Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
 
(12 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:


[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:Reklame fra 1948 for Moss Værft & Dokk.png|miniatyr|Reklame fra 1948]]
[[Fil:1951 MVD DIesel.jpg|alt=Moss Diesel (1951)|miniatyr|2 stk Moss Diesel (1951)]]
[[Fil:1957 Moss værft.png|alt=(1957) Moss Værft & Dokk|miniatyr|(1957) Moss Værft & Dokk]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:MVD tegning.png|miniatyr|MVD tegning]]
[[Fil:NVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk diesel]]
[[Fil:MVD Diesel.png|miniatyr|Moss Værft og Dokk - Moss Diesel]]
[[Fil:Moss Diesel til.png|alt=Moss Diesel|miniatyr|Moss Diesel]]
[[Fil:1961 Moss DIesel hjelpemotor.png|alt=(1961) Moss Diesel hjelpemotor|miniatyr|(1961) Moss Diesel hjelpemotor]]
Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere. 


Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. 
Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.  


== MVD-Motoren ==
== MVD-Motoren ==
MVD dieselmotor var en to-sylindret totakter, med Mannen bak konstruksjonen var L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.  
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.              
 
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
 
== Modeller ==
{| class="wikitable"
|+Moss Diesel MVD
!Motor
!Ytelse
!Turtall
!Sylindre
!Takter
!Boring
!Slag
|-
|2B16/26
|70 kW
|500
|2
|
|
|
|-
|2B20/32
|100 kW
|
|2
|
|
|
|-
|4B16/26
|140 kW
|
|4
|
|
|
|-
|4B20/26
|200 kW
|
|4
|
|
|
|-
|8F30/38
|690 HK
|514
|8
|4
|300
|380
|-
|8F30/38 T
|945 HK
|514
|8
|4
|300
|380
|-
|
|
|
|
|
|
|
|}
 
== Personer ==
 
* Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1  25/30
 
== Referanser ==
* Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"
 


Det ble bygget minst to motorer, som benyttet som generatormotorer ombord i en ferge. 


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]

Nåværende revisjon fra 6. aug. 2023 kl. 19:39

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
Moss Diesel (1951)
2 stk Moss Diesel (1951)
(1957) Moss Værft & Dokk
(1957) Moss Værft & Dokk
MVD tegning
Moss Værft og Dokk - Moss Diesel
Moss Diesel
Moss Diesel
(1961) Moss Diesel hjelpemotor
(1961) Moss Diesel hjelpemotor

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.

Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.

Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.

Modeller

Moss Diesel MVD
Motor Ytelse Turtall Sylindre Takter Boring Slag
2B16/26 70 kW 500 2
2B20/32 100 kW 2
4B16/26 140 kW 4
4B20/26 200 kW 4
8F30/38 690 HK 514 8 4 300 380
8F30/38 T 945 HK 514 8 4 300 380

Personer

  • Henrik Anton Schrøder - Jobbet som motorkonstruktør hos Volvo, Götaverken, Burmeister & Wain - Konstruerte F motoren, og var med å konstruere FMV Diesel 1 25/30

Referanser

  • Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter