Lofoten Motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt til flagg)
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]  
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]  


Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Oprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.  
[[Fil:Lofoten_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse|thumb]]
[[Fil:Lofoten_Motorfabrik_II.jpg|thumb]]
 
Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Opprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.  


== Historie ==
== Historie ==


Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verkseier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.  
Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verks-eier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.  
 
F. Schumann og brødrene var en entrepenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig  og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten. 


[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
F. Schumann og brødrene var en entreprenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig  og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten. 


Aksjeinnbydelse i 1912.
Aksjeinnbydelse i 1912.


[[Fil:Lofoten_Motorfabrik.jpg|Aksjeinnbydelse|thumb]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Fil:Lofoten_Motorfabrik_II.jpg|thumb]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Nordland]]
[[Kategori:Nordland]]
[[Kategori:Svolvær]]
[[Kategori:Svolvær]]

Revisjonen fra 13. apr. 2018 kl. 18:07

Norge Flagg.jpg
Aksjeinnbydelse
Lofoten Motorfabrik II.jpg

Også navngitt som Lofotens Motorfabrik A/S og A/S Lofoten Motorfabrikk. Opprettet i 1912 og nedlagt i 1918, Under perioden produksjonen var i gang i Svolvær, var ingeniør Marcus Irgens daglig leder, eller bestyrer som det het den gang. Lokalt leverte også Lofoten Motorfabrikk Tryg motoren.

Historie

Lofoten Motorfabrikk ble opprettet etter et initiativ fra verks-eier F.Schumann i Bergen. Da fabrikken var etablert i 1912 var etterspørselen etter motorer for alvor kommet i gang, også i Nordland, og det var petroleumsmotorer som var i vinden. Siden det var de danske produsentene som hadde det som ble oppfattet som de beste motorene, innledet Lofoten lisensproduksjon av Hein, som var konstruert av H. Hein i Randers.

F. Schumann og brødrene var en entreprenører, og de kontrollerte også andre motorfabrikker i Norge, A/S Vestlandske Motorfabrik, A/S Tenfjords Mekaniske Verksted, A/S Florø Mekaniske Verksted, A/S Flekkefjords Mekaniske Verksted, og Larviks Mekaniske Verksted. I 1913 slo de fleste av de mekaniske bedriftene under brødrene Schumanns ledelse seg sammen til Forenede Motorfabrikker. Hein solgte mot slutten av første verdenskrig dårlig og som et resultat begynte De Forenede Motorfabrikker med produksjon av Union, som ble en av de populære motorene i fiskeflåten.

Aksjeinnbydelse i 1912.

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter