Nabbetorp: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Oppdatert opplysninger)
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:Nabbetorp Logo.png|alt=Nabbetorps logo|miniatyr|Nabbetorps logo]]
[[Fil:Nabbetorp_03061909.jpg|thumb|Reklame for Nabbetorp fra 1909]]
[[Fil:Nabbetorp_03061909.jpg|thumb|Reklame for Nabbetorp fra 1909]]
[[Fil:1914 Motoren Sterk.jpg|miniatyr|Sterk-semidiesel 1914]]
[[Fil:1914 Motoren Sterk.jpg|miniatyr|Sterk-semidiesel 1914]]
Linje 9: Linje 10:
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]
[[Fil:1932 Nabbetorp.jpg|miniatyr|1932 Nabbetorp]]
[[Fil:1936 Dampdynamo fra Nabbetorp.png|miniatyr|Dampdynamo fra Nabbetorp 1936]]
[[Fil:1936 Dampdynamo fra Nabbetorp.png|miniatyr|Dampdynamo fra Nabbetorp 1936]]
[[Fil:Nabbetorp Logo.png|alt=Nabbetorps logo|miniatyr|Nabbetorps logo]]
[[Fil:1931 Nabbetorp Sterk.png|alt=Reklame for Sterk (1931)|miniatyr|Reklame for Sterk (1931)]]
 
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
 
'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.  
'''Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi''' startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.  


Linje 33: Linje 37:


== Trim-bensinmotor ==
== Trim-bensinmotor ==
[[Fil:1931 Nabbetorp Sterk.png|alt=Reklame for Sterk (1931)|miniatyr|Reklame for Sterk (1931)]]
 
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.
Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.


Linje 44: Linje 48:
== Referanser / Kilder ==
== Referanser / Kilder ==
''Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.''
''Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.''
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
 
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Fredrikstad]]
[[Kategori:Fredrikstad]]

Nåværende revisjon fra 21. jul. 2022 kl. 17:55

Norge Flagg.jpg
Nabbetorps logo
Nabbetorps logo
Reklame for Nabbetorp fra 1909
Sterk-semidiesel 1914
Motoren Sterk
1918 Nabbetorp oppføring i adressebok
Gammel Nabbetorp reklame
Reklame for Nabbetorps motorer 1923
1932 Nabbetorp
Dampdynamo fra Nabbetorp 1936
Reklame for Sterk (1931)
Reklame for Sterk (1931)

Nabbetorp Mekaniske Værksted & Støperi startet med motorproduksjon i 1909. Produksjon av glødehodemotorer ble startet i 1912.

Verkstedet ble grunnlagt i 1896 av E. Hermansen, men gikk konkurs i 1900. De første årene drev de med mindre maskiner til teglverksindustrien, samt leverte støpegods. Det ble solgt på konkursauksjon i 1901 til Chr. Støren og Axel Iversen.

Ingeniør Trygve Negaard ble opptatt som kompanjong og ansatt som disponent i 1908, og bedriften gikk over til å bli et aksjeselskap i 1911. Etter 1. verdenskrig var han eneaksjonær.

I 1925 ble kassereren ansatt i Nabbetorp arrestert for underslag av 11000 kroner av arbeidernes skattetrekkspenger. Kommunen hadde lenge vært oppmerksom på sommel i innbetalingen av skattetrekket, og Herredsstyret hadde diskutert saken. Men det tok noen år før kassereren ble avslørt.

Under Østfoldustillingen i 1930 fikk verkstedet Sølvmedalje for en 2 sylindret motor.

I 1943 var det brann på maskinverkstedet og smien, noe som førte til total ødeleggelse av alt av maskiner og utstyr der. Støperiet og kontorbygget, samt den nye verkstedavdelingen overlevde brannen.


Nabbetorp-motor

Motorproduksjonen startet med "Nabbetorp".

Sterk-motoren.

Etter konkursen i Guldbergsiden Mek, ble modeller og rettigheter til Stærk ble kjøpt på konkursauksjon i 1911.

Under navnet "Sterk" produserte fabrikken både bensin- og semidieselmotorer. Som 2-takt glødehodemotor produserte de 4- og 5 HK-modeller. Som bensin var det en motor ganske lik motorer fra E.C.S i Brevik (kraft).

Trim-bensinmotor

Dette var en liten 4-taktsmotor på ca. 4-5HK. Motoren hadde helstøpt sylinder med ventiler på styrbord side. FM skal visstnok ha kopiert denne motorens utforming når de startet produksjonen av sin FM Type D.

Gamma-motor

Dette var en annen motor produsert ved Nabbetorp rundt 1912. Dette var en 4-takt bensinmotor på 4-5 HK med atmosfærisk innsugsventil.

Nabbetorp-dampmaskin

Verkstedet produserte på 30-tallet dampdynamoer til bruk ombord i båter.

Referanser / Kilder

Lokalhistorisk turhåndbok for Glommastien.

Første bidrag 25. apr. 2015 kl. 15:56