Forside: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
(26 mellomliggende revisjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
__NOTOC__
__NOTOC__
[[Fil:Karm.jpg|miniatyr|Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer]]
[[Fil:Karm.jpg|miniatyr|Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer]]
==  MotorWiki - Motorteknisk Database ==
==  Her er den levende motorlista ==
Velkommen til den levende motorlista vårt nye hjem, mtdb.no 
Den levende motorlisten eller MotorTeknisk Database, verdens største samling av informasjon om Nordiske motor-produsenter nett. Jacob, Kjell-Åke, Lars Aksel og Toro ønsker dere velkommen til en trivelig tur i "'''Historie i bevegelse'''".    


====== Semi-Diesel, Glødehode-motor, Petroleums-motor, Parafin-motor, Benzin-motor, Bensin-motor, Råolje-motor, Diesel-motor. Er det en motor? Da tror jeg vi har den.  ======
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
! colspan="3" |Liste over motorprodusenter
! colspan="4" |<big>Lister over motorprodusenter</big>
|-
|-
| rowspan="5" |
| colspan="2" style="text-align: center;" |Land
| colspan="2" style="text-align: center;" |Land
|Antall produsenter
|Antall produsenter
Linje 12: Linje 15:
|{{Flagg|Norge}}
|{{Flagg|Norge}}
|[[Norske motorprodusenter|Norske motorprodusenter]]
|[[Norske motorprodusenter|Norske motorprodusenter]]
|style="text-align: center;" | 255
| style="text-align: center;" | ca 260
|-
|-
|{{Flagg|Sverige}}
|{{Flagg|Sverige}}
|[[Svenske motorprodusenter|Svenske Motorprodusenter]]
|[[Svenske motorprodusenter|Svenske Motorprodusenter]]
|style="text-align: center;"| Over 200
| style="text-align: center;" | ca 390
|-
|-
|{{Flagg|Danmark}}
|{{Flagg|Danmark}}
|[[Danske motorprodusenter|Danske Motorprodusenter]]
|[[Danske motorprodusenter|Danske Motorprodusenter]]
|
| style="text-align: center;" |ca 150
|-
|-
|{{Flagg|Finland}}
|{{Flagg|Finland}}
|[[Finske motorprodusenter|Finske Motorprodusenter]]
|[[Finske motorprodusenter|Finske Motorprodusenter]]
|
| style="text-align: center;" |ca 50
|}
|}
* [[Liste over motorsamlinger|Liste over Motorsamlinger]]. Her kan du oppleve kulturen i levende live. Og er du heldig kan du høre den også.
* [[Liste over motorsamlinger|Liste over Motorsamlinger]]. Her kan du oppleve kulturen i levende live. Og er du heldig kan du høre den også.
* [[Merkepliktige norske fiskefarkoster|Liste over merkepliktige motorfarkoster]]. Starten på oversikt over hvilke motorer som satt i fiskebåter.
* [[Norske motorimportører|Liste over Norske motorimportører]]. Vi forsøker å liste firmaer som importerte motorer til Norge. 


==  Den levende lista over Nordiske motorprodusenter. ==
==  Den levende lista over Nordiske motorprodusenter. ==
Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island.  
Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island, men har de det vil de dukke opp her.  
 
Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norge, og senere resten av Norden. Vi startet med Norge, og primært er den oppdatert med de aller fleste Norske motorprodusenter. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Dette nettstedet omhandler både modell-, stasjonær-, bil-, fly-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semi-dieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se '''[[Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer]]'''.
 
Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige med sine bidrag. Dog har det kommet signaler fra Sverige om at de er på gang. 


Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norge og resten av Norden. Vi startet med Norge, men vi har utvidet ambisjonene til å omfatte alle landene som ligger her nord. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Siden omhandler både modell-, stasjonær-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semidieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se '''[[Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer]]'''.
== Ta kontakt oss  ==
Hvis du har spørsmål, innspill, trenger hjelp, eller trenger å komme i kontakt med oss så treffer du alle oss på https://www.facebook.com/motorteknisk/ eller på [mailto:redaksjon@mtdb.no epost]. Toro kan nåes på [mailto:toro@mtdb.no på denne adressen].


Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige med sine bidrag.  
De andre redaktørene kan nåes individuelt, vi kommer tilbake med adressene til dem om litt.  


