Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:


[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]]
[[Fil:1957 Moss værft.png|alt=(1957) Moss Værft & Dokk|miniatyr|(1957) Moss Værft & Dokk]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]]
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]]
[[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]]
[[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]]
[[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]]
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.   
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.   



Nåværende revisjon fra 6. aug. 2023 kl. 19:39

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
Moss Diesel (1951)
2 stk Moss Diesel (1951)
(1957) Moss Værft & Dokk
(1957) Moss Værft & Dokk
MVD tegning
Moss Værft og Dokk - Moss Diesel
Moss Diesel
Moss Diesel
(1961) Moss Diesel hjelpemotor
(1961) Moss Diesel hjelpemotor

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.

Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.

Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.

Modeller

Moss Diesel MVD
Motor Ytelse Turtall Sylindre Takter Boring Slag
2B16/26 70 kW 500 2
2B20/32 100 kW 2
4B16/26 140 kW 4
4B20/26 200 kW 4
8F30/38 690 HK 514 8 4 300 380
8F30/38 T 945 HK 514 8 4 300 380

Personer

  • Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30

Referanser

  • Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter