Nabbetorp

Fra MotorWiki
Revisjon per 21. jul. 2022 kl. 11:53 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag) (Oppdatert opplysninger)
Hopp til navigering Hopp til søk
Norge Flagg.jpg
Reklame for Nabbetorp fra 1909
Sterk-semidiesel 1914
Motoren Sterk
1918 Nabbetorp oppføring i adressebok
Gammel Nabbetorp reklame
Reklame for Nabbetorps motorer 1923
1932 Nabbetorp
Dampdynamo fra Nabbetorp 1936
Nabbetorps logo
Nabbetorps logo

Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.

Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.

Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.

I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.

Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.

I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.


Nabbetorp-motor

Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".

Sterk-motoren.

Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.

Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).

Trim-bensinmotor

Reklame for Sterk (1931)
Reklame for Sterk (1931)

Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.

Gamma-motor

Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.

Nabbetorp-dampmaskin

Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.

Referanser / Kilder

Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56