Mesna Brug: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
 
mIngen redigeringsforklaring
 
(8 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]


[[Fil:1910 Mesna Brug.png|miniatyr|Reklame for Mesna Brug motor fra 1910]]
[[Fil:1911_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna motor fra 1911]]
[[Fil:1911_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna motor fra 1911]]
[[Fil:1912_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna Brug fra 1912]]
[[Fil:1912_Mesna.png|miniatyr|Reklame for Mesna Brug fra 1912]]
[[Fil:Mesna_Brug_Fabrikk.png|miniatyr|Fabrikken ca 1959]]
Fabrikken lå på Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914.


Fabrikken Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914.
Fabrikken som produserte landbruksmaskiner, fikk hard konkurranse fra Amerikanske maskiner, og fikk økonomiske problem, i perioden rundt 1900. Fra en arbeidsstokk rundt 90 mann i 1899, var det i 1903 bare 10 - 12 ansatte igjen. Kverner som da var eier, forsøkte i mange år å finne nye eiere, og klarte i 1908 å selge bedriften til Christian Adamsen, som la om produksjonen til blandt annet bensinmotorer til bruk i landbruket.
 
I fra boken "A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år"
 
Av en priskurant fra 1912 kan siteres:
 
''Året 1909 optok vi fabrikation av benzinmotorer, og leverer vi paa dette omsaadet det bedste og solideste, da intet er sparet for at opnaa de bedste resultater. Vi har til dette øiemed anskaffet nye, moderene arbeidsmaskiner og kan saaledes garantere et nitid og solid arbeide, likesom vore motorer er forsynet med de aller nyeste forbedringer, der erfaringsmæssig er kommet til for at kunne fremstille en økonomisk og absolut paalidelig motor, og vi vil tillate os at fremhæve følgende: Til elektrisk tønding bruker vi udelukkende Bosch-magnet, og Ocilerende avbrydertænding som har den store fordel, at ved motorens starting er den elektriske funke ligesaa kraftig som eterat motoren er kommet igang. Vevstangen er av "smedstaal" (ikke støpt som paa de fleste motorer). Forgasseren tilføres opvarmet luft, deved hindres isdannelse i koldt veir. Benzinforbruket staar stadig i forhold til kraftydelsen.''
 
''Paa disse motors vigtigste organer, der betinger en helt paalidelig motor, har vi lagt al vor flid for at faa det mest fuldkomne - og tør vi trygt paastaa at kunne tilbyde Dem det bedste som findes paa motorens omraade til rimelie priser."''
 
[[Syberg & Co|Rudolf Syberg]] var en periode direktør ved fabrikken, som tidligere motorprodusent i Oslo var han nok medvirkende til motorproduksjonen.  


== Mesna-motoren ==
== Mesna-motoren ==
Linje 129: Linje 142:
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Oppland]]
[[Kategori:Lillehammer]]


''Første bidrag 5. aug. 2016 kl. 15:45‎''


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
== Referanser ==
[[Kategori:Ufullstendig]]
* A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år

Nåværende revisjon fra 13. mar. 2021 kl. 22:34

Norge Flagg.jpg
Reklame for Mesna Brug motor fra 1910
Reklame for Mesna motor fra 1911
Reklame for Mesna Brug fra 1912
Fabrikken ca 1959

Fabrikken lå på Lillehammer og produserte motorer rundt perioden 1909 til 1914.

Fabrikken som produserte landbruksmaskiner, fikk hard konkurranse fra Amerikanske maskiner, og fikk økonomiske problem, i perioden rundt 1900. Fra en arbeidsstokk på rundt 90 mann i 1899, var det i 1903 bare 10 - 12 ansatte igjen. Kverner som da var eier, forsøkte i mange år å finne nye eiere, og klarte i 1908 å selge bedriften til Christian Adamsen, som la om produksjonen til blandt annet bensinmotorer til bruk i landbruket.

I fra boken "A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år"

Av en priskurant fra 1912 kan siteres:

Året 1909 optok vi fabrikation av benzinmotorer, og leverer vi paa dette omsaadet det bedste og solideste, da intet er sparet for at opnaa de bedste resultater. Vi har til dette øiemed anskaffet nye, moderene arbeidsmaskiner og kan saaledes garantere et nitid og solid arbeide, likesom vore motorer er forsynet med de aller nyeste forbedringer, der erfaringsmæssig er kommet til for at kunne fremstille en økonomisk og absolut paalidelig motor, og vi vil tillate os at fremhæve følgende: Til elektrisk tønding bruker vi udelukkende Bosch-magnet, og Ocilerende avbrydertænding som har den store fordel, at ved motorens starting er den elektriske funke ligesaa kraftig som eterat motoren er kommet igang. Vevstangen er av "smedstaal" (ikke støpt som paa de fleste motorer). Forgasseren tilføres opvarmet luft, deved hindres isdannelse i koldt veir. Benzinforbruket staar stadig i forhold til kraftydelsen.

Paa disse motors vigtigste organer, der betinger en helt paalidelig motor, har vi lagt al vor flid for at faa det mest fuldkomne - og tør vi trygt paastaa at kunne tilbyde Dem det bedste som findes paa motorens omraade til rimelie priser."

Rudolf Syberg var en periode direktør ved fabrikken, som tidligere motorprodusent i Oslo var han nok medvirkende til motorproduksjonen.

Mesna-motoren

Motorene produsert ved Landbrugs- og Motorfabrikken Mesna Brug A/S var stasjonære, horisontale 4-takt bensinmotorer med åpent veivhus. De arbeidet etter hit ´n miss-prinsippet. Motorene var delt opp i to hovedklasser; A og B. Type A var den mere påkostede utgaven av de to. Da hadde den smidd stempelstake, bronselagrer med oljesmøring, magnettenning som standard og var generelt mer solid konstruert. Fabrikken kunne levere følgende modeller:

Type A

HK Omdr. Reimskivens dia. Omtrentlig

vekt i Kg

Pris

i Kr

Tillegg for

frikobling til reimskive

4,5 350 - 375 300 - 420 475 950,00 80
6 320 - 345 420 - 525 725 1350,00 100
8 300 - 325 525 - 610 875 1600,00 110
10 280 - 300 610 - 710 1100 1800,00 110
12 260 - 280 610 - 710 1200 2050,00 125
15 260 - 280 610 - 710 1500 2400,00 125

Type B

Hk Omdr. Reimskivens dia. Omtrentlig

vekt i Kg

Pris

i Kr

Tillegg for

frikobling til reimskive

3 350 - 375 300 285 475,00 80
4,5 350 - 375 300 - 420 475 675,00 80
6 320 - 345 420 - 525 725 1200,00 100
8 300 - 325 525 - 610 875 1400,00 110
10 280 - 300 610 - 710 1100 1550,00 110
12 260 - 280 610 - 710 1200 1800,00 125
15 260 - 280 610 - 710 1500 2150,00 125

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Første bidrag 5. aug. 2016 kl. 15:45‎

Referanser

  • A/S Mesna bruk 1814-1964 : 26.juli, 150 år