Motorfabrikken Aktiv: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(21 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


Fabrikken endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908, etter å ha blitt grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907, som la om til motorproduksjon. Før motorproduksjon kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsaklig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  I dag eksisterer bedriften som Delta Maskinering A/S<ref>http://www.deltamaskinering.no/historien</ref>
[[Fil:Lyn motor med propell..jpg|miniatyr|Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914|thumb]]
[[Fil:Lyn motorskilt.jpg|miniatyr|Motorskilt på Lyn-motoren Foto: Jacob J. Håland.]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb]]Fabrikken leverte også motoren "'''[[Møllerveien mek. verksted|Lyn]]'''".
[[Fil:1914_Aftenposten_reklame.jpg|1914 |thumb]]
[[Fil:1916 Activ.png|thumb|
Reklame fra 1916.
]]
[[Fil:1917 Activ.png|alt=Motorfabrikken Activ - 1917|miniatyr|Motorfabrikken Activ - 1917]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1918 MF Aktiv.jpg|Norsk industri- og næringshaandbok 1918|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb]]
[[Fil:1919 Activ.png|thumb|
Reklame fra 1919.
]]
 
Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til '''Møllerveien Mekaniske Verksted''' i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter.  Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. Senere ble firma omdøpt til Delta Maskinering AS, et navn de brukte frem til konkursbo i juli 2017.
 


== Activ-motoren ==
== Activ-motoren ==
Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 3 til 40 HK. Motoren ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. <ref>Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar</ref>
Kort videoklipp av motoren: https://www.youtube.com/watch?v=tRAk0mA4CS4


Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer.  
== Lyn-motoren ==
Foruten Activ ble det også produsert en 4HK, 2-takt semidieselmotor under navnet Lyn. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.


== Personer ==
== Nøkkelpersoner ==
'''Olaf Elias Holck Meidell,''' født 3. oktober 1868. Død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.  
'''Olaf Elias Holck Meidell:''' født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.  


Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og overtok i 1898 stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm.  
Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over  stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898.  


Videre bar han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911, før han i 1914 startet som teknisk konsulent i 1914, i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1910 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium Han døde i Polen 7. mars 1921.   
Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.   


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Kilder ==
== Referanser ==
<references />
<references />[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
----------
''Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23''


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Haugesund]]
[[Kategori:Haugesund]]
''Første oppføring 26. sep. 2015 kl. 22:03''

Nåværende revisjon fra 17. jul. 2022 kl. 17:31

Norge Flagg.jpg
Lyn-motor, 4 HK. Foto: Jacob J. Håland.
Motorskilt på Lyn-motoren Foto: Jacob J. Håland.
1914
Reklame fra 1916.
Motorfabrikken Activ - 1917
Motorfabrikken Activ - 1917
Norsk industri- og næringshaandbok 1918
Reklame fra 1919.

Fabrikken var grunnlagt som J. R. Høie Jernstøperi i 1878 men endret navn til Møllerveien Mekaniske Verksted i 1908. Bedriften ble overtatt av to danske investorer i 1907 som la om til motorproduksjon. Før produksjonen kom i gang hadde fabrikken arbeidet hovedsakelig med produksjon av maskindeler, etasjeovner, rekkverk og monumenter. Rundt 1954-55 flyttet de inn i nye lokaler i Karmsundsgata og skiftet navn til Delta Pumpefabrikk. Senere ble firma omdøpt til Delta Maskinering AS, et navn de brukte frem til konkursbo i juli 2017.


Activ-motoren

Denne motoren ble produsert som 2- og 4-takts glødehodemotorer fra 3 til 40 HK. Motoren ble på folkemunne kalt "Krølle", for de var etter historien ikke spesielt gode eller driftssikre. [1]

Kort videoklipp av motoren: https://www.youtube.com/watch?v=tRAk0mA4CS4

Lyn-motoren

Foruten Activ ble det også produsert en 4HK, 2-takt semidieselmotor under navnet Lyn. Produksjonen startet opp i siste halvdel av 30-tallet.

Nøkkelpersoner

Olaf Elias Holck Meidell: født 3. oktober 1868, død 7. mars 1921 i Bromberg i Polen. Han giftet seg i Tana i 1898, med Barbra Stolt.

Meidell gikk på Hortens tekniske skole og Technikum Mittweida i 1895. Han var byingeniør i Hammerfest fra 1896, og tok over stillingen som driftsbestyrer ved Skedsmo Dampsag og høvleri på Lillestrøm i 1898.

Videre var han driftsbestyrer ved Thamshavn Bruk i 1911 før han i 1914 startet som teknisk konsulent i Haugesund. I 1916 overtok han motorfabrikken Activ. I 1919 reiste han til Polen for å organisere gjenoppbygging av et sagbruk som etter første verdenskrig var overtatt av et norsk-engelsk konsortium. Han døde i Polen 7. mars 1921.


Referanser

  1. Utsira fram til år 2000 : historien om et øysamfunn - Forfatter Svendsen, Roar

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Første bidrag 23. apr. 2015 kl. 16:23