | | | ||
|Samme fabrikk som "Activ" | |Samme fabrikk som "Activ" | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 1 607: | Linje 1 431: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="13" | <span style="font-size:200%"> M </span>12 | | rowspan="13" | <span style="font-size:200%"> M </span>12 | ||
Linje 1 615: | Linje 1 438: | ||
|1890-tallet | |1890-tallet | ||
|1 | |1 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 623: | Linje 1 445: | ||
|[[Oslo|Bestum, Oslo]] | |[[Oslo|Bestum, Oslo]] | ||
|1906- | |1906- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 632: | Linje 1 453: | ||
|[[Mandal]] | |[[Mandal]] | ||
|1918- | |1918- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 643: | Linje 1 463: | ||
|[[C. Samuelsen|C. Samuelsen mek. Verksted og Motorreparation]] | |[[C. Samuelsen|C. Samuelsen mek. Verksted og Motorreparation]] | ||
|Lisensproduksjon | |Lisensproduksjon | ||
|- | |- | ||
|Mesna | |Mesna | ||
Linje 1 651: | Linje 1 470: | ||
| | | | ||
|Landbrugs- & Motorfabrikken Mesna Brug A/S | |Landbrugs- & Motorfabrikken Mesna Brug A/S | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 1 658: | Linje 1 476: | ||
|Tromsø | |Tromsø | ||
|1921- | |1921- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 667: | Linje 1 484: | ||
|Bergen | |Bergen | ||
|1940/50 tallet | |1940/50 tallet | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 676: | Linje 1 492: | ||
|Ringsaker | |Ringsaker | ||
|1920- | |1920- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 684: | Linje 1 499: | ||
|[[Mongstad mek verksted]] | |[[Mongstad mek verksted]] | ||
|Mongstad | |Mongstad | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 694: | Linje 1 508: | ||
|Moss | |Moss | ||
|1939 - 1963 | |1939 - 1963 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 702: | Linje 1 515: | ||
|[[Peder E. Fiskerstrand]] | |[[Peder E. Fiskerstrand]] | ||
|Mauseidvåg | |Mauseidvåg | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 712: | Linje 1 524: | ||
|Kristiansund | |Kristiansund | ||
|1906 - 1940 | |1906 - 1940 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 724: | Linje 1 535: | ||
|Moss Diesel | |Moss Diesel | ||
|Ingen stor produksjon | |Ingen stor produksjon | ||
|- | |- | ||
! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ! colspan="2" |{{flagg|Norge}} Motor | ||
Linje 1 734: | Linje 1 544: | ||
!Andre navn | !Andre navn | ||
!Notater | !Notater | ||
|- | |- | ||
| rowspan="28" | <span style="font-size:200%"> N </span>25 | | rowspan="28" | <span style="font-size:200%"> N </span>25 | ||
Linje 1 740: | Linje 1 549: | ||
|[[Sandbrogadens mek værksted]] | |[[Sandbrogadens mek værksted]] | ||
|Bergen | |Bergen | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 750: | Linje 1 558: | ||
|[[Fredrikstad]] | |[[Fredrikstad]] | ||
|1910- | |1910- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 759: | Linje 1 566: | ||
|[[Oslo]] | |[[Oslo]] | ||
|1910-23 | |1910-23 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 768: | Linje 1 574: | ||
|Halden | |Halden | ||
|1934- | |1934- | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 780: | Linje 1 585: | ||
| | | | ||
|Startet Real Motorfabrikk | |Startet Real Motorfabrikk | ||
|- | |- | ||
|Nesting | |Nesting | ||
Linje 1 789: | Linje 1 593: | ||
| | | | ||
|Lakkegata 2 | |Lakkegata 2 | ||
|- | |- | ||
|Nidaros | |Nidaros | ||
