Karl G. Pedersen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blan…)
 
mIngen redigeringsforklaring
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:1936 Karl G. Pedersen.png|miniatyr|Reklame fra 1936]]
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]
'''Karl G Pedersen motorfabrikk'''


I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.


== Glimt-motoren ==
== Glimt-motoren ==
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototype. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
 
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
{| class="wikitable"
!Modell
!Ytelse
!Turtall
!Boring
!Slag
!Vekt
!Type
|-
|
|3-4 HK
|850
|90
|120
|90
|
|-
|
|5 HK
|750
|105
|130
|138
|
|-
|
|6-8 HK
|675
|125
|160
|285
|
|-
|
|8 HK
|650
|130
|160
|300
|
|-
|
|6-7 HK
|580
|135
|145
|295
|Glødehode
|-
|
|3 HK
|850
|85
|90
|65
|Totakt petroleum
|-
|
|4-5 HK
|650
|105
|116
|120
|Totakt petroleum
|}


== Kilder ==
== Kilder ==
Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk


http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Stavanger]]
[[Kategori:Stavanger]]
''Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41‎''

Nåværende revisjon fra 21. okt. 2019 kl. 17:56

Norge Flagg.jpg
Reklame fra 1936
Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.

Karl G Pedersen motorfabrikk

I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.

Glimt-motoren

Motorene produsert ved Karl G. Pedersen var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototype. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.

Modell Ytelse Turtall Boring Slag Vekt Type
3-4 HK 850 90 120 90
5 HK 750 105 130 138
6-8 HK 675 125 160 285
8 HK 650 130 160 300
6-7 HK 580 135 145 295 Glødehode
3 HK 850 85 90 65 Totakt petroleum
4-5 HK 650 105 116 120 Totakt petroleum

Kilder

Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk


Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41‎