Finnøy Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
(Ny side: rammeløs|48x48px|høyre Grunnlagt i 1903 av Nils N. Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903…)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
(4 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 2: Linje 2:




Grunnlagt i 1903 av Nils N. Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.
Grunnlagt i 1903 av [[Nils Finnøy|Nils Nilsen Finnøy]] på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.
 
[[Fil:1938 Nils Finnøy bilde.png|miniatyr|Bilde av Nils Finnøy tatt ca 1938]]
[[Fil:1915NilsNFInnøy.png|miniatyr|1915 Finnøy motorfabrikk]]
[[Fil:1915NilsNFInnøy.png|miniatyr|1915 Finnøy motorfabrikk]]
[[Fil:finnøy.jpg|miniatyr|1918 Handelskalender]]
[[Fil:finnøy.jpg|miniatyr|1918 Handelskalender]]
Linje 14: Linje 14:
Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. '''[[Stavanger Støberi & Dok]]''' produserte også en motor med samme virkemåte.<ref>http://erlingjensen.net/SSD/Motor.htm</ref>
Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. '''[[Stavanger Støberi & Dok]]''' produserte også en motor med samme virkemåte.<ref>http://erlingjensen.net/SSD/Motor.htm</ref>


Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som prodksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor.
Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som produksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor. Det sies at en av motorene som ble produsert rundt konkursen i 1920 ble stående på lager i 19 år før den ble solgt.


{| class="wikitable sortable"
{| class="wikitable sortable"
Linje 235: Linje 235:
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]
[[Norske_motorprodusenter|Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter]]


== Personer ==
Nils Finnøy var en mann som delte på sin kunnskap og han lærte opp mange mekanikere, som senere startet bedrifter tilknyttet motorer eller skipsutstyr.
* Einar Røsok (Hydraulik Bratvaag)
* Bredrene Andreas og Anders Brunvoll  ([[Brunvoll Motorfabrikk|Brunvoll]])
* Olaf Hjelseth (Hjelseth)
* Lauritz D. Finnøy ([[Volda mek. verksted|Volda]])
* Ole Klauset ([[Klauset motorverksted|Klauset]])
* Knut Haahjem ([[Knut Haahjem|Haahjem]])
* Martinus Fjørtoft ([[Martinus Elef Knutsen Fjørtoft|Fjørtoft]])
* Konrad Akselvoll ([[Konrad Akselvoll|Akselvoll]])
* Lauritz Longva
* Peder Hjertvik
* Nils Farstad
* Albert Stakvik
* Paul Obert Huse (Aukra Bruk)
* Karl Longva


== Kilder ==
== Kilder ==
Linje 242: Linje 258:
<references />
<references />
[[Fil:Første Finnøy-motor.png|miniatyr|1903 Finnøys første motor]]
[[Fil:Første Finnøy-motor.png|miniatyr|1903 Finnøys første motor]]
[[Kategori:Møre og Romsdal]]

Nåværende revisjon fra 9. mar. 2023 kl. 08:37

Norge Flagg.jpg


Grunnlagt i 1903 av Nils Nilsen Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.

Bilde av Nils Finnøy tatt ca 1938
1915 Finnøy motorfabrikk
1918 Handelskalender
Finnøy 40HK.jpg
1930 Finnøy
1941 Finnøy
1965 Finnøy semi-diesel

Finnøy-motoren

Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. Stavanger Støberi & Dok produserte også en motor med samme virkemåte.[1]

Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som produksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor. Det sies at en av motorene som ble produsert rundt konkursen i 1920 ble stående på lager i 19 år før den ble solgt.

Finnøy
Modell Ytelse Turtall

O/Min

Sylindre Boring x

Slag (mm)

Takt Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygget

6 HK 1 4 1903-
4 HK 1 2 200
1 R 5 - 8 HK 650 1 2 470
1 P 10 - 16 HK 550 1 2 900 1911 -
1 O 13 - 18 HK 500 1 2 1100
1 N 15 - 22 HK 450 1 2 1300
1 M 18 - 25 HK 400 1 2 1800
1 B 25 - 30 HK 400 1 2 2200
1 C 30 - 37 HK 400 1 2 2500
1 D 34 - 40 HK 360 1 2 2800
1 DA 38 - 43 HK 340 1 2 3100
1 EA 43 - 48 HK 350 1 2 3500
1 E 48 - 55 HK 330 1 2 3800
1 FA 55 - 60 HK 315 1 2 4400
1 F 65 - 70 HK 310 1 2 5200
1 G 75 - 80 HK 280 1 2 5800
2 B 2 2
2 H 2 2
4 E 4 2
4 K 4 2

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter

Personer

Nils Finnøy var en mann som delte på sin kunnskap og han lærte opp mange mekanikere, som senere startet bedrifter tilknyttet motorer eller skipsutstyr.

  • Einar Røsok (Hydraulik Bratvaag)
  • Bredrene Andreas og Anders Brunvoll (Brunvoll)
  • Olaf Hjelseth (Hjelseth)
  • Lauritz D. Finnøy (Volda)
  • Ole Klauset (Klauset)
  • Knut Haahjem (Haahjem)
  • Martinus Fjørtoft (Fjørtoft)
  • Konrad Akselvoll (Akselvoll)
  • Lauritz Longva
  • Peder Hjertvik
  • Nils Farstad
  • Albert Stakvik
  • Paul Obert Huse (Aukra Bruk)
  • Karl Longva

Kilder

http://semidiesel.no/engines/Finn%C3%B8y/index.html

1903 Finnøys første motor