Linje 1 797: | Linje 1 600: | ||
| | | | ||
|A/S Eriksens mekaniske verksted | |A/S Eriksens mekaniske verksted | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
Linje 1 805: | Linje 1 607: | ||
|1913-66 | |1913-66 | ||
|ca 700 | |ca 700 | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 812: | Linje 1 613: | ||
|[[Sortlands Aktieverft]] | |[[Sortlands Aktieverft]] | ||
|Blokken | |Blokken | ||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 822: | Linje 1 622: | ||
| rowspan="2" |Eikelandsosen | | rowspan="2" |Eikelandsosen | ||
|1913- | |1913- | ||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|[[Nordlys Motorverksted]] | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|Nordlys | |||
|[[Nic. Johansen Mek Verksted]] | |||
|Molde | |||
|1921- | |||
|ca 10 | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
| rowspan="2" |Norge | |||
|[[Sveggum & Hansen]] | |||
| rowspan="2" |Rørvik | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|[[Thv. Severeide Mek Verksted]] | |||
| | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|Norma | |||
|[[Norsk Motor AS|Norsk Motor A/S]] | |||
|Bergen | |||
|1911- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|Nor | |||
| rowspan="2" |[[H.P. Andresen & Co|A/S H. P. Andresen & Co mek. verksted]] | |||
| rowspan="2" |[[Oslo]] | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|2 takt fra 1907 | |||
|- | |||
|Norrøna | |||
|1904- | |||
| | |||
| | |||
|Se Eva | |||
|- | |||
|[[Norsk Maskinindustri AS]] | |||
|[[Oslo]] | |||
|1917-27 | |||
| | |||
| | |||
|Lisens på Sulzer | |||
|- | |||
|Norsk Fairbank | |||
|[[Herman Hansen|H. Hansen Cykle- og Motorfabrik]] | |||
|Kristiansand | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|Lisens på Fairbank fra USA | |||
|- | |||
| rowspan="2" |Norsk Vestkysten | |||
|[[Søndenfjelske motor|Søndenfjeldske motor- & mek. verksted]] | |||
|Kristiansand | |||
|1914- | |||
| | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|[[A/S Høivolds Motor- & Mek. Verksted]] | |||
|Kristiansand | |||
|1910-tallet | |||
| | | | ||
| | | | ||
Linje 1 827: | Linje 1 707: | ||
| | | | ||
|- | |- | ||
|} | |} |
Revisjonen fra 25. jul. 2021 kl. 21:16
Den levende listen over norske motor-produsenter. Oppdateres fortløpende .
Gå til Svenske Motorprodusenter - Danske Motorprodusenter - Finske Motorprodusenter
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A14 | Aalesund | Aalesunds Mek Værksted | Ålesund | 1902-1914 | |||
Activ | Motorfabrikken Activ | Haugesund | 1908- | Motorfabrikken Aktiv | |||
Agder | S. Saanum & Co | Mandal | 1915- | ||||
Aker | Akers Mekaniske Verksted | Oslo | 1914- | Aker B&W | Lisensproduksjon av B & W fra 1912 | ||
Akselvoll | Konrad Akselvoll | Midsund | 1918-45 | 6 | |||
Alda | Alda Motorfabrikk | Stavanger | 1931-60 | ca 2500 | (Nils Bjørnevik Motorverksted) | ||
Alpha | A. Gulowsen A/S Motorfabrikk | Oslo | 1906-33 | ||||
A.M.L. | A.M. Liaaens Skipsværft og Mek. Verksted | Ålesund | 1938- | ||||
Arctandria | A/S Bodø Skibsverft og Motorfabrik | Bodø | 1907- | Bodø skipsverft og motorfabrikk | Bygget Lysekil på lisens | ||
Arve | Ludolf Olsen mek. verksted | Bodø | 1952-56 | 22 | |||
Arrow | Norsk Motorfabrik | Fredrikstad / Oslo | 1908 - 1919 | Se Stabil | |||
Askøy | Askøy slip og motorverksted | Bergen | |||||
Atlanta | A/S Atlanta Motorfabrikk | Oslo | 1910-23 | ca 3000 | |||
Arna | ? | 1946- | |||||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
B 21 | B.K. | Brødrene Klemsdal A/S | Fredrikstad | 1947-64 | Seiersten Mek. Verksted | ||
B.M.V | Bergens Mekaniske Verksteder A/S | Bergen | 1942- | ||||
B.S. | Bentsen & Sjøholt | Tennfjord | |||||
B.Ø. | Øveråsen Motorfabrik & Mek. verksted | Gjøvik | 1908-58 | Øveråsen motorfabrikk | |||
Bamse | Den Norske Sagbladfabrikk | Lillestrøm | 1949-58 | 100 | Norskprodusert motorsag | ||
Bang | Jens Bangs mekaniske verksted | Molde | 1922-24 | ca 10 | |||
Bergen Diesel | Bergens Mekaniske Verksteder A/S | Bergen | 1943- | Sammen med Rolls Royce Marine / MTU | |||
Bjørn | Stokmarknes mek. verksted A/S | Stokmarknes | 1918-33 | ||||
Bjørn | Ingvald Fergestad mekaniske verksted | Orkdal | 1917- | ||||
Bjørnen | Mandal slip, motor og mek. verksted | Mandal | 1930-74 | 115 | |||
Bjørnsund | Bjørnsund slip og mek. verksted | Nordre Bjørnsund | 1907- | "Kamp og Strid" J. Tande | |||
Bjørnevik | Nils Bjørnevik motorverksted | Stavanger | 1916-24 | ||||
Blokken | Blokken Skibsverft & Mek. verksted | Blokken | Blokken skipsverft | ||||
Blaalid | Blaalid Mekaniske Verksted | Vågsøy | 1931 | "noen få" | |||
Bramek | Arvid Brambani / Trygve Gilhoff | Bygdø | 1953-55 | ca 100 | Modellmotorer | ||
Brunvoll | Brødrene Brunvoll Motorfabrikk | Molde (1918-) | 1912-65 | 1141 | |||
Brødreskift | Petter Jensen Brødreskift | Statsbygd / Rørvik | 1915 - 1928 | 3 | |||
Bråthen | E. Braathens Motorverksted | Tromsø | 1917- | Einar Braathen | |||
Buøy | Jens Torgersen mekaniske verksted | Stavanger | |||||
Bønes | Bønes Verft og Motorverksted | Stokmarknes | 1912-19 | Overtatt av Stokmarknes mek verksted | |||
Stokmarknes mekaniske verksted A/S | 1919-43 | over 500 | |||||
Børr / Bør | Andersens mek. verksted A/S | Tromsø | 1922-38? | Annonsert som både Bør og Børr | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
C2 | Comet | Den Norske Sagbladfabrikk | Lillestrøm | 1949-58 | Ca. 100 i Norge | Hurtigløpende "semi-diesel" | |
Concord | Folkvord & Jensen | Stavanger | |||||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
D 12 | DA | David-Andersen Motor | Oslo | 1948-66 | ca 23000 | Motorene ble eksportert til hele verden. | |
Dahl | Ferdinand Dahl Motorfabrikk | Molde | 1910-28 | ||||
Dahl | Eldøens motorverksted | Stord | |||||
Dahlberg | Kristoffer Dahlberg | Hemnesberget | |||||
Dahm | C. Dahm | Bergen | Trygg? | ||||
Dan | Isidor Nielsen mekaniske verksted | Trondheim | 1902- | ||||
Danette | |||||||
Delvin | Sigv. Halaas motorverksted | Kristiansund | 1921 - | 21 | |||
Djerv | Horten motorverksted | Horten | |||||
Drabant | David-Andersen Motor | 1950-64 | |||||
Drott | J. Ingv. Sivertsen | Oslo | 1915 - ?? | ca 20 | |||
Drønnen | Brødrene Drønnen | Ålesund | 8 | ||||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
E12 | E.C.S | Edv. Christensens Sønner | Brevik | -1958 | |||
EB | Ed. Bråthens motorverksted | Tennfjord | |||||
Eide | Hamnvik mek. verksted | Hamnvik | |||||
Eldøy | Brødrene Helle og Alfred Dahls motorverksted | Eldøy | 1912- | ca 100 | |||
Elefant | A/S Tenfjords slip og maskinverksted | Tennfjord | 1917- | ||||
Elefant | A/S Hakon Haagensens Motorfabrik | Bodø | |||||
Motorfabrikken Elefant A/S | Trondhjem | 1912-16 | |||||
Enger | L. A. Engers Gasmotorfabrik | Oslo | 1892 - 96 | En av de tidligste motorprodusentene i Norge | |||
Ergo | Motorfabrikken Ergo | Sandefjord | 1926- | ||||
Eureka | Eureka Mekaniske verksted | Oslo | |||||
Eva | A/S H. P. Andresen & Co mek. verksted | Oslo | 1904- | ||||
Eva | Ole Wejset | Bergen | 1902-03 | Startet Den norske Motorfabrik i 1903 | |||
Excellent-Motor | A/S Excellent-Motor | Oslo | 1914- | ||||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
F 31 | Favorit | Engstrups motorfabrikk | Molde | 1911- | |||
Fagerland | Sævelandsvik slip og mek. verksted | Sævelandsvik | |||||
Fart | Hjalmar Henriksen mek. verksted | Bodø | 20 | ||||
Fiks | H. Halvorsen mek. verksted | Stavanger | |||||
Finnøy | A/S Nils Finnøy Motorfabrikk | Finnøy i Romsdal | 1903-76 | 688 | |||
Finnsnes | Finnsnes verft og mek verksted | Finnsnes | -1920 | ||||
Fix | Herman Hansen | Kristiansand | |||||
Fix | Motorfabrikken ‘Fix’, K. Kaspersen | Harstad | Kaspersens motorverksted | ||||
Fix | Vallø Mek. Verksted | Vallø | 1911- | ||||
Fix | Risør Motor- & Mek. Verksted | Risør | 1909-13 | ca 12-15 | |||
Fjørtoft | Martinus Elef Knutsen Fjørtoft | Fjørtoft | 1908-13 | ||||
F.M. | Fredrikstad Motorfabrik A/S | Fredrikstad | 1923-96 | ca 22300 | |||
Fredrikstad Motorverksted A/S | Fredrikstad | 1910-23 | http://fm-motor.no | ||||
FMV | Fredrikstad Mekaniske Verksted | Fredrikstad | Lisens på Sulzer, Götaverken, | ||||
FOMOFA | A/S De Forenede Motorfabrikker | Bergen | 1912 - 1957 | ca 3900 | Overtatt av BMV | ||
Fosna | Olav Husby Motorfabrik | Kristiansund | 1917 - | Olav Husby motor og mek verksted, Eriksen & Husby | |||
Fram | Cathrinehavns verft og motorfabrik A/S | Bergen | 1917- | ||||
Fram | Jakob Malo | Kristiansund | 1917-46 | ||||
Fram | Motorfabrikken ‘Gideon’, Rud, Kramper og Jørgensen | Molde | |||||
Framnes | Framnes Mekaniske Værksted | Sandefjord | Fritidssyssel for ansatte ved verftet | ||||
Fregea | Fredrikstad Gearfabrik | Fredrikstad | 1919- | ||||
Frem | Ideal mek. verksted | Fredrikstad | 1913- | ca 180 | |||
"Frenning" | Lars Frenning | Stange Stasjon | 1905 - | ||||
Frigg | E. Lohnes mek verksted | Bergen | |||||
Frisvold | Romsdalsfjorden mekaniske verksted | Frisvold | 1904-05 | ||||
Furseth | Furseth Slip og Mek. Verksted | Kristiansund | |||||
Funtus | Haller Kopsland & Co | Oslo | |||||
Futt | S. K Thoresen | Oslo | Hansteens gate 7 | ||||
Fylling | Hans E. Fylling | Skodje | |||||
Færd | Færd Motorverksted | Gressvik | 1923-1970 | 684 | Opprettet som Brødr. Johansens Motorverksted i 1917 | ||
Fønix | Edv. Bjørnerud | Moelv | Horisontal, stasjonær bensinmotor | ||||
Fønix | Maskin og motorfabrikk Engstrups mekaniske verksted | Molde | 1911- | Engstrups motorfabrikk | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
G 9 | Gamma | Nabbetorp Mekaniske Verksted | Fredrikstad | 1909- | |||
Ganger Rolf | Sannes motor og maskinfabrik | Ålesund | 1912-15 | Sanne Motor og Maskinfabrik | |||
Gideon | Motorfabrikken ‘Gideon’, Rud, Kramper og Jørgensen | Molde | 1907-39 | AS Heureka | |||
AS Heureka | Molde | 1939-49 | Overtatt av Heimdalmotor | ||||
Glimt | Karl G. Pedersen | Stavanger | 1917-61 | ||||
Glimt | Glimt Motorfabrikk | Kristiansund | -1950 | O. Kringstad motorverksted | |||
Grei | A. Gulowsen A/S Motorfabrikk | Oslo | 1906-33 | ||||
Gulowsen Grei Engine Co. | Seattle | 1918- | |||||
Grimsmo | I. A. Grimsmo Jr Mek Verksted | Kristiansund | |||||
Grov | Grovfjord mek verksted | Grovfjord | |||||
Gunja-Nils | Nils Farstad | Lepsøy | 1957 | 1 | Kun prototyp. Aldri operativ. | ||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
H 21 | Hagavik | H. Haldorsens motorverksted | Bergen | ||||
Hansen | H. P. Hansen | Molde | 1927- | ||||
Hasle | I. A. Hasle | Sandefjord | 1909-11? | ||||
Heimdal | A/S Heimdal motorfabrik | Molde | 1916-28 | ca 1000 | |||
Heimdalmotor | Molde | 1929-70 | 967 | ||||
Hagavik | H. Haldorsens motorverksted | Bergen | |||||
Hasle | I. A. Hasle | Sandefjord | 1909-11? | ||||
Hein | A/S De Forenede Motorfabrikker | Bergen | 1912- | A/S Vestlandske Motorfabrik | På lisens | ||
A/S Lofoten Motorfabrik | Svolvær | 1912-18 | På lisens fra Hein | ||||
Heimdal | A/S Heimdal motorfabrik | Molde | 1916-28 | ca 1000 | |||
Heimdalmotor | Molde | 1929-70 | 967 | ||||
Helseth | A/S Helseths Motor & Maskinfabrik | Molde | 1906-37 | Helset Motorfabrikk | Usikre årstall for aktive år | ||
Heramb | Otto Heramb mek Verksted og Jernstøperi | Elverum | 1915- | ||||
Heros | Maskin og motorfabrikk Engstrups mekaniske verksted | Molde | 1911- | ||||
Hjelset | Tangens mek verksted & slip | Ålesund | 1906- | ||||
Hjelset Motorfabrikk | Ålesund | -1983 | |||||
Holmens | Holmens Verft | Risør | 1954 | 4 | |||
Hortens | Horten Verft | Horten | 1940-tallet | Verven-motor | Lik "Framnes" | ||
Horten Doxford | 1954 - 1962 | 9 (sikker) | Lisens på Doxford | ||||
Horten Sulzer | 192x
1968 - 1982 |
ca 100 | Lisens på Sulzer | ||||
Horten Gøtaverken | 1959 - 1962 | 4 | Lisens på Gøtaverken | ||||
Husavik | Aksel Haukanes | Austevoll | ca. 1915 | Etterligning av 2hk Wichmann | |||
Høisæter | Brødrene Høisæter | Sævareid | ca. 1920 | 2-3hk glødehodemotor, liten produksjon | |||
Høivold | P. Høivold motorverksted | Kristiansand | |||||
Haahjem | Knut Haahjems smie og motorverksted | Vigra | 1915- | Knut Håhjem | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
I 4 | Ideal | Levahn Motor & Co A/S | Oslo | 1906- | |||
Indyr | Harald Christensen | Inndyr, Nordland | 1920- | ||||
Irgens | Paul Irgens | Oslo | 1890-tallet | under 10 | En av de første forbrenningmotorprodusentene. | ||
Ise | A/S Haga, Hoell & Co | Ise, Sarpsborg | 1909- | Stasjonærmotor | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
J 5 | Jacobsen | O. Jacobsens Maskinverksted A/S | Oslo | 1880-tallet | Stasjonære gassmotorer, en av de første motorprodusentene. | ||
Jan | Motorfabriken Jan Aksjeselskap | Fredrikstad | 1919-20 | Konkursboet solgt til Sarpsborg Mek Verksted | |||
Jarl | Buøens slip, motor og dykkerforretning | Stavanger | |||||
Buøy Slip & Motor | |||||||
Jensen | Brødrene Jensen | Bergen | |||||
Jobu | Jobu Mekaniske Verksted AS | Drøbak / Sarpsborg | 1947-83 | ca 80000 | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
K 18 | Kampen | A/S Kampens mek. verksted | Oslo | 1905- | |||
Karm | A/S Karmøens mekaniske verksted | Eide i Kopervik | 1915- | Motorfabriken Karm A/S | |||
Motorfabriken Karm A/S | 1923 - | Dannet grunnlaget for Bauer smøreapparat | |||||
Kjap | Sølyst slip og motorverksted | Stavanger | |||||
Kjapp | Kjapp Motorfabrikk | Bergen | 1946-60 | 3000 | |||
Kjapp | Selven Slip og mek verksted | Selva | |||||
Klaverdalen | Oscar Andersen | Torp | 1940-tallet | ||||
Klemestad | Klemestad Motorfabrikk | Buskerud | |||||
Klauset | Klauset motorverksted | Rakvåg i Møre | 1919-49 | ||||
KM | Kåre Mogenstad | Hønefoss | 1 | Selvbygget motor | |||
Knurr | Carl Hantsch mek verksted og fabrikk | Oslo | |||||
Konkurrent | Bolsønes skibsbyggeri & mek. verksted | Molde | 1915- | Thv Gundersens Motorfabrik | |||
Kraft | Edv. Christensens Sønner | Brevik | |||||
Kvik | Fredriksvern Motorverksted A/S | Stavern | 1916-64 | Nyegaard & Olsen | |||
Kvikk | |||||||
Kvik | Næsset mek verksted | Florø | |||||
Kvik | Paul Tjensvolds mek verksted | Bergen | |||||
Kvænavik | Fosen | ||||||
Kværner | Kværner Brug | Oslo | 1890-tallet | 5? | Gassmotorer, samt en av Irgens motorer | ||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
L 5 | Lettvint | Bergen Fagskole | Bergen | ||||
Levahn | Levahn Motor & Co A/S | Oslo | 1906- | ||||
Liaaen | A.M. Liaaens Skipsværft og Mek. Verksted | Ålesund | 1936-50 | ||||
Lille Grei | A. Gulowsen A/S Motorfabrikk | Oslo | 1906-33 | ||||
Lyn | Møllerveien mek. verksted | Haugesund | 1940-tallet | Samme fabrikk som "Activ" | |||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
M 12 | Madsen | Bård Madsen | Molde | 1890-tallet | 1 | ||
Magnet | A/S Maritim | Bestum, Oslo | 1906- | ||||
Marna | Mandals Motorfabrik | Mandal | 1918- | ||||
Samuelsen Mekaniske Industri | Arendal | 1950 - 1952 | C. Samuelsen mek. Verksted og Motorreparation | Lisensproduksjon | |||
Mesna | Mesna Brug A/S | Lillehammer | 1909-14 | Landbrugs- & Motorfabrikken Mesna Brug A/S | |||
Midnatsol | Andersens mek. verksted A/S | Tromsø | 1921- | ||||
Mjølner | A/S Mjølner Motorfabrikk | Bergen | 1940/50 tallet | ||||
Moelven | Moelven Cellulosefabrikk | Ringsaker | 1920- | ||||
Mongstad | Mongstad mek verksted | Mongstad | |||||
Moss Diesel | Moss Værft og Dokk | Moss | 1939 - 1963 | ||||
Møre | Peder E. Fiskerstrand | Mauseidvåg | |||||
Møringen | Heggems motorfabrik | Kristiansund | 1906 - 1940 | ||||
M.V.D | Moss Værft og Dokk | Moss | 1939 - 1963 | Moss Diesel | Ingen stor produksjon | ||
Motor | Produsent | Sted | Aktive år | Antall
motorer |
Andre navn | Notater | |
N 25 | N.D.M (Norsk Dieselmotor) | Sandbrogadens mek værksted | Bergen | ||||
Nabbetorp | Nabbetorp Mekaniske Verksted | Fredrikstad | 1910- | ||||
Neptun | A/S Atlanta Motorfabrikk | Oslo | 1910-23 | ||||
Neptun | H. Thanstrøm | Halden | 1934- | ||||
Nesset | L. Nesset mek verksted | Ålesund | 1918-23 | Startet Real Motorfabrikk | |||
Nesting | O. Nesting | Oslo | 193x | Lakkegata 2 | |||
Nidaros | Baltic-Eriksen AS | Trondheim | A/S Eriksens mekaniske verksted | ||||
Nogva | Brødrene Nogva | Longva | 1913-66 | ca 700 | |||
Nordlendingen | Sortlands Aktieverft | Blokken | |||||
Nordlys | J. Holdhus motorverksted | Eikelandsosen | 1913- | ||||
Nordlys Motorverksted | |||||||
Nordlys | Nic. Johansen Mek Verksted | Molde | 1921- | ca 10 | |||
Norge | Sveggum & Hansen | Rørvik | |||||
Thv. Severeide Mek Verksted | |||||||
Norma | Norsk Motor A/S | Bergen | 1911- | ||||
Nor | A/S H. P. Andresen & Co mek. verksted | Oslo | 2 takt fra 1907 | ||||
Norrøna | 1904- | Se Eva | |||||
Norsk Maskinindustri AS | Oslo | 1917-27 | Lisens på Sulzer | ||||
Norsk Fairbank | H. Hansen Cykle- og Motorfabrik | Kristiansand | Lisens på Fairbank fra USA | ||||
Norsk Vestkysten | Søndenfjeldske motor- & mek. verksted | Kristiansand | 1914- | ||||
A/S Høivolds Motor- & Mek. Verksted | Kristiansand | 1910-tallet |