Finnøy Motorfabrikk: Forskjell mellom revisjoner

Fra MotorWiki
Hopp til navigering Hopp til søk
mIngen redigeringsforklaring
mIngen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:




Grunnlagt i 1903 av Nils N. Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.
Grunnlagt i 1903 av Nils Nilsen Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.
[[Fil:1938 Nils Finnøy bilde.png|miniatyr|Bilde av Nils Finnøy tatt ca 1938]]
[[Fil:1938 Nils Finnøy bilde.png|miniatyr|Bilde av Nils Finnøy tatt ca 1938]]
[[Fil:1915NilsNFInnøy.png|miniatyr|1915 Finnøy motorfabrikk]]
[[Fil:1915NilsNFInnøy.png|miniatyr|1915 Finnøy motorfabrikk]]
Linje 14: Linje 14:
Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. '''[[Stavanger Støberi & Dok]]''' produserte også en motor med samme virkemåte.<ref>http://erlingjensen.net/SSD/Motor.htm</ref>
Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. '''[[Stavanger Støberi & Dok]]''' produserte også en motor med samme virkemåte.<ref>http://erlingjensen.net/SSD/Motor.htm</ref>


Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som prodksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor.
Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som produksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor. Det sies at en av motorene som ble produsert rundt konkursen i 1920 ble stående på lager i 19 år før den ble solgt.


{| class="wikitable sortable"
{| class="wikitable sortable"

Revisjonen fra 9. apr. 2018 kl. 16:34

Norge Flagg.jpg


Grunnlagt i 1903 av Nils Nilsen Finnøy på Finnøya utenfor Molde. Fabrikken var en av de lengstlevende av de Norske motorfabrikkene: 1903 til 1976.

Bilde av Nils Finnøy tatt ca 1938
1915 Finnøy motorfabrikk
1918 Handelskalender
Finnøy 40HK.jpg
1930 Finnøy
1941 Finnøy
1965 Finnøy semi-diesel

Finnøy-motoren

Det ble eksperiemntert med flere forskjellige utforminger av prototypmotorer hos Nils Finnøy før fabrikken startet opp med ordinær produksjon. Den første motoren var en 4-takt forgassermotor på 6 HK. Første oppstart av denne var 11 mai 1903. Senere gikk de over til produksjon av 4-takt glødehodemotorer. Den første 4-takt glødehodemotoren var ferdig i november 1903. Den hadde en uvanlig utforming hvor glødekulen og brennoljeventilen stod på toppen av spyleluftskanalen i stedet for på toppen av sylinderen. Dette prinsippet var i all hovedsak avleggs allerede i 1905. Stavanger Støberi & Dok produserte også en motor med samme virkemåte.[1]

Produksjon av 4-taktmotoren ble avsluttet rundt 1906, samtidig som produksjon av 2-takt glødehodemotorer startet. Allerede i 1915 satte Nils N. Finnøy som en av de meget få norske motorfabrikkene opp eget jernstøperi. I 1918 bygde de Norges første 4-sylindrede semidiesel båtmotor. Det sies at en av motorene som ble produsert rundt konkursen i 1920 ble stående på lager i 19 år før den ble solgt.

Finnøy
Modell Ytelse Turtall

O/Min

Sylindre Boring x

Slag (mm)

Takt Vekt

Kg

Byggeår Antall

bygget

6 HK 1 4 1903-
4 HK 1 2 200
1 R 5 - 8 HK 650 1 2 470
1 P 10 - 16 HK 550 1 2 900 1911 -
1 O 13 - 18 HK 500 1 2 1100
1 N 15 - 22 HK 450 1 2 1300
1 M 18 - 25 HK 400 1 2 1800
1 B 25 - 30 HK 400 1 2 2200
1 C 30 - 37 HK 400 1 2 2500
1 D 34 - 40 HK 360 1 2 2800
1 DA 38 - 43 HK 340 1 2 3100
1 EA 43 - 48 HK 350 1 2 3500
1 E 48 - 55 HK 330 1 2 3800
1 FA 55 - 60 HK 315 1 2 4400
1 F 65 - 70 HK 310 1 2 5200
1 G 75 - 80 HK 280 1 2 5800
2 B 2 2
2 H 2 2
4 E 4 2
4 K 4 2

Tilbake til oversikt over Norske motorfabrikanter


Kilder

http://semidiesel.no/engines/Finn%C3%B8y/index.html

1903 Finnøys første motor