Motorfabrikken Gideon: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 189…)
 
mIngen redigeringsforklaring
 
(7 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon". Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]]Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.
[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]]
[[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:gideon_003.jpg|thumb]]
[[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]]
[[Fil:1932 Fram Gideon.png|miniatyr|Fram-reklame anno 1932.]]
 
'''Rud. Kramper & Jørgensen''' ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon", så en etablering av produksjon i Norge var nærmest nødvendig, da fabrikken i Danmark knapt klarte å produsere til det innenlandske markedet.
 
 
Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga senere navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden, der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
 
Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.


== Gideon-motoren ==
== Gideon-motoren ==
Linje 10: Linje 21:
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.  
For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.  


== Andre opplysninger ==
Gideon var også den direkte årsaken til at '''Rauma Støperi A/S''' anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods.
 
== Fram-motoren ==
Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932.
 
== Andre opplysninger / Personer ==
* Sofus Jørgensen (1869 - 1946) Født på Jylland, stiftet motorfabrikken.
* Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
* Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
* Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
* Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
* Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910)
* Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren [[Sterkodder mekaniske verksted|Stærkodder]] / Stærkoder høsten 1910)
* Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.  
* Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.  
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]]
== Referanser ==
[[Fil:gideon_003.jpg|thumb]]
[[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]]


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Molde]]
[[Kategori:Molde]]
''Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21‎''

Nåværende revisjon fra 12. nov. 2022 kl. 10:17

Norge Flagg.jpg
Gideon 1914.jpg
Gideon 1920.jpg
Gideon 003.jpg
Gideon Juno - Ålesund
Fram-reklame anno 1932.

Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon", så en etablering av produksjon i Norge var nærmest nødvendig, da fabrikken i Danmark knapt klarte å produsere til det innenlandske markedet.


Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga senere navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden, der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.

Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.

Gideon-motoren

Motorene produsert ved Rud. Kramper & Jørgensen var 2- og 4-taktsmotorer, både glødehode- og bensinmotorer. De leverte både båt- og stasjonærmotorer.

I perioden fra 1907 til rundt 1. verdenskrig var de fleste motorene fra Gideon levert som 4-taksenheter. Disse ble levert fra 1 til 4 sylindre. På 1 sylinder ble de konstruert fra 4 til 22 HK. Vi har enda ingen god oversikt over data på disse modellene, men Type KN var en 1-sylindret motor på 13 HK.

For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.

Gideon var også den direkte årsaken til at Rauma Støperi A/S anla en avdeling i Molde for å betjene motorfabrikkens behov for støpegods.

Fram-motoren

Foruten Gideon-motoren ble det også produsert en motor kalt Fram. Dette var en glødehodemotor på 7 HK, sannsynligvis en 2-takter. Ifølge reklamer ble den levert med vribar spiss, vribar propell og friksjonskobling. Denne modellen ble produsert for småbåtmarkedet og kostet 1050 Kr. i 1932.

Andre opplysninger / Personer

  • Sofus Jørgensen (1869 - 1946) Født på Jylland, stiftet motorfabrikken.
  • Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
  • Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
  • Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren Stærkodder / Stærkoder høsten 1910)
  • Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.

Referanser

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21‎