Moss Værft og Dokk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 11: Linje 11:


== MVD-Motoren ==
== MVD-Motoren ==
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter. Motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå lisensutgifter til patentholderene av vendespylingsprinsippet.                 
MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.                 


Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.
Linje 17: Linje 17:
== Modeller ==
== Modeller ==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|+Moss Diesel 2 - taktere
|+Moss Diesel MVD
!Motor
!Motor
!Ytelse
!Ytelse
!Turtall
!Turtall
!Sylindre
!Sylindre
!Takter
!Boring
!Boring
!Slag
!Slag
Linje 29: Linje 30:
|
|
|2
|2
|
|
|
|
|
Linje 36: Linje 38:
|
|
|2
|2
|
|
|
|
|
Linje 43: Linje 46:
|
|
|4
|4
|
|
|
|
|
Linje 50: Linje 54:
|
|
|4
|4
|
|
|
|
|

Revisjonen fra 14. nov. 2020 kl. 18:40

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1948
MVD tegning
Moss Værft og Dokk - Moss Diesel
Moss Diesel (1951)
2 stk Moss Diesel (1951)

Moss værft & dokk ble grunnlagt i 1870. Tok opp produksjon av egenkonstruerte dieselmotorer i tiden rett før andre verdenskrig. Motorene var to-taktere med motgående eksos-stempeler. Sendere ble det designet 4-taktere.

Produksjonen startet i 1939 og varte til 1963.

MVD-Motoren

MVD dieselmotor var to til fire sylindret totakter, og fra 1956 ble det introdusert 4-takts dieselmotorer. Den første motoren ble konstruert av L. Heegaard, en av sjefene på tegnekontoret, og en del av ledelsen i Moss Værft og Dokk, som i september 1936 fikk i oppdrag å konstruere en forsøksmotor på to sylindre, med luftpumpestempel og motgående eksos-stempler, en slags balansemotor. Dette for å se om de kunne unngå behovet for å betale for en lisens til patentinnehaveren av vendespylingsprinsippet.

Motorene beskrives som middels gode i boken "Mossingær, med stort behov for vedlikehold av regulator.

Modeller

Moss Diesel MVD
Motor Ytelse Turtall Sylindre Takter Boring Slag
2B16/26 70 kW 2
2B20/32 100 kW 2
4B16/26 140 kW 4
4B20/26 200 kW 4

Referanser

  • Mossingær : "til sjøs, på brygga og på værven"


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter