Nobel Diesel: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(5 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]
Svenska A.B. Nobel Diesel[[Fil:Svensk_flagg.png|rammeløs|48x48px|høyre]]


== Gamma ==
== Gamma ==
[[Fil:1923 Gamma M1B.png|alt=(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg|miniatyr|(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg]]
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+1-syl Gamma marine engine
|+1-syl Gamma marine engine
Linje 22: Linje 23:
|
|
|
|
|
|280
|400
|400
|-
|-
Linje 30: Linje 31:
|
|
|
|
|
|275
|576
|576
|-
|-
Linje 38: Linje 39:
|
|
|
|
|
|260
|952
|952
|-
|-
Linje 46: Linje 47:
|
|
|
|
|
|240
|1298
|1298
|-
|-
Linje 54: Linje 55:
|
|
|
|
|
|240
|1497
|1497
|-
|-
Linje 62: Linje 63:
|
|
|
|
|
|235
|1814
|1814
|-
|-
Linje 70: Linje 71:
|
|
|
|
|
|235
|2540
|2540
|-
|-
Linje 78: Linje 79:
|
|
|
|
|
|230
|2722
|2722
|}
|}
[[Fil:1923 Gamma M1B.png|alt=(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg|miniatyr|(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg]]
 
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+2-cyl Gamma marine engine
|+2-cyl Gamma marine engine
Linje 102: Linje 103:
|
|
|
|
|
|275
|849
|849
|-
|-
Linje 110: Linje 111:
|
|
|
|
|
|260
|
|1400
|-
|-
|M 2 H
|M 2 H
Linje 118: Linje 119:
|
|
|
|
|
|240
|
|2200
|-
|-
|M 2 I
|M 2 I
Linje 126: Linje 127:
|
|
|
|
|
|240
|
|2600
|-
|-
|M 2 K
|M 2 K
Linje 134: Linje 135:
|
|
|
|
|
|235
|
|3460
|-
|-
|M 2 M
|M 2 M
Linje 142: Linje 143:
|
|
|
|
|
|230
|
|4200
|-
|-
|M 2 O
|M 2 O
Linje 150: Linje 151:
|
|
|
|
|
|220
|
|5700
|-
|-
|M 2 P
|M 2 P
Linje 158: Linje 159:
|
|
|
|
|
|220
|
|7100
|}
|}
===== Stasjonærmotorer =====
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor
|+1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor
Linje 173: Linje 176:
!Forbruk
!Forbruk
g/hk/h
g/hk/h
!Vekt
!Vekt Kg
Kg
Std. svinghjul
!Vekt  Kg
Tungt svinghjul
!Kodenavn
lett
!Kodenavn
tung
|-
|-
|V 1 B
|V 1 B
Linje 181: Linje 190:
|
|
|
|
|
|0,281
|
|363
|399
|Balkan
|Elbalkan
|-
|-
|V 1 D
|V 1 D
Linje 189: Linje 201:
|
|
|
|
|
|0,276
|
|540
|608
|Dalom
|Eldalom
|-
|-
|V 1 F
|V 1 F
Linje 197: Linje 212:
|
|
|
|
|
|0,260
|
|750
|889
|Fenos
|Elfenos
|-
|-
|V 1 H
|V 1 H
Linje 205: Linje 223:
|
|
|
|
|
|0,240
|
|1220
|1361
|Hata
|Elhata
|-
|-
|V 1 I
|V 1 I
Linje 213: Linje 234:
|
|
|
|
|
|0,240
|
|1406
|1588
|Indus
|Elindus
|-
|-
|V 1 K
|V 1 K
Linje 221: Linje 245:
|
|
|
|
|
|0,235
|
|1724
|1996
|Kola
|Elkola
|-
|-
|V 1 M
|V 1 M
Linje 229: Linje 256:
|
|
|
|
|
|0,235
|
|2427
|2722
|Mater
|Elmater
|-
|-
|V 1 O
|V 1 O
Linje 237: Linje 267:
|
|
|
|
|
|0,231
|
|2858
|3402
|Omen
|Elomen
|-
|-
|V 1 P
|V 1 P
Linje 245: Linje 278:
|
|
|
|
|
|0,231
|
|4000
|4536
|Paris
|Elparis
|-
|-
|V 1 S
|V 1 S
Linje 253: Linje 289:
|
|
|
|
|
|0,226
|
|6400
|7394
|Solar
|Elsolar
|}
|}