== Litt om lista ==
== Litt om den levende motorlista ==
Noen motornavn forekommer under flere produsenter, denne kollisjonen av navn skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidsrom, og den andre at produsentene ikke kjente til konkurrentene. Etter mange timer med lesing av annonser er det klart at mange produsenter aldri annonserte. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.  
Det har seg slik at noen motornavn forekommer under flere produsenter her i lista. Navnekollisjonen skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidperioder, og til dels at produsentene ikke kjente til konkurrentene, eller at de lisensproduserte motorer for eieren av merkenavnet. Etter mange timer med studier er det klart at mange produsenter aldri annonserte eller ble omtalt i media eller i bøker. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.


Den levende motorlista sitt utgangspunkt er uten tvil behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det kunne og ville vi gjøre noe med. Så den ferskeste lista er den du finner her. I 2017 hadde vi 450 tusen sidevisninger relatert til de Nordiske motorene, mens vi levde sammen med de utenomnordiske motorene på https://wiki.cdd.no
Den levende motorlistens utgangspunkt er behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og i sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det mente vi at vi kunne og ville gjøre noe med. Så den ferskeste mest oppdaterte lista er den du finner her. Vi lover.  


==  Det handler om motorer ==
==  Det handler om motorer ==
Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at ''"Roing er kjødets tukt"'', og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen.
Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at ''"Roing er kjødets tukt"'', og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen. Og det er det vi forsøker å dokumentere her. 
 
Vår målsetting er at MTdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og etterhvert historien om skandinaviske motor-produsententene, og vi skal være fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon på fritiden, så arbeidet kommer til å skride frem i rykk og napp.


Vår målsetting er at MTdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og historien om skandinaviske motorprodusenter, fritt tilgjengelig nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon.
== Hjelp oss med å utvide  ==
Selv om vi har funnet ut mye, for skamløst mener vi at vi er en god oversikt over produsenter, er det nok dessverre fortsatt mange store hull. Se på [[Trenger hjelp|denne]] listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com.  Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på MotorTeknisk Database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele. Vi er motornerder, og vi liker at andre kan ta del av vår kunnskap.


Dette nettstedet er for deg som tenker, fin båt, men hva slags motor har den? Eller som ser et tog og lurer på hva er det for slags motor det er i det toget? Jeg er slik at når jeg ser en båt, er det først og fremst maskinrommet jeg tenker på. Og når jeg er på omvisning om bord i båter, er det maskinrommet som lokker. Ser jeg en lastebil, så tenker jeg, 12,6 liter med forkammer. Fin motor. Vi som skriver her på motorwikien er lidenskapelig opptatt av forbrenningsmotorer av alle slag. Og vi forsøker å dele dette med omverden.    
==  Motorregisteret ==
Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonslandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle historier om Norske Motorer ute i verden. Nok engang ber vi pent om hjelp til å komme i gang med det, og skulle du vite noe som er av interesse, hør av deg.  


== Hjelp oss med å utvide  ==
== Hvem ==
Selv om vi har funnet ut mye, er det fortsatt mange store hull. Se på [[Trenger hjelp|denne]] listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com. Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på Motorteknisk database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele.  
Vi er for tiden fire redaktører her, [[Bruker:Toro Andersen|Toro]], [[Bruker:Graf Benzin|Graf Benzin]], [[Bruker:Falcon|Falcon]] og Lars Aksel. Men vi har plass til mange flere, du er velkommen til å bidra i ditt eget tempo.
[[Fil:Sjekteboka.png|alt=Sjekteboka av Lars Aksel Solberg|ingen|miniatyr|582x582pk|Sjekteboka av Lars Aksel Solberg - Kan bestilles ved å sende en epost til sjekteboka@mtdb.no]]
Lars Aksel selger en bok


== Vil du støtte oss? ==
== Selvskryt ==
Dette prosjektet koster penger, og finansieres i dag av luft og kjærlighet. Alle bidrag hittil har gått med til å kjøpe inn bøker og kataloger, men det blir aldri nok. Takk til Monitor AS som har bidratt til å gjøre denne lista mulig.  
Vi har laget en fin liste for alle, enten du er på jakt etter motorer fra Wichmann, eller opplysninger om en gammel FM-motor. Vi tror vi har de fleste, men innimellom kommer det en ny en. Følg med.1


== Motorregisteret ==
== Mercedes, Maybach, Benz, mtu, Deutz og alle de andre motorene? ==
Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonlandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle på historier om Norske Motorer ute i verden.
De finner du på vårt andre nettsted https://wiki.cdd.no som vanlig. Volvo Penta og Scania lister bor naturlig nok her i fremtiden.

Revisjonen fra 4. apr. 2020 kl. 09:59


Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer

Her er den levende motorlista

Den levende motorlisten eller MotorTeknisk Database, verdens største samling av informasjon om Nordiske motor-produsenter på nett. Jacob, Kjell-Åke, Lars Aksel og Toro ønsker dere velkommen til en trivelig tur i "Historie i bevegelse".

Semi-Diesel, Glødehode-motor, Petroleums-motor, Parafin-motor, Benzin-motor, Bensin-motor, Råolje-motor, Diesel-motor. Er det en motor? Da tror jeg vi har den.
Lister over motorprodusenter
Land Antall produsenter
Norge Norske motorprodusenter ca 260
Sverige Svenske Motorprodusenter ca 390
Danmark Danske Motorprodusenter ca 150
Finland Finske Motorprodusenter ca 50

Den levende lista over Nordiske motorprodusenter.

Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island, men har de det vil de dukke opp her.

Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norge, og senere resten av Norden. Vi startet med Norge, og primært er den oppdatert med de aller fleste Norske motorprodusenter. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Dette nettstedet omhandler både modell-, stasjonær-, bil-, fly-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semi-dieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer.

Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige med sine bidrag. Dog har det kommet signaler fra Sverige om at de er på gang.

Ta kontakt oss

Hvis du har spørsmål, innspill, trenger hjelp, eller trenger å komme i kontakt med oss så treffer du alle oss på https://www.facebook.com/motorteknisk/ eller på epost. Toro kan nåes på på denne adressen.

De andre redaktørene kan nåes individuelt, vi kommer tilbake med adressene til dem om litt.

Litt om den levende motorlista

Det har seg slik at noen motornavn forekommer under flere produsenter her i lista. Navnekollisjonen skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidperioder, og til dels at produsentene ikke kjente til konkurrentene, eller at de lisensproduserte motorer for eieren av merkenavnet. Etter mange timer med studier er det klart at mange produsenter aldri annonserte eller ble omtalt i media eller i bøker. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.

Den levende motorlistens utgangspunkt er behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og i sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det mente vi at vi kunne og ville gjøre noe med. Så den ferskeste mest oppdaterte lista er den du finner her. Vi lover.

Det handler om motorer 

Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at "Roing er kjødets tukt", og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen. Og det er det vi forsøker å dokumentere her.

Vår målsetting er at MTdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og etterhvert historien om skandinaviske motor-produsententene, og vi skal være fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon på fritiden, så arbeidet kommer til å skride frem i rykk og napp.

Hjelp oss med å utvide

Selv om vi har funnet ut mye, for skamløst mener vi at vi er en god oversikt over produsenter, er det nok dessverre fortsatt mange store hull. Se på denne listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com. Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på MotorTeknisk Database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele. Vi er motornerder, og vi liker at andre kan ta del av vår kunnskap.

Motorregisteret

Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonslandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle på historier om Norske Motorer ute i verden. Nok engang ber vi pent om hjelp til å komme i gang med det, og skulle du vite noe som er av interesse, hør av deg.

Hvem

Vi er for tiden fire redaktører her, Toro, Graf Benzin, Falcon og Lars Aksel. Men vi har plass til mange flere, du er velkommen til å bidra i ditt eget tempo.

Sjekteboka av Lars Aksel Solberg
Sjekteboka av Lars Aksel Solberg - Kan bestilles ved å sende en epost til sjekteboka@mtdb.no

Lars Aksel selger en bok

Selvskryt

Vi har laget en fin liste for alle, enten du er på jakt etter motorer fra Wichmann, eller opplysninger om en gammel FM-motor. Vi tror vi har de fleste, men innimellom kommer det en ny en. Følg med.1

Mercedes, Maybach, Benz, mtu, Deutz og alle de andre motorene?

De finner du på vårt andre nettsted https://wiki.cdd.no som vanlig. Volvo Penta og Scania lister bor naturlig nok her i fremtiden.