Motorfabrikken Gideon: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 189…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]
[[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:gideon_003.jpg|thumb]]
[[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]]
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon". Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.
Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon". Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.


[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]]Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.
]Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.


== Gideon-motoren ==
== Gideon-motoren ==
Linje 17: Linje 25:
   
   
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Fil:gideon_1920.jpg|thumb]]
[[Fil:gideon_003.jpg|thumb]]
[[fil:Gideon_Juno.png|miniatyr|Gideon Juno - Ålesund]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]
[[Kategori:Molde]]
[[Kategori:Molde]]
''Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21‎''

Revisjonen fra 9. mar. 2018 kl. 20:23

Norge Flagg.jpg

[[Fil:gideon_1914.jpg|thumb]

Gideon 1920.jpg
Gideon 003.jpg
Gideon Juno - Ålesund


Rud. Kramper & Jørgensen ble etablert som motorfabrikk i Molde i 1907. Fabrikken produserte motorer på lisens fra den danske bilfabrikanten Rud. Kramper & Jørgensen, grunnlagt i 1891 i Horsens. Den originale fabrikken hadde fått bra innpass på det norske motormarkedet med sin "Gideon". Sofus Jørgensen (1869–1956) flyttet med familie til Molde i 1907 og ga navn til Sofus Jørgensens gate. Fabrikken lå på Røysan ved Julsundvegen, helt nede ved fjorden der det var lett å få skipet ut de tunge firetakts glødehode-motorene på 4-5 HK, som blant annet gikk til fiskerflåten. Like ved etablerte man i 1909 filial av Rauma Støperi som lagde motorgods til Gideon.

]Gideon ble i 1939 kjøpt av Ing. Olav Eidhammer og byttet navn på bedriften til A.S Heureka. Bedriften ble solgt til Heimdal motorfabrikk for 175 000 Kr i 1949 og senere flyttet de alt utstyret mens den gamle fabrikkbygningen ble solgt videre til Molde Havnevesen.

Gideon-motoren

Motorene produsert ved Rud. Kramper & Jørgensen var 2- og 4-taktsmotorer, både glødehode- og bensinmotorer. De leverte både båt- og stasjonærmotorer.

I perioden fra 1907 til rundt 1. verdenskrig var de fleste motorene fra Gideon levert som 4-taksenheter. Disse ble levert fra 1 til 4 sylindre. På 1 sylinder ble de konstruert fra 4 til 22 HK. Vi har enda ingen god oversikt over data på disse modellene, men Type KN var en 1-sylindret motor på 13 HK.

For å følge med på utviklingen gikk Gideon vekk fra 4-taktsmotoren rundt 1915. Som 2-takt glødehodemotor ble de levert fra 1 til 4 sylindre, fra 4 til 250 HK. Den minste av disse motorene, 4-hesteren, hadde helstøpt sylinder, fra senter av veivaksel opp til flensen til glødehodet.

Andre opplysninger

  • Sivilingeniør Sigfus Siam, Stavanger, Født 1916, Ansatt fra 06/1943 til 12/1945
  • Jerndreier Ragnar Christensen, Molde, Født 1888, Ansatt til 1936
  • Motorkonstruktør Ole Mollan, Skogn, Født 1885, Ansatt 1907 til 1910. (Startet egen motorproduksjon med motoren Stærkodder / Stærkoder høsten 1910)
  • Etablerte avdeling Gideon Juno AS i Ålesund i 1938.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 17:21‎