Linje 272: Linje 311:
!Vekt
!Vekt
Kg
Kg
!Kodenavn
|-
|-
|V 2 F
|V 2 F
Linje 278: Linje 318:
|
|
|
|
|
|0,260
|
|1406
|Dufenos
|-
|-
|V 2 H
|V 2 H
Linje 286: Linje 327:
|
|
|
|
|
|0,240
|
|2200
|Duhata
|-
|-
|V 2 I
|V 2 I
Linje 294: Linje 336:
|
|
|
|
|
|0,240
|
|2517
|Duindus
|-
|-
|V 2 K
|V 2 K
Linje 302: Linje 345:
|
|
|
|
|
|0,235
|
|3266
|Dukola
|-
|-
|V 2 M
|V 2 M
Linje 310: Linje 354:
|
|
|
|
|
|0,235
|
|4014
|Dumater
|-
|-
|V 2 O
|V 2 O
Linje 318: Linje 363:
|
|
|
|
|
|0,231
|
|5534
|Duomen
|-
|-
|V 2 P
|V 2 P
Linje 326: Linje 372:
|
|
|
|
|
|0,231
|
|7212
|Duparis
|-
|-
|V 2 S
|V 2 S
Linje 334: Linje 381:
|
|
|
|
|
|0,226
|
|9980
|Dusolar
|}
 
== Burgerhout Nobel Diesel Motoren ==
{| class="wikitable"
|+Burgerhout Nobel Diesel Motoren
!Motor
!Ytelse
!O/Min
!Boring
!Slag
|-
|4 D 674
|2000
|100
|675
|1200
|}
|}
== Lisenstagere ==
Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England
Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland
Niigata Iron Works, Tokyo, Japan.


== Referanser ==
== Referanser ==

Nåværende revisjon fra 4. mai 2023 kl. 16:12

Svenska A.B. Nobel Diesel

Svensk flagg.png

Gamma

(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg
(1923) Gamma M 1 B med propellanlegg
1-syl Gamma marine engine
Motor Effekt

(BHP)

o/min Boring

mm

Slag

mm

Forbruk

g/hk/h

Vekt

Kg

M 1 B 7 600 280 400
M 1 D 10 550 275 576
M 1 F 13 500 260 952
M 1 H 20 400 240 1298
M 1 I 24 400 240 1497
M 1 K 28 375 235 1814
M 1 M 37 340 235 2540
M 1 O 40 320 230 2722
2-cyl Gamma marine engine
Motor Effekt

(BHP)

o/min Boring

mm

Slag

mm

Forbruk

g/hk/h

Vekt

Kg

M 2 D 20 550 275 849
M 2 F 26 500 260 1400
M 2 H 40 400 240 2200
M 2 I 48 400 240 2600
M 2 K 56 375 235 3460
M 2 M 74 340 230 4200
M 2 O 80 320 220 5700
M 2 P 100 280 220 7100
Stasjonærmotorer
1-syl Gamma vertikal stasjonærmotor
Motor Effekt

(BHP)

o/min Boring

mm

Slag

mm

Forbruk

g/hk/h

Vekt Kg

Std. svinghjul

Vekt Kg

Tungt svinghjul

Kodenavn

lett

Kodenavn

tung

V 1 B 7 600 0,281 363 399 Balkan Elbalkan
V 1 D 10 550 0,276 540 608 Dalom Eldalom
V 1 F 13 500 0,260 750 889 Fenos Elfenos
V 1 H 20 400 0,240 1220 1361 Hata Elhata
V 1 I 24 400 0,240 1406 1588 Indus Elindus
V 1 K 28 375 0,235 1724 1996 Kola Elkola
V 1 M 37 340 0,235 2427 2722 Mater Elmater
V 1 O 40 320 0,231 2858 3402 Omen Elomen
V 1 P 50 280 0,231 4000 4536 Paris Elparis
V 1 S 65 250 0,226 6400 7394 Solar Elsolar


2-syl Gamma vertikal stasjonærmotor
Motor Effekt

(BHP)

o/min Boring

mm

Slag

mm

Forbruk

g/hk/h

Vekt

Kg

Kodenavn
V 2 F 26 500 0,260 1406 Dufenos
V 2 H 40 400 0,240 2200 Duhata
V 2 I 48 400 0,240 2517 Duindus
V 2 K 56 375 0,235 3266 Dukola
V 2 M 74 340 0,235 4014 Dumater
V 2 O 80 320 0,231 5534 Duomen
V 2 P 100 280 0,231 7212 Duparis
V 2 S 130 250 0,226 9980 Dusolar

Burgerhout Nobel Diesel Motoren

Burgerhout Nobel Diesel Motoren
Motor Ytelse O/Min Boring Slag
4 D 674 2000 100 675 1200

Lisenstagere

Mirrles, Bickerton & Day, Stockport, England

Burgerhout Engineering & Shipbuilding Co, Rotterdam, Nederland

Niigata Iron Works, Tokyo, Japan.

Referanser


Tilbake til oversikt over Svenske motorfabrikanter