Jobu Mekaniske Verksted AS

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk

Norge

Reklame for Jo-Bu fra 1963
Reklame for JoBu

Jobu Mekaniske Verksted AS

Jobu Skogsredskaper AS

Jobu AS

Historien om det norske motorsageventyret startet med en gammel totakts sykkelmotor, et sykkelkjede, og en primustank. Trygve Johansen og Gunnar Busk hadde en tanke om å lage en norsk motorsag rett etter andre verdenskrig, og etablerte i 1947 et mekanisk verksted på Nesodden, med det formål å en motorsag.

Mekaniske Verksted AS ble etablert av trelasthandler Trygve Johnsen og børsemaker Gunnar Busk på Nesodden i 1947. Senere flyttet JoBu produksjonen til Drøbak. JOBU var en tid verdens største motorsag-produsent. Selve motoren i motorsagene ble fra 1947 til 1952 produsert i England, av F.M Aspin, frem til verkstedet på Fagerstrand var i stand til å håndtere produksjonen selv. Fra 1951 produserte Jobu motorene selv, men unntak av magnet og forgasser.

JOBU laget på 1950-tallet et ombyggingssett for motorsager slik at de kunne brukes som påhengsmotor. Firmaet ble solgt til Electrolux og produksjonen flyttet til Sarpsborg i 1985. Senere ble bedriften nedlagt. Luftavkjølte motorer har fordeler i forhold til vannavkjølte motorer. Vannavkjølte motorer må ha vannpumpe med rør som kan tette seg og ruste. Ulempen med luftavkjølte motorer er at de fort kan gå varme, særlig hvis viften er underdimensjonert.Jobu ble kjøpt opp av Elkem på slutten av 1960 tallet, og solgt videre i 1979 til Electrolux, som samtidig kjøpte opp Norlett i Askim.

Modeller

Motorsager produsert ved JO-BU
Modell Årstall Vekt

Kg

Sverdlengde

cm

Ytelse

HK

Turtall Sylindervolum

ccm

Kjedehastighet

m/s

Produksjonstall
Senior 1948 - 17,5 45 4 4000 125 4,4 7300
Junior 1952 10,4 45 2 4000 76 4,4 39200
Viking 1957 11,2 45 2,8 5000 76 4,9 9800
93 1958 11,5 45 4 5000 93 10,2 5600
Jr. Super 1959 10,5 45 2,8 5000 93 6,7 14100
D 94 Tiger 1960 10,5 45 4,8 5000 93 12 40500
Tiger S 1964 10,5 45 5,5 6500 93 13
Starlet 1964 8,4 40 3,5 7000 69 15 16800
M 5 1967 8,5 40 3,5 7500 69 15 15500
L 6 1968 7 35 3,4 7500 56 17-19 46100
L 7 1970 7,5 35 3,4 7500 56 17-19 10500
L 73 1971 7,5 35 3,4 7500 56 17 - 19 9650
L 8 1972 7,6 35 3,4 8500 56 19 - 21 7900
L 81 1972 7,8 35 3,4 8500 56 19 - 21 5800
L 800 1974 7,6 35 3,5 8500 56 19 - 21 6000
LP 4 1975 5,9 30 3 8500 48 16 - 19 3600
LP 40 1975 5,8 30 3 8500 48 16 - 19 7500
L 86 1975 8 50 3,9 8500 61 19 - 21 6600
L 860 1975 7,8 50 3,9 8500 61 19 - 21 8400
LP 5 1976 5,8 30 3 8500 48 16 - 19 6500
LP 5 B 1976 5,9 30 3 8500 48 16 - 19 17200
LP 5BV 1976 5,9 30 3 8500 48 16 - 19 2600
L 86B 1976 8,3 50 3,9 8500 61 19 - 21 1000
LF 50 1977 5,8 30 2,8 8500 48 16 - 19 21600
LF 50B 1977 5,8 30 2,8 8500 48 16 - 19 4000
LP 6B 1978 6,3 30 3 8500 48 16 - 19 6700
LP 6BV 1978 6,4 30 3 8500 48 16 - 19 4400
L 86S 1978 8 50 3,9 8500 61 19 - 21 6000
L 86SB 1978 8,3 50 3,9 8500 61 19 - 21 1900
LP 5BS 1980 5,9 30 3 8500 48 16 - 19 9200
Kilde: Årbok for Norsk Skogbruksmuseum nr. 9, 1978 Total 341 950


Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Nøkkelpersoner

Trygve Johansen - Sagbrukeier og trelasthandler.

Gunnar Busk- Børsemaker

Referanser

Ivar Aavatsmark, Direktør Norsk Skogeierforbund