Frostvæske

Fra MotorWiki
Revisjon per 6. okt. 2020 kl. 18:57 av Toro Andersen (diskusjon | bidrag)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

FROSTVÆSKE

Formålet med å tilsette frostvæske til et kjølesystem er å forhindre at motor, radiator, kjølesløyfer, ol. tar skade ved at kjølevannet fryser. Hvis vann alene fryser, vil sirkulasjonssystemet stoppes, trykket vil øke, og motorblokken, radiatoren, rør, pumper ol. kan sprekke.

Tilsetning av frostvæske vil senke fryse-punktet til kjølevæsken, og hvis det skulle dannes is, får man nærmest en grøt, og ikke en hard krystallinsk masse som når rent vann fryser.

Praktisk talt alle frostvæsker på markedet er nå basert på glykol. Korrekt kjemisk betegnelse er monoetylenglykol. Væsken består av glykol med korrosjonshemmende og skumdempende tilsetninger.

Glykol har i seg selv et frysepunkt på omkring -13° C. Når glykol blandes med vann, oppstår imidlertid det eiendommelige at frysepunktet for blandingen kan komme langt under frysepunktet for både vann og glykol. Det laveste frysepunktet for en vann-glykolblanding man kan oppnå, er -67° C med 73 % glykol. Glykol-baserte væsker betegnes som permanente, fordi det ikke er nødvendig å etterfylle væske på grunn av fordampningstap i løpet av en sesong, som man tidligere måtte gjøre ved bruk av frostvæsker på alkoholbasis.

Man bør dog skifte kjølevæske minst hvert annet år, både for å få ut forurensninger som kan være kommet inn i kjølesystemet, og for å få tilført «friske» beskyttende tilsetninger.

Glykol er giftig.

Et stadig aktuelt spørsmål er om man kan blande to frostvæsker av forskjellig merke. Til dette kan svares:

Det som adskiller de forskjellige frostvæsker på glykolbasis er tilsetningene. Hvert merke er tilsatt sin spesielle kombinasjon av tilsetninger. Det kan være en liten mulighet for at to eller flere av disse stoffene reagerer med hverandre når to forskjellige kombinasjoner blandes sammen.

Man kan da få:

a) skadelige reaksjonsprodukter.

b) reduksjon av tilsetningenes virkning i kjølesy-stemet.

c) skumming i kjølesystemet.

Som konklusjon kan sies at to frostvæsker pt glykolbasis vanligvis kan blandes uten skadevirkninger. Sikker kan man imidlertid ikke være uten å kjenne den nøyaktige sammensetning av begge væsker.

Mer effektive tilsetninger er blitt utvidet i de senere år, og de eldre typer frostvæske (etter spesifikasjonene BS315O, 3151 og 3152) er nå i stor utstrekning erstattet av mer moderne blandinger som gir disse fordelene:

a) Evne til å nøytralisere og uskadeliggjøre sure forbrenningsgasser som lekker inn i kjølesystemet.

b) Bedre korrosjonsbeskyttelse for alle vanlige konstruksjonsmetaller (også lettmetall-lege- ringer som anvendes stadig mer) selv ved stor fortynning med vann.

c) God beskyttelse og lang levetid av tilsetningene selv ved høy driftstemperatur.

Flere bilfabrikanter har skrevet sine egne spesifikasjoner for frostvæsker. Kravene i disse er til dels i strid med hverandre, slik at intet enkelt produkt formelt kan tilfredsstille alle spesifikasjonskrav.

Huskeliste:

1 Det er meget viktig at kjølesystemet gjøres ordentlig rent før frostvæske påfylles. Likeledes må alle spor av eventuell rensevæske skylles ut.

2. Etter rensing bør alle slangeklemmer trekkes godt til.

3. Skift frostvæske minst hver annet år.

4. Blanding av forskjellige merker frostvæske tør ikke uten videre anbefales.

Garantien faller naturligvis bort når to væsker blandes.

Referanse

  • AS Norske Shell