Lofoten Motorfabrik

Fra MotorWiki
Revisjon per 22. jan. 2020 kl. 12:31 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk
Notis i Bodø Tidende
Notis i Bodø Tidende 11. juni 1912
Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse
Lofoten Motorfabrik II.jpg

Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Opprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.

Historie

Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verks-eier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.

F. Schumann og brødrene var en entreprenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten.

Aksjeinnbydelse i 1912.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter