Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 3: Linje 3:
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk diesel]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]]


Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.   
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.   


== MVD-Motoren ==
== MVD-Motoren ==
MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.     
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.     


Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.   
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.   
== Modeller ==
{| class="wikitable"
|+Moss Diesel 2 - taktere
!Motor
!Ytelse
!Turtall
!Sylindre
!Boring
!Slag
|-
|2B16/26
|70 kW
|
|2
|
|
|-
|2B20/32
|100 kW
|
|2
|
|
|-
|4B16/26
|140 kW
|
|4
|
|
|-
|4B20/26
|200 kW
|
|4
|
|
|}
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]]


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]

Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 15:33

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
MVD tegning
Moss Værft og Dokk - Moss Diesel

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.

Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.

Modeller

Moss Diesel 2 - taktere
Motor Ytelse Turtall Sylindre Boring Slag
2B16/26 70 kW 2
2B20/32 100 kW 2
4B16/26 140 kW 4
4B20/26 200 kW 4
Moss Diesel (1951)
2 stk Moss Diesel (1951)

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter