Forside: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
(10 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
[[Fil:Karm.jpg|miniatyr|Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blandt Norske båtmotorer]]
__NOTOC__
[[Fil:Karm.jpg|miniatyr|Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer]]
==  Her er den levende motorlista ==
Eller som det kanskje heter, Den levende motorlisten. MotorTeknisk Database, er herved erklært for åpen, da redaksjonen nå er i den tro at alle bilder og alle data fra vårt gamle hjem på wiki.cdd.no nå er fullført. Herfra og ut vil alle Nordiske motorer bli oppdatert her, med unntak av Volvo Penta og Scania, som vil eksistere på begge stedene.   


==  MotorWiki - Motorteknisk Database ==
Jacob, Kjell-Åke og Toro ønsker dere velkommen til en trivelig tur i "Historie i bevegelse".  
 
MTdB.no har overtatt ansvaret for å dokumentere Nordiske motorer fra https://wiki.cdd.no Jobben med å flytte de tekniske data er fullført, og nå er det en liten jobb med å flytte over bilder som pågår.  


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
! colspan="3" |Liste over motorprodusenter
! colspan="3" |Liste over motorprodusenter
|-
|-
| colspan="2" |Land
| colspan="2" style="text-align: center;" |Land
|Antall produsenter
|Antall produsenter
|-
|-
|{{Flagg|Norge}}
|{{Flagg|Norge}}
|[[Norske motorprodusenter|Norske motorprodusenter]]
|[[Norske motorprodusenter|Norske motorprodusenter]]
|255
| style="text-align: center;" | 255
|-
|-
|{{Flagg|Sverige}}
|{{Flagg|Sverige}}
|[[Svenske motorprodusenter|Svenske Motorprodusenter]]
|[[Svenske motorprodusenter|Svenske Motorprodusenter]]
|
| style="text-align: center;" | Over 200
|-
|-
|{{Flagg|Danmark}}
|{{Flagg|Danmark}}
Linje 32: Linje 33:
Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island.  
Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island.  


Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norden. Vi startet med Norge, men vi har utvidet ambisjonene. Arbeidet med å fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Siden omhandler både modell-, stasjonær-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semidieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se '''[[Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer]]'''.
Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norge og resten av Norden. Vi startet med Norge, men vi har utvidet ambisjonene til å omfatte alle landene som ligger her nord. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Siden omhandler både modell-, stasjonær-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semidieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se '''[[Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer]]'''.
 
Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige med sine bidrag.  


Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige.  
== Litt om lista ==
Noen motornavn forekommer under flere produsenter, denne kollisjonen av navn skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidsrom, og den andre at produsentene ikke kjente til konkurrentene. Etter mange timer med lesing av annonser er det klart at mange produsenter aldri annonserte. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.  


Noen motornavn forekommer under flere produsenter, denne kollisjonen av navn skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidsrom, og den andre at produsentene ikke kjente til konkurrentene. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel prototype.
Den levende motorlista sitt utgangspunkt er uten tvil behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det kunne og ville vi gjøre noe med. Så den ferskeste lista er den du finner her. I 2017 hadde vi 450 tusen sidevisninger relatert til de Nordiske motorene, mens vi levde sammen med de utenomnordiske motorene på https://wiki.cdd.no


==  Det handler om motorer ==
==  Det handler om motorer ==
Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund byleksikon hevdet religiøse krefter at ''"Roing er kjødets tukt"'', og at om fiskerene satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste både i lufta, på land og til vann.  
Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at ''"Roing er kjødets tukt"'', og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen.


MTdb.no skaø være den største samling av motortekniske data, og historen om skandinaviske motorprodusenter, fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon.
Vår målsetting er at MTdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og historien om skandinaviske motorprodusenter, fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon.


Dette nettstedet er for deg som tenker, fin båt, men hva slags motor har den? Eller som ser et tog og lurer på hva er det for slags motor det er i det toget? Jeg er slik at når jeg ser en båt, er det først og fremst maskinrommet jeg tenker på. Og når jeg er på omvisning om bord i båter, er det maskinrommet som lokker. Ser jeg en lastebil, så tenker jeg, 12,6 liter med forkammer. Fin motor. Vi som skriver her på motorwikien er lidenskapelig opptatt av forbrenningsmotorer av alle slag. Og vi forsøker å dele dette med omverden.    
Dette nettstedet er for deg som tenker, fin båt, men hva slags motor har den? Eller som ser et tog og lurer på hva er det for slags motor det er i det toget? Jeg er slik at når jeg ser en båt, er det først og fremst maskinrommet jeg tenker på. Og når jeg er på omvisning om bord i båter, er det maskinrommet som lokker. Ser jeg en lastebil, så tenker jeg, 12,6 liter med forkammer. Fin motor. Vi som skriver her på motorwikien er lidenskapelig opptatt av forbrenningsmotorer av alle slag. Og vi forsøker å dele dette med omverden.    


== Hjelp oss med å utvide ==
== Hjelp oss med å utvide ==
Selv om vi har funnet ut mye, er det fortsatt mange store hull. Se på [[Trenger hjelp|denne]] listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com.
Selv om vi har funnet ut mye, er det fortsatt mange store hull. Se på [[Trenger hjelp|denne]] listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com.  Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på Motorteknisk database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele.  
 
== Vil du bidra? ==
Skrivekløe, forskerkløe, opptatt av motorhistorie? Du kan bli bidragsyter på Motorteknisk database.  


==  Vil du støtte oss? ==
==  Vil du støtte oss? ==
Dette prosjektet koster penger, og finansieres i dag av luft og kjærlighet.... :)
Dette prosjektet koster penger, og finansieres i dag av luft og kjærlighet. Alle bidrag hittil har gått med til å kjøpe inn bøker og kataloger, men det blir aldri nok. Takk til Monitor AS som har bidratt til å gjøre denne lista mulig.  


==  Motorregisteret ==
==  Motorregisteret ==
Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonlandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her.
Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonlandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle på historier om Norske Motorer ute i verden.

Revisjonen fra 13. apr. 2018 kl. 20:41

Tverrsnitt av 2-takt glødehodemotor, en vanlig utforming blant Norske båtmotorer

Her er den levende motorlista

Eller som det kanskje heter, Den levende motorlisten. MotorTeknisk Database, er herved erklært for åpen, da redaksjonen nå er i den tro at alle bilder og alle data fra vårt gamle hjem på wiki.cdd.no nå er fullført. Herfra og ut vil alle Nordiske motorer bli oppdatert her, med unntak av Volvo Penta og Scania, som vil eksistere på begge stedene.

Jacob, Kjell-Åke og Toro ønsker dere velkommen til en trivelig tur i "Historie i bevegelse".

Liste over motorprodusenter
Land Antall produsenter
Norge Norske motorprodusenter 255
Sverige Svenske Motorprodusenter Over 200
Danmark Danske Motorprodusenter
Finland Finske Motorprodusenter

Den levende lista over Nordiske motorprodusenter.

Motorlister fra Norge, Sverige, Danmark, og Finland, vi har enda ikke funnet ut noe om det noen gang ble produsert motorer på Island.

Denne siden er opprettet med hovedmål å være en utdypende database for tekniske data og historien rundt motorproduksjon i Norge og resten av Norden. Vi startet med Norge, men vi har utvidet ambisjonene til å omfatte alle landene som ligger her nord. Arbeidet med å finne og fylle ut informasjon er en pågående prosess, og tatt i betraktning hvor lite dokumentasjon som eksisterer rundt mange av motorene er det heller usannsynlig at den noen gang blir komplett. Siden omhandler både modell-, stasjonær-, og båtmotorer, både som bensin-, gass-, og diesel/semidieselmotorer. For mer info rundt de forskjellige motorgruppene, se Arbeidsprinsipp for forbrenningsmotorer.

Totalt har vi nå over 300 Norske "Motormerker", og over 250 Norske produsenter i databasen. Resten av Norden er under utarbeidelse av eksterne redaktører, som enda ikke er ferdige med sine bidrag.

Litt om lista

Noen motornavn forekommer under flere produsenter, denne kollisjonen av navn skyldes til dels at motorene er produsert i forskjellige tidsrom, og den andre at produsentene ikke kjente til konkurrentene. Etter mange timer med lesing av annonser er det klart at mange produsenter aldri annonserte. Men det fantes også produsenter i samme by, til samme tid, som kranglet om samme navn. Merker med mer enn én produsent er f.eks. Bjørn, Dahl, Elefant, Eva, Fix, Fram, Glimt, Kjapp, Kvik, Norge, Record, Stabil, Smart, Tryg, Trygg, og Viking. Det er også viktig å påpeke at mange av produsentene ikke riktig kan kalles for fabrikker ettersom mange motorer bare ble produsert i svært få eksemplar eller i enkelte tilfeller bare som én enkel motor eller prototype. Men listen skal inneholde alle forbrenningsmotorer vi finner, så fra den minste til den største er med her.

Den levende motorlista sitt utgangspunkt er uten tvil behovet for å supplere og korrigere de listene som surrer rundt på internettforum og sosiale medier, noen halvferdige, andre kopiert av en kopi av en kopi. Feil ble aldri rettet og det kunne og ville vi gjøre noe med. Så den ferskeste lista er den du finner her. I 2017 hadde vi 450 tusen sidevisninger relatert til de Nordiske motorene, mens vi levde sammen med de utenomnordiske motorene på https://wiki.cdd.no

Det handler om motorer 

Hadde kirka fått det som de ville hadde ikke motoren kommet til den norske fiskeren, i følge Ålesund by-leksikon hevdet religiøse krefter at "Roing er kjødets tukt", og at om fiskerne satte motorer i båtene kom man bort fra det asketiske liv, der slitet er en del av hverdagen. Men til tross for motstand, forbrenningsmotoren fikk fotfeste, både i lufta, på land og på sjøen.

Vår målsetting er at MTdb.no skal være den største samling av motortekniske data, og historien om skandinaviske motorprodusenter, fritt tilgjengelig på nett. Vi samler og publiserer data om produsenter, motorer og mennesker som er tilknyttet skandinavisk motorproduksjon.

Dette nettstedet er for deg som tenker, fin båt, men hva slags motor har den? Eller som ser et tog og lurer på hva er det for slags motor det er i det toget? Jeg er slik at når jeg ser en båt, er det først og fremst maskinrommet jeg tenker på. Og når jeg er på omvisning om bord i båter, er det maskinrommet som lokker. Ser jeg en lastebil, så tenker jeg, 12,6 liter med forkammer. Fin motor. Vi som skriver her på motorwikien er lidenskapelig opptatt av forbrenningsmotorer av alle slag. Og vi forsøker å dele dette med omverden.    

Hjelp oss med å utvide

Selv om vi har funnet ut mye, er det fortsatt mange store hull. Se på denne listen, og vet du noe om noen av disse produsentene, hadde vi blitt overlykkelige om du sendte oss en melding på Facebook, eller en e-post til dieselmotor@outlook.com. Lider du av skrivekløe?, forskerkløe eller opptatt av motorhistorie? Formidlings-behov? Du kan bli bidragsyter på Motorteknisk database. Hvis du sitter på noe som du mener andre motorhoder kan ha nytte av, ikke nøl med å dele.

Vil du støtte oss?

Dette prosjektet koster penger, og finansieres i dag av luft og kjærlighet. Alle bidrag hittil har gått med til å kjøpe inn bøker og kataloger, men det blir aldri nok. Takk til Monitor AS som har bidratt til å gjøre denne lista mulig.

Motorregisteret

Det er mange gamle motorer produsert i Norden, som befinner seg utenfor produksjonlandet, enten som resultat av eksport, eller som resultat av båter er solgt ut av området. Det er et mål å få registrert alle motorer som befinner seg utenfor Norden, men som er produsert her. Det het engang i tiden "Norske Motorer over hele verden", og her ønsker vi å samle på historier om Norske Motorer ute i verden.