Heimdal motorfabrik: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Rettet tekst)
Linje 23: Linje 23:
|1
|1
|
|
|225kg
|225 kg
|-
|-
|
|
Linje 65: Linje 65:
|1
|1
|350
|350
|
|-
|GR
|55 - 70 HK
|2
|
|
|-
|PPR
|70 - 90
|
|
|
|-
|SSR
|100 - 130
|
|
|
|-
|GGR
|120 - 150
|
|
|
|-
|RR
|150 - 180
|
|
|
|
|}
|}

Revisjonen fra 2. nov. 2018 kl. 16:21

Heimdal.jpg
1920 Heimdal Motorfabrik
1926 - Avisreklame for Heimdal
1941 Heimdalmotor

Grunnlagt i Molde i 1916. Frå 1929 til 1970 var det produsert 967 motorer.[1]

Tanken var at fabrikasjonsprogrammet skulle omfatte de vanligste størrelser av 2-taktsmotorer for fiskeri og fraktefart. T. Haukebø var disponent fra 1916 til 1927. Samme man konstruerte i 1921 et forbrenningsrom og en glødekule som ga betydelig bedre drivstofføkonomi, og det avfødde "Heimdaltoppen", som ble levert til mange eldre motorer av andre fabrikat.

Heimdal motorfabrik A/S

Alle motorene levert fra Heimdal Motorfabrik var 2-takt semidieselmotorer.

Type Effekt Sylindre Omdr. Vekt
3-5hk 1 225 kg
7-9hk 1 475
12hk 1
11-14hk 1
F 14-18hk 1 430
20hk 1
N(?) 30hk 1
PR 35-45hk 1 350
GR 55 - 70 HK 2
PPR 70 - 90
SSR 100 - 130
GGR 120 - 150
RR 150 - 180

Tidslinje

1928: fabrikken går konkurs med sine originale eiere.

1929: fabrikken blir refinansiert og får navnet A/S Heimdalmotor.

1935: lanserer hydraulisk omstyring.

50-tallet: motorer over 14/18HK får sentrifugalregulator, rullelager i kryss/ramme.

1970: siste semidieselmotor levert fra fabrikken, serienummer 2365. Solgt til Torbjørn Remmen i Vikan.


Kilder

  • Romsdal sogelag årsskrift
2 sylindret Heimdal

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter