Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motore…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 6: Linje 6:
MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksosstempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippene.     
MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksosstempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippene.     


Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord en ferge.   
Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.   
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]

Revisjonen fra 12. feb. 2018 kl. 14:25

Norge Flagg.jpg

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksosstempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippene.

Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge.

Reklame fra 1948
MVD tegning
Fil:NVD DIesel.png
Moss Værft og Dokk diesel

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter