Karl G. Pedersen: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blan…)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Norge Flagg.jpg|rammeløs|48x48px|høyre]]
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]


I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.
I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.


== Glimt-motoren ==
== Glimt-motoren ==
[[Fil:Collage glimt 1952.jpg|miniatyr|Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.]]
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
Motorene produsert ved '''Karl G. Pedersen''' var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Kilder ==
== Kilder ==
Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk


http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk
* [[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Norske motorprodusenter]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Rogaland]]
[[Kategori:Stavanger]]
[[Kategori:Stavanger]]
''Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41‎''

Revisjonen fra 24. okt. 2018 kl. 08:51

Norge Flagg.jpg
Glimt-motor 4 HK, 1952-modell.


I 1917 startet Karl G. Pedersen (født 1881 i Stavanger) eget verksted og etter hvert motorfabrikk i Nedre Dalgate 7, Stavanger med blant annet produksjon av forbrenningsmotoren Glimt. Motorene til Karl G. Pedersen ble spesielt kjent for å være stillegående og de hadde usedvanlig lavt turtall på tomgang. Dette betydde sparte utgifter spesielt for fiskerne. Motorfabrikken til Karl G. Pedersen ble lagt ned i løpet av 1950-årene.

Glimt-motoren

Motorene produsert ved Karl G. Pedersen var mindre innenbordsmotorer. De fleste av disse var 4-takt bensinmotorer på 4-5 og 7-8 HK. Mot slutten av fabrikkens levetid ble det forsøkt produsert en motor med en ny innovasjon; ventilløs 4-taktsmotor. Denne motoren har en roterende skive i stedet for alminnelige ventiler. Det er ukjent om denne motoren noen gang ble satt i ordinær produksjon eller om den bare eksisterte som en prototye. Minst ett eksemplar av disse har overlevd.

Kilder

Gokstad Kystlags arkiver v/ Per Angell-Hansen

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/karl-pedersen-3-4-hk

http://www.kystkultursamlingen.no/motorer/glimt-7-8-hk


Første bidrag: 10. jun. 2016 kl. 14:41